Ny WorldSBK kalender
Tilbage i midten af Februar meldte World Superbike en foreløbig kalender ud for 2021, og der havde vi her på redaktionen en mistanke om, at der ville blive foretaget ændringer i kalenderen inden starten gik… Og minsandten om ikke der kommet en ny kalender.
Den nye kalender er foreløbig og strækker sig over 13 afdelinger på fire kontinenter, men er som så meget andet underlagt Corona’ens verdensomspændende togt, og kalenderens sidste løb står stadig uden dato da der endnu ikke er skrevet kontrakt.
Det er planen, at Indonesien vender tilbage som vært for sporten for første gang siden 1997, mens Estoril vil indgå i en dobbelt header med MotorLand Aragon for at skyde 2021-sæsonen i gang.
Europa først
I Februar sagde WorldSBK Executive Director, Gregorio Lavilla, at planen for denne sæson var, at få overstået løbene i Europa inden feltet smuttede mod fjernere himmelstrøg.
Han sagde også, at man havde et ønske om, at gennemføre 11 – 13 løb i Europa og kun et par stykker uden for Europa.
Det er stadig planen at lægge ud i Europa, men det bliver med ni afdelinger hvor MotorLand Aragon indleder proceduren i Spanien d. 21. – 23. Maj, skarpt forfulgt af Estoril blot en uge senere.
Misano og Donnington Park er også på kalenderen i år, og er du gal hvor glæder vi os til at se gutterne båle rundt på Donnington; den bane er bare for fed!
Derfra videre til Assen, som – under normale omstændigheder – er et super godt udflugtsmål for motorgale tosser som jeg selv… Selvom der kan opstå uventede situationer:
Som du kan læse i ovenstående beretning fra vores tur til MotoGP i Assen, gav Carstens kædekit op på grænsen mellem Tyskland og Holland.
En rigtig træls situation som forhåbentlig ikke sker igen, nu hvor der netop er købt 1 stk. vedligeholdelsesfri Regina HPE kæde hjem til test.
UPS!… Fik jeg afsløret for meget?… Pyt, kig ind på siden her med jævne mellemrum, for inden længe bringer vi vores første indtryk af kæden alle taler om.
Turen går videre
Når Assen er “overstået” smutter feltet til Spanien for at prøve kræfter med Circuito de Navarra i Spanien, som bliver nummer syv i rækken af spanske WorldSBK baner.
Frankrig er ifølge den nye kalender hoppet ind i starten af September som nummer syv, og to uger senere står Catalunya for tur inden vi igen skal vende blikket mod Spanien, og efterfølgende mod Portimao i Portugal i starten af Oktober.
De sidste tre runder på kalenderen, som er hhv. Argentina, Indonesien og Australien, foregår uden for Europa.
Mandalika International Street Circuit i Indonesien har sin debut i WorldSBK i år, men kun hvis den når at blive godkendt inden løbsstart d. 12. November.