Lamborghinis mest ekstreme superbil nogensinde
Designet som en Le Mans-racer
Karrosseri helt i kulfiber
6,5 liters V12 med 750 hk
0-100 km/t på 2,8 sek., topfart 355 km/t
Fremstilles kun i tre eksemplarer
Samme år Automobili Lamborghini fejrer sit 50-års jubilæum, præsenteres mærkets mest ekstreme og eksklusive model nogensinde, for den nye Lamborghini Veneno vil kun blive fremstillet i tre eksemplarer. Dens design er skabt i en kompromisløs jagt på at opnå den optimale aerodynamik og dermed de mest ekstreme svinghastigheder. På den måde giver Lamborghini Veneno oplevelsen af at sidde bag rattet i en prototype-racer fra Le Mans, men alligevel er Lamborghinis seneste superbil godkendt til at køre på offentlig vej. En maksimal ydelse på 750 hk sender Lamborghini Veneno til en topfart på ubegribelige 355 km/t, hvoraf de første 0-100 km/t er overstået på blot 2,8 sekunder. Prisen er tre millioner euro (ca. 22,3 mio. kr.) plus skatter og afgifter, men alle tre eksemplarer af Lamborghini Veneno er allerede blevet solgt.
Lamborghini Veneno er udstyret med en 6,5-liters V12, en utrolig hurtig 7-trins ISR-transmission samt permanent firehjulstræk. Undervognen er kraftigt inspireret af motorsport, hvilket er tydeligt i støddæmpere og fjedre, der er placeret vandret som på en moderne Formel 1-racer. Først og fremmest har Lamborghini Veneno dog draget stor fordel af den omfattende erfaring Automobili Lamborghini har med kulfiber- og kompositmaterialer, ikke mindst en række patenterede løsninger, som Forged Composites og CarbonSkin. Det sidste er en unik teknologi, hvormed kulfiber kan gøres så blødt og fleksibelt som læder.
Navnet stammer traditionen tro fra tyrefægtning, i dette tilfælde en legendarisk tyr, der var en af de stærkeste og mest aggressive tyre, der nogensinde er set i en arena. I 1914 sårede Veneno således den berømte matador José Sánchez Rodíguez under en tyrefægtning i Andalusien, hvilket blev et møde Rodíguez ikke overlevede.
Ekstrem aerodynamik, ekstremt design
Med Veneno bringer Lamborghini det ekstreme design og den kompromisløse aerodynamik fra en Le Mans-racer til en supersportsvogn, der kan køres på offentlig vej. Hver eneste detalje har en klart defineret funktion for at opnå den optimale kombination af køredynamik, downforce og køling af Lamborghinis mest magtfulde high-peformance V12 nogensinde.
Lamborghini Veneno er umiskendeligt en Lamborghini med de ekstreme proportioner, som kendetegner superbilerne fra Sant’Agata Bolognese. Fronten er skabt til at give optimal downforce, ikke mindst med vingen under forruden. Skærmene er adskilt fra karrosseriet og inspireret af den seneste generation af LMP-prototyper fra Le Mans. Lamborghini Venenos profil er domineret af deres muskuløse former samt de store hjulåbninger for og bag, hvor sofistikeret aerodynamik sikrer perfekt køling til den 750-hestes V12.
Det samme gør sig gældende omkring bagenden, der er formet for at give optimal downforce, hvilket er helt nødvendigt med de ekstreme svinghastigheder, som Lamborghini Veneno kan præstere. Bagenden er domineret af den velvoksne diffuser, som rammer de fire afgangsrør fra udstødningen ind, samt den store køleluftsudsugning fra motorrummet, som også hjælper til at styre luftstrømmen omkring hækvingen. Faktisk har bagenden kun et enkelt lukket område, der er reserveret til at placere nummerpladen!
Som forlygterne er også baglygterne skabt i den Y-form, som kendes fra Lamborghini Aventador og Lamborghini Gallardo, mens motorhjelmen er forsynet med seks dominerende åbninger. En detalje, som ses for første gang på en gadebil, er den velkendte hajfinne, kendt fra Le Mans, som løber fra motorhjelmen til hækvingen. Som på en racerbil giver den forbedret stabilitet under nedbremsning, samt øget stabilitet ved hastigheder over 200 km/t. Naturligvis er hækvingen justerbar, for at fungere mest optimalt sammen med den motorsports-inspirerede diffuser under alle forhold.
De særlige aluminiumsfælge er 20-tommer foran og 21-tommer bag, og forsynet med centermøtrik, hvilket er en anden detalje inspireret af motorsport. Yderst er monteret en særlig ring i kulfiber, der er designet som bladet i en turbine, og på den måde leverer ekstra køling til bremseskiverne, som naturligvis er i Lamborghinis unikke kombination af kulfiber og keramik.
Kompromisløs teknologi
Lamborghini Veneno er skabt med den enestående erfaring Automobili Lamborghini har med kulfiber- og kompositmaterialer og resultatet er en ekstremt lav vægt. Som på Lamborghini Aventador er hjertet en central monocoque i kulfiber, men også karrosseriet er nu helt i kulfiber. Lamborghini Veneno opfylder alle eksisterende og fremtidige sikkerhedskrav og er udstyret med alle nødvendige sikkerhedssystemer som ESP og airbags.
Kulfiber dominerer interiøret, hvor den centrale monocoque er tydelig i både midtertunnel og dørkarme, mens sæderne er i Lamborghinis patenterede Forged Composites. Dele af sæderne, instrumentbordet og himlen er i det unikke CarbonSkin, der er vævet kulfiber som efter en særlig behandling forbliver blødt og bøjeligt, som en højteknologisk erstatning for læder.
Med en egenvægt på 1.450 kg, er Lamborghini Veneno 125 kg lettere end Lamborghini Aventador, hvilket giver et vægt/effekt-forhold på 1,93 kg/hk og præstationer, som de fleste vil have svært ved at begribe, selv når man ved, at accelerationen fra 0-100 km/t er overstået på 2,8 sekunder. Selv om aerodynamikken er skabt for at give optimal downforce, er vindmodstanden ekstremt lav, hvilket resulterer i en tophastighed på 355 km/t.
Lamborghini Veneno præsenteres for offentligheden på den internationale biludstilling i Genève. Det eksemplar som udstilles på Lamborghinis stand er chassisnummer 0, der ejes af Lamborghini og er lakeret i en ny metallic grå farve, som står i stærk kontrast til de mange dele i synlig kulfiber. Det er den eneste Lamborghini Veneno, der bærer alle tre farver fra det italienske flag. De resterende tre eksemplarer af Lamborghini Veneno vil blive lakeret i hvid, rød og grøn og på den måde forblive unikke, når de bliver klar i løbet af 2013 og overdraget til deres fremtidige ejere.
Lamborghini repræsenteres i Danmark af eneforhandleren Lamborghini Copenhagen.