Ny Triumph Tiger Sport 660 officielt præsenteret
Designet til den perfekte daglige kørsel, til pendling, bykørsel eller til at nyde weekendturen.
Sådan lyder den indledende beskrivelse frit oversat for den nye Triumph Tiger Sport 660 på Triumph Motorcycles opdaterede hjemmeside.
For den engelske motorcykelproducents hjemmeside er nemlig i dag opdateret med nyheden, der som annonceret i Triumph Tiger Sport 660 præsenteres 5. Oktober debuterede officielt ved en online videopræsentation denne eftermiddag.
Og i den forbindelse frigav Triumph Motorcycles ikke mindre end 5 videoer.
Se først videoen New Triumph Tiger Sport 660 – Global Reveal.
Den nye Triumph Tiger Sport 660 er baseret på den populære Triumph Trident 660 vi så introduceret sidst på året i 2020, og er i sagens natur ligeledes udstyret med den overkvadratiske trecylindrede 660cc motor, som leverer 81 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 64Nm.
Triumph Tiger Sport 660 er lige som Trident 660 udstyret med 17″ hjul både for og bag, og en lang række af komponenterne fra Triumph Trident 660 går igen i Triumph Tiger Sport 660.
Men Triumph’s udspil i segmentet for eventyrer i mellemklassen er udstyret med en benzintank som rummer 3 liter mere end Trident’en, der er langt bedre vindbeskyttelse, sædehøjden er skudt 30mm i vejret og en ny TFT skærm har fundet vej til instrumenteringen.
Triumph Motorcycles har som nævnt i indledningen delt flere videoer med nyheden, hvor vi i den officielle Global Reveal video så, at modellen er udstyret med fuld LED lygteføring, fik en beskrivelse af motoren, erfarede at der er Showa affjedring for og bag med hydraulisk fjederforspænding på bagdæmperen, Nissin bremsecalipere, 2 stk. 310 bremseskiver forrest, den nye TFT instrumentering som ses på billedet ovenover, 2 køremodes Road og Rain, op og ned quickshifter, traction control som kan deaktiveres, og meget mere.
Men lad os lige for en god ordens skyld også se den alternative præsentationsvideo, der ligeledes blev frigivet i dag.
Således gik der næsten 20 minutter med at se de to uddybende præsentationsvideoer for den nye Triumph Tiger Sport 660.
Efter gennemsyn af begge videoer burde flertallet dermed være godt rustet med baggrundsviden, når modellen til sin tid skal besigtiges ved den lokale forhandler.
Så lad os nappe et lille pusterum, og fortsætte med videoen New Tiger Sport 660, hvor vi ganske enkelt ser den nye Triumph Tiger Sport 660 i aktion på offentlig vej.
Triumph Tiger Sport 660 kan som det fremgår præsentationsvideoerne udstyres med både sidetasker og topboks til ferieturen, så det er vel egentlig meget passende, at følge den side af sagen til dørs med videoen New Tiger Sport 660 – Touring.
Og lad os så lige for en god ordens skyld runde videoerne af med New Tiger Sport 660 – City & Sports, hvor fokus er på bykørsel samt inspireret kørsel på landevej.
Efter at have set de fem videoer, har vi nok alle forstået budskabet.
Triumph Tiger Sport 660 er grundlæggende en Trident 660 for dem der gerne vil sidde lidt bedre i læ, når der køres længere ture.
Dem som gerne medbringer bagage, og ikke er bekymrede over, at den køreklare vægt øges med 17kg til 206kg i forhold til Triumph Trident 660’erens 189kg.
En krigserklæring
Med den nye Triumph Tiger Sport 660 ser vi en opfølgning på krigserklæringen fra sidste år, hvor Triumph først introducerede Triumph Trident 660 i segmentet for naked-bikes i mellemklassen, og nu kaster englænderne sig altså ind i kampen om markedsandele i det lukrative segment for sportslige eventyrer i mellemklassen.
Triumph går i denne omgang tilsyneladende efter struben på eksempelvis Yamaha Tracer 7, Kawasaki Versys 650 og Suzuki V-Strom 650, og sådan et projekt forudsætter en gunstig prissætning.
Hvornår og hvor meget?
De første eksemplarer af Triumph Tiger Sport 660 som er tilgængelig i farverne rød, blå og grå lander hos danske forhandlere i Januar måned 2022, og vores kilde oplyser denne eftermiddag, at prisen på danske nummerplader bliver kr. 114.999,-
Vi ser med forventning frem til både at beskue nyheden på nærmeste hold ved efterårets mc-messe EICMA i Italien, og selvfølgelig også til at prøvekøre Triumph Tiger Sport 660 hurtigst muligt.
Og derudover ser vi frem til at krigserklæringen, som blev proklameret i August måned sidste år, optrappes med en hardcore knoldhopper fra Triumph.
Specifikationer
Motor & Transmission
Feature | Details |
---|---|
Type | Liquid-cooled, 12 valve, DOHC, inline 3-cylinder, 240° firing order |
Capacity | 660 cc |
Bore | 74.04 |
Stroke | 51.1 |
Compression | 11.95:1 |
Max Power EC | 81 PS / 80 bhp (59.6 kW) @ 10,250 rpm |
Max Torque EC | 47.2 lbft (64 Nm) @ 6,250 rpm |
System | Multipoint sequential electronic fuel injection with electronic throttle control |
Exhaust | Stainless steel 3 into 1 header system with low single sided stainless steel silencer |
Final Drive | X-ring chain |
Clutch | Wet, multi-plate, slip |
Gearbox | 6 speed |
Chassis
Frame | Tubular steel perimeter frame |
---|---|
Swingarm | Twin-sided, fabricated steel |
Front Wheel | Cast aluminium, 17 x 3.5 in |
Rear Wheel | Cast aluminium, 17 x 5.5 in |
Front Tire | 120/70 ZR 17 (58W) |
Rear Tire | 180/55 ZR 17 (73W) |
Front Suspension | Showa 41mm upside down separate function cartridge forks, 150mm wheel travel |
Rear Suspension | Showa monoshock RSU, with remote hydraulic preload adjustment, 150mm wheel travel |
Front Brakes | Nissin two-piston sliding calipers, twin 310mm discs, ABS |
Rear Brakes | Nissin single-piston sliding caliper, single 255mm disc, ABS |
Instrument Display and Functions | Multi-function instruments with colour TFT screen |
Dimensioner og vægt
Width Handlebars | 32.83 in (834 mm) |
---|---|
Height Without Mirror | 55.04 in (1398 mm) high / 51.77 in (1315 mm) low screen position |
Seat Height | 32.87 in (835 mm) |
Wheelbase | 55.82 in (1418 mm) |
Rake | 23.1 º |
Trail | 3.82 in (97.1 mm) |
Tank Capacity | 4.5 US gal (17.2 litres) |
Wet Weight | 206 kg |