Suzuki Hayabusa is back!
Vantro, ærefrygt, respekt, betagelse og i enkelte tilfælde afsky over udseendet var nogle af følelsesregisterets strenge der blev slået, da Suzuki Hayabusa for mere end tyve år siden landede på markedet og fejede enhver potentiel konkurrent af banen.
Suzuki Hayabusa tog verden med storm, og det skelsættende fartmonster blev hurtigt referencen, når man talte om motorcykler og tophastighed.
Busa’en gik i en imponerende årrække sin sejrsgang globalt, og modelnavnet havde nærmest nået kult status, da dødsdommen faldt over modellen i 2018.
Død, begravet og genopstået.
Den trofaste følgerskare åndede lettet op, da eksekvering af dødsdommen blev udsat, men videreførelsen på enkelte udvalgte markeder var blot en stakket frist, inden Suzuki Hayabusa faldt som offer for den globale grønne omstilling.
Men nu kan tilhængerne tørre øjnene, for i dag genopstod Suzuki Hayabusa i tidssvarende miljørigtig EURO5 godkendt udgave.
Prisen på danske nummerplader finder du længere ned i artiklen.
2021 Suzuki Hayabusa det store trækplaster
Præsentationen af 2021 Suzuki var den helt store publikumsmagnet ved åbningen af SUZUKI MOTORCYCLE GLOBAL SALON klokken otte i morges.
Faktisk så stort et trækplaster at vi måtte mase os gennem foyerens massive hob af gæster i Suzuki’s nye virtuelle udstillingslokaler.
Men vi spidsede albuerne, og det lykkedes os trods alt, at møve os frem til damen i informationsskranken, hvor vi fik at vide, at en video ville poppe op når nedtællingen var slut.
Næsten som at være der selv?… arh, det ville være synd at sige.
Men vi fik da set den nye 2021 Hayabusa, og tilegnet os videoen du kan se lige nedenunder.
Der skal spoles ca. 3 minutter frem inden aktiviteterne begynder.
Det var videoen fra dagens præsentation på SUZUKI MOTORCYCLE GLOBAL SALON, som varer en god halv times tid.
Men hvis du er i tidsnød, kan du i stedet vælge at se en noget kortere udgave, der handler om udviklingen af tredje generation Suzuki Hayabusa.
Arven fornægter sig ikke
Som du så i begge videoer fornægter slægtskabet med ophavet sig ikke.
Den nye Hayabusa har blandt andet fået en større kosmetisk overhaling med nye skarpere udseende kåbedele samt fuld LED lygteføring, hvor forlygten på moderne vis er flankeret af to separate lodrette DRL-lygter.
Men modellens silhuet er stadig umiskendeligt Suzuki Hayabusa.
Teknisk evolution
Mange inklusive os selv havde spekuleret i en helt ny motor med øget slagvolumen.
Men Suzuki’s ingeniører besluttede som du så i videoen efter mange overvejelser og alternative eksperimentelle konfigurationer, at det velkendte firecylindrede 1340cc fundament var bedst, og derefter fokuserede ingeniørerne på, at raffinere motorens effektivitet og pålidelighed.
I 2021 udgaven af motoren er ALT gennemgået og mange komponenter revideret for tilføjelse af karakteristikker som forbedret gasrespons og et boost i moment i omdrejningsregisterets mest almindeligt anvendte område.
Vi ser blandt andet ændrede forbrændingskamre med et forbedret flow på 5%, ændringer på krumtappen med 54% forbedring i olietryk og flow, nye plejlstænger som hver især er 3 gram lettere, og nye stempler hvor vægtbesparelsen for hver enkelt stempel er hele 26 gram.
I 2021 udgaven yder motoren 190 hk v. 9700 omdr. og et maksimalt drejningsmoment på 150 Nm v. 7000 omdr.
Mere nyt
Stellet er en kombination af ekstruderet og støbt aluminium som kombinerer top performance med den velkendte pålidelighed, og vægtdistributionen for og bag er ligeligt fordelte 50:50.
Styret er flyttet 12 mm nærmere føreren for optimeret komfort og forbedret feedback, og kåbeglasset er 38 mm højere end forgængerens.
2021 Suzuki Hayabusa er sprøjtet til i al den mest moderne elektronik Suzuki har i arsenalet.
I Suzuki Drive Mode Selector (SDMS) kan der vælges mellem 3 prædefinerede modes og tre brugertilpassede.
Traction Control kan justeres i 10 niveauer, Power Mode Selector i 3, Anti Wheelie i 10, Launch Control i 3 og så fremdeles.
Bemærk også at de forreste bremsekalibre – som i 2021 napper om 320 mm bremseskiver – er fine radialt monterede 4-stemplede enheder med tilnavnet Stylema fra italienske Brembo, og at affjedringen med USD forgaflens 43mm DLC-coatede indre rør samt den reviderede KYB dæmper bagerst er leveret af KYB.
Affjedringen er naturligvis fuldt justerbar i begge ender.
Suzuki Hayabusa har aldrig været en letvægter, og er det heller ikke i den nye konfiguration.
Fuldtanket køreklar vægt er opgivet til 264 kg.
Se det omfangsrige billedgalleri øverst i artiklen.
Nyt lækkert tiltag på MagaCin
Vi kunne skrive om 2021 Suzuki Hayabusa i evigheder, og ville med garanti glemme eller overse vigtige detaljer.
Derfor gentages det nye tiltag som vi introducerede da 2021 prislisten fra Kawasaki blev offentliggjort her på MagaCin.
Nedenunder finder du ALLE tilgængelige informationer i et interaktivt digitalt katalog, så du i ro og mag kan nærstudere det ønskede specifikke emne om 2021 Suzuki Hayabusa i detaljer.
ADVARSEL: Kataloget er en tidsrøver af format.
Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.
Vi håber du sætter pris på det nye tiltag, med et interaktivt katalog du selv kan bladre i.
Smid gerne en kommentar under artiklen, og lad os vide om det er noget vi skal fortsætte med eller helt droppe.
Dansk pris og dato
Dan danske Suzuki importør oplyser under dagens tidlige telefonopkald, at den nye Hayabusa – som kan leveres i farverne sort, hvid og sølv – er bestilt til levering i Marts måned, men højst sandsynligt først kan findes i danske udstillingslokaler i April 2021.
Vejledende udsalgspris er fastsat til Dkr. 259.999,- og det er inklusive Suzuki’s udvidede 5 års garanti.
Der skulle ikke være noget problem i at bestille modellen på forhånd, så du er sikret et af de allerførste danske eksemplarer.