Ny Volkswagen Golf GTI er født - 220 eller 230 hk
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ny Volkswagen Golf GTI i to styrker

Golf VII GTI er født
05/10-2012 kl. 18:30
Anslået læsetid: 4 Minutter

Som et næsten produktionsklart koncept er den netop præsenteret på biludstillingen i Paris, og for første gang bliver det muligt at vælge mellem to udgaver: 220 hk eller med Performance-pakke og 230 hk. Og selvfølgelig er den spækket med ægte GTI-detaljer som golfbold-gearknop, den røde streg i grillen og unikke emblemer.

Den er en naturlig del af Golf-programmet, og ingen kunne forestille sig en generation af Golf uden dén: GTI. Den kompakte hatchback med de sportslige køreegenskaber, det frække, men alligevel underspillede design, den stærke motor – og alle de kendte Golf-dyder som gode pladsforhold, en lækker kabine og høj kvalitet.

Biludstillingen Mondial de l'Automobile i Paris er ved at udvikle sig til GTI-hovedstad, for i 2008 havde sjette generation Golf GTI premiere på udstillingen, og nu er syvende generation Golf GTI stjernen på den franske udstilling. Dengang som i dag er der tale om en konceptbil, et studie, som er meget tæt på den GTI, der kommer på markedet i foråret 2013.
Golf GTI VII er udviklet sideløbende med den almindelige Golf, og det har været med til at sikre den som en integreret del af modelprogrammet. Det sikrer et design, der passer i modelfamilien, og det sikrer den bedst mulige opsætning af teknikken.

Valget mellem 220 og 230 hk
Motoren er selvfølgelig hjertet i Golf GTI, og under den lave motorhjelm ligger en videreudviklet udgave af 2-liters TSI-motoren (EA888), som yder 220 hk og afgiver et maksimalt moment på 350 Nm – henholdsvis 10 og hele 70 mere end i forgængeren. Men for første gang er der mulighed for at vælge en endnu sportsligere GTI, for Volkswagen har udviklet en Performance-pakke, som opgraderer motoren til 230 hk og samtidig tilføjer større bremser og et elektronisk tværspær på forakslen (Vorderachsquersperre – VAQ), som overfører kræfter til det yderste hjul i sving eller ved overstyring. Systemet giver også bedre stabilitet ved igangsætning.

Med standard-motoren klarer Golf VII GTI 0-100 km/t på 6,6 sek., og topfarten er 246 km/t. Det øgede moment i forhold til forgængeren giver fx langt hurtigere acceleration fra 80-120 km/t. Alligevel er gennemsnitsforbruget sænket med 18 % til 16,7 km/l. Start-stop-system er naturligvis standard, og den nye Golf GTI opfylder EU6-normen, som træder i kraft i 2014. Dobbeltkoblingsgearkassen DSG med seks trin er som før en mulighed. Det gælder også for udgaven med Performance-pakke. Performance-pakken sænker desuden accelerationstiden fra 0-100 km/t til 6,5 sek., og topfarten er begrænset til 250 km/t.

Ny form for styretøj
Hvis man elsker sportslige biler, ved man, at lav vægt betyder meget for køreegenskaberne. Den nye GTI er lettere end sin forgænger, og i kraft af en ny undervogn og et nyt styretøj, vil den opleves mere dynamisk og villig end forgængeren. Læg dertil et nyt progressiv-styretøj. Det progressive og innovative ved det elektromekaniske styretøj er udvekslingen, der ændrer sig med hastigheden – styretøjet bliver lettere i bytrafik og parkering, tungere og med brug for færre omdrejninger ved sving i høj fart. Det nye styretøj giver både øget sikkerhed og mere dynamik i køreegenskaberne. Progressiv-styretøjet med variabel udveksling er standard.

Synlig GTI-DNA
Golf GTI nummer syv bygger på historie og på anerkendelse, og det er derfor, man ikke kan tænke Golf uden også at tænke GTI. Det viser sig selvfølgelig også i designet, og den nye GTI er tro mod sine forfædre. Uden at virke retro eller kunstig. Tag fx den røde streg i grillen, som altid har været der. Den har været en ramme, den har udviklet sig til to streger – og nu er den tilbage som én rød streg, der denne gang løber i underkanten af grillen og helt ud gennem bi-xenon-forlygterne.

Golf GTI er aldrig overgjort eller pyntet, men i stedet lige tilpas og med de rette antal sportslige GTI-elementer. Nyt på generation syv er GTI-emblemerne på rød baggrund på forskærmene, LED-tågelygter i tredeling, flere lakerede elementer omkring frontspoileren og opdaterede fælge, som fås i 17'' og 18''.
I interiøret vil man nikke genkendende til de ternede sportssæder, der i denne redesignede udgave er betrukket med stoffet Clark. De røde syninger, golfbold-gearknoppen og et unikt rat med GTI-emblem er der naturligvis også.
Den nye Golf GTI har et højt udstyrsniveau med blandt andet træthedsregistrering, kørecomputer med farveskærm, instrumenter i chronograph-design, pedaler i børstet stål, røde belysningselementer i kabinen og meget mere.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start