Ford Focus ST
Den er lidt strammere, lidt vildere, lidt hurtigere, men også mere praktisk og mere økonomisk. Den helt nye Ford Focus ST gør snart sin entre i Danmark.
Den nye førsteudfordrer i GTI-klassen er ikke blot pumpet med flere muskler, den er samtidig blevet så sparsommelig, at betegnelsen øko-racer ligger lige for. Spektret rækker fra 0-100 km/t på sugende 6,5 sekunder i den ene ende til fornuftig cruising med et forbrug på blot 13,9 km/l i den anden.* Og som noget helt nyt, kan Focus ST nu også fås som praktisk stationcar.
Den nye Ford Focus ST, som er Fords første globale performance-bil, er udstyret med en 2,0 liters EcoBoost benzinmotor med direkte indsprøjtning og turbolader. Motoren sparker 250 omdrejningsvillige heste ud i forhjulene og leverer et moment, der først topper ved 340 Nm (360 Nm ved overboost). Topfarten er 248 km/t.
Den lette, 4-cylindrede aluminiums-motor leverer endnu bedre ydelse end den noget større 2,5 liters, 5-cylindrede motor i forgængeren. Kraftoverskuddet og den optimerede brændstoføkonomi skyldes især forbedret turbo-, indsprøjtnings- og knastaksel-teknologi. På trods af de ekstra hestekræfter, bruger den nye Focus ST 20 procent mindre benzin end forgængeren ved almindelig, blandet kørsel. Udledningen af CO2 er reduceret til 169 g/km.
-Det er første gang, vi benytter en 4-cylindret Ford EcoBoost motor i en performance-bil og resultatet er fantastisk, siger chefen for Fords performance-biler, Jost Capito. Der er masser af kræfter og moment over hele omdrejningsskalaen, men den raffinerede motorteknologi sikrer samtidig, at ST’en også kan bruges som en almindelig, økonomisk hverdagsbil.
Gearing med punch
ST’en har en 6-trins manuel gearkasse med en gearing, der giver maksimal ’punch’ ved hver gearskifte. Fords ingeniører har brugt langt tid på at fintune gearkassen, så den passer til den kraftfulde motor. Resultatet er en gearkasse, der formidler kraftoverskuddet på en meget overbevisende måde samtidig med at gearingen er lang nok til at holde snor i brændstoføkonomien på for eksempel langturen gennem Europa.
De praktiske aspekter ved den nye Focus ST bliver understreget af, at Ford, for første gang, også vil producere en stationcar-version af ST’en.
-Vi ved at mange europæere foretrækker rummeligheden i en stationcar, men at de samtidig også gerne vil have ”power” og køredynamik som i en 5-dørs, siger chefingeniør hos Ford Europa, Matthias Tonn. Og den nye globale Ford Focus stationcar var en fantastisk platform at udvikle en ST-variant over, så derfor var der ikke så meget at betænke sig på. Resultatet er en stationcar med samme underholdende køreegenskaber som 5-dørs versionen.
Særlig ST-lyd
Der er også blevet arbejdet med lyden i den nye Focus ST. Udfordringen var at skabe et lydbillede, der ikke står tilbage for lyden i forgængeren, på trods af at der er tale om to helt forskellige motorer. Derfor har Fords ingeniører videreudviklet den lyd-katalysator, som findes i forgængeren og i Focus RS.
Ford Focus har altid været synonym med klassens bedste køreegenskaber, og den oplevelse har Fords ingeniører forsøgt at raffinere yderligere i den nye Focus ST, blandt andet ved at udvikle det helt nye, intelligente Ford Sport Steering System, som tilpasser styringen efter vejen og efter hvordan ST’en bliver kørt.
Det særlige Torque Steer Compensation-system er med til at modvirke den følelse af vrid i rattet som kan forekomme, ved forhjulstrukne biler, under kraftig acceleration.. Desuden er ESP-systemet blevet modificeret med henblik på en mere sportslig køreoplevelse. ESP-en har tre indstillingsmuligheder, der passer til forskellige vej- og vejrforhold eller førerens ønske om hvor sent ESP’en skal gribe ind. ESP-systemet kan også slås helt fra til banekørsel for at få den rå, uspolerede køreoplevelse.
For at sikre den mest optimale styring gennem sving, har Ford anvendt en særligt ST-optimeret udgave af Torque Vectoring Control systemet, som bl.a. ved hjælp af en krængningsføler, konstant justerer krafterne elektronisk mellem de to forhjul for at forhindre understyring og sikre optimalt vejgreb i sving..
Bedre kurve-kørsel
I forhold til den almindelige Focus, er ST’en sænket 10 millimeter for at få et lavere tyngdepunkt og for at optimere kørsel gennem sving. Baghjulsophænget er ligeledes blevet strammet op med henblik på en mere direkte køreoplevelse.
Det muskuløse ydre, med den markante trapez-grill foran, skørter langs siderne, tag-spoiler og den centrerede dobbelte udstødning, signalerer utvetydig sport og det fortsætter i kabinen, hvor Recaro sportssæderne ikke lader nogen tvivl tilbage om at Focus ST er en helt særlig bil.
Den nye Ford Focus ST kommer i seks forskellige farver og i to udstyrs-varianter – ST1 og ST2. Standard-varianten, ST1, har blandt andet specialudviklede Recaro-sæder med delvist læder, 18” alufælge, 2-zone klimaanlæg, og til dem som ønsker lidt ekstra, så er ST2, med bl.a. 8-vejs el-justerbare forsæder med fuldt Windsorlæder og Bi-xenon forlygter med LED kørelys, det perfekte valg.
Introduktionsprisen starter ved kr. 448.190 eksklusiv levering.