Rådet for Større Dæksikkerhed tjekker danskerne
Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen tjekker i denne uge (uge 4), over hele landet, de danske personbilejeres brug af dæk i denne vinter.
Bilister kan derfor opleve, at der pludselig udvises interesse for bilens dæk, når man parkerer på en offentlig parkeringsplads.
På trods af den milde vinter har der allerede været mange meldinger om glatføreuheld i medierne. Selv om vinteren er mild, så er det stadig rigtig god fornuft at bruge vinterdæk, og for de, som ikke kører så meget eller kan lade bilen stå, hvis der for alvor kommer sne og is, kan helårsdæk også være en løsning. Derimod er sommerdæk et totalt “no go” selv i milde vintre, da vejgrebet forringes betragteligt, og bremselængden forøges dramatisk.
Volker Nitz, Rådet for Større Dæksikkerhed
Volker Nitz er bekymret for udviklingen
“Som konsekvens af corona-situationen og de deraf færre kørte kilometer på vejene er vi lidt bekymrede for, at skiftet fra sommerdæk til vinterdæk i efteråret måske er gået lidt i glemmebogen. Men skal man ud på en kold vintervej, snedækket eller ej, er det en nødvendighed, at bilen er forsynet med det bedst mulige vejgreb – og det er altså ikke sommerdæk,”
Helårsdæk er i dag meget bedre end for blot få år siden, og flere danske bilister vælger denne løsning. Hvor mange, det er, vil indgå i undersøgelsen, som altså løber af stablen i uge 4. Men helårsdæk er, ifølge Volker Nitz, ikke nødvendigvis det rigtige valg.
“Helårsdæk fra premium-producenterne er blevet markant bedre, men er stadig et kompromis. Skal bilen være klædt på til at yde det optimale, så gælder reglen om vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren stadig,”
Heraf kan vi udlede, at man i en vinter som denne, hvor der er begrænsede mængder sne, sagtens kan køre på helårsdæk, men at man skal tage udgangspunkt i, at dedikerede vinter- og sommerdæk er bedst til hver deres årstid.