Nyt VR46 team i MotoGP 2022
VR46 teamet har underskrevet en femårig kontrakt med Dorna, om deltagelse i MotoGP klassen fra 2022 til 2026, og onsdag offentliggjorde Prince Abdulaziz bin Abdullah Al Suad’s holdingselskab, med det knap så lange navn, Tanal Entertainment Sport & Media, at det statsejede olieselskab, Saudi Aramco, har indgået en økonomisk aftale med VR46 teamet med start i 2022.
Overgangen til det nye team, sker i forlængelse af Esponsorama holdets afgang.
Hvilke cykler der skal køres på er endnu ikke på plads, men da Valentino Rossi’s lillebror Luca Marini – som i denne sæson kører for netop Esponsorama (tidligere Avintia) på en to år gammel Desmosedici – med sikkerhed skal have et sæde under VR46 fanen, er det ganske tænkeligt, at Ducati bliver en vigtig brik i netop det puslespil.
Lederen af VR46 holdet, Alberto Tebaldi, fortæller i et interview med et udenlandsk medie, at det at have fabriksstøtte spiller en stor rolle i beslutningsprocessen.
Tebaldi siger også, at Aprilia umiddelbart er et meget interessant bud, men at fabriksstøtte i sidste ende kan være forskellen mellem succes og fiasko.
Jeg tror, med de spring der er i dag, at dette er fundamentalt. Hvis du ikke har støtte på niveau med de officielle hold i MotoGP, så bliver det svært. Mister man fire eller fem tiendedele er man på rø*en.
Alberto Tebaldi
Det bliver spændende at se, hvordan VR46-gutterne finder sig til rette næste år, og også lidt sjovt, at den efterhånden aldrende doktor sætter endnu et stort fedt fodspor i sporten… Ham slipper vi nok ikke af med foreløbig, og det er vi glade for!