Den nye BMW 4-serie Coupé
København. Den nye BMW 4-serie Coupé lanceres som fjerde generation af BMW’s sportslige, mellemstore coupémodel. Firetallet i modelbetegnelsen angiver tydeligt, at der her er tale om en model, som adskiller sig fra sine halvsøskende i BMW 3-serien – ikke bare designmæssigt, men også teknologisk.
Den nye BMW 4-serie Coupé er bredere og har større akselafstand end den nuværende BMW 3-serie Coupé, og dens langstrakte coupéprofil er desuden betydeligt lavere, hvilket sammen med det velkendte BMW design med korte udhæng, lang motorhjelm og tilbagetrukket kabineplacering giver modellen et meget velafbalanceret udtryk. Den markante forende med de karakteristiske designelementer, som BMW dobbeltnyren, de runde dobbeltforlygter og det lange luftindtag i forkofangeren, viser de tætte bånd til BMW 3-serien. I BMW 4-serie Coupé kommer det sportslige og dynamiske præg dog endnu tydeligere til udtryk. En af de ting, der adskiller den nye coupémodel fra sin forgænger, er de såkaldte Air Breather-elementer, der er placeret bagest på forskærmene for at reducere luftmodstanden i dette område. De brede skærmkasser og den brede sporvidde er også medvirkende til at understrege bagendens lave, muskuløse design.
Individuelle designlinjer.
Kabinen i BMW 4-serie Coupé kan betegnes som en stilfuld fusion af sportsligt og eksklusivt design. Cockpittet er indrettet ergonomisk korrekt, så bilens fører har nem adgang til alle de vigtigste betjeningselementer og funktioner. Bagsædet understreger modellens sportslige karakter i form af integrerede nakkestøtter og brede, specialudformede sidepuder, som giver indtryk af, at der er tale om to enkeltsæder. Ud over en M sportspakke er der mulighed for at vælge mellem tre forskellige udstyrskombinationer som alternativ til standardudgaven, nemlig Sport Line, Modern Line og Luxury Line, så man kan sætte sit personlige præg på modellen både udvendigt og indvendigt.
Køredynamik i særklasse.
Takket være den imponerende køredynamik er der garanti for en helt enestående køreoplevelse i den nye BMW 4-serie Coupé. Det er lykkedes BMW ingeniørerne at gøre styretøjet endnu mere præcist og smidigt, og også på andre områder er der foretaget mærkbare finjusteringer, som udmønter sig i endnu større køreglæde. Disse forbedringer er opnået i kraft af avanceret undervognsteknologi, elektrisk servostyring, optimal vægtfordeling, finjustering af aerodynamikken ved brug af vindtunnel samt en innovativ letvægtskonstruktion.
Den nye BMW 4-serie Coupé har større akselafstand, bredere sporvidde og lavere frihøjde end den BMW 3-serie Coupé, den er afløser for. Den lavere undervogn har medført, at bilens tyngdepunkt er sænket til under 500 mm. Ingen af de øvrige modeller i BMW’s nuværende modelprogram kan prale af så lavt et tyngdepunkt, og det gør BMW 4-serie Coupé til en af BMW’s mest sportslige serieproducerede modeller.
Tre forskellige motorer.
Den sportslige todørsmodel fås i første omgang med følgende motorvarianter: den 6-cylindrede benzinrækkemotor i BMW 435i Coupé, den 4-cylindrede benzinmotor i BMW 428i Coupé og den 4-cylindrede dieselmotor i BMW 420d Coupé. Alle tre motorer er udstyret med den sidste nye BMW TwinPower Turbo-teknologi, og ydelsen strækker sig fra 184 hk (135 kW) til 306 hk (225 kW).
Motorkraften overføres som standard til baghjulene via en manuel 6-trins-gearkasse, men samtlige motorvarianter kan, som ekstraudstyr, kombineres med en 8-trins- sportsautomatgearkasse, der også giver mulighed for at skifte gear manuelt ved brug af gearskiftekontakterne på rattet. De to modelvarianter med benzinmotor kan desuden fås med firehjulstræk (xDrive) som ekstraudstyr.
BMW EfficientDynamics.
I den nye BMW 4-serie Coupé udspringer køreglæden ikke bare af de sportslige køreegenskaber, men også af den fornemme brændstoføkonomi. Nøglen til dette er udviklingsstrategien BMW EfficientDynamics. De økonomiske motorer suppleres af modellens intelligente letvægts-konstruktion og optimerede aerodynamik, bl.a. i form af de såkaldte Air Curtains og Air Breather-elementer. BMW 4-serie Coupé udmærker sig også ved brændstofbesparende og emissionsbegrænsende teknologiske løsninger såsom automatisk start/stop-funktion, genvinding af bremseenergi, gearskiftindikator og behovsstyrede forbrugsenheder. Dertil kommer kørselsfunktionen ECO PRO, som gør det muligt at skære helt op til 20 % af brændstofforbruget.
Priserne på de nye modeller vil være klar i efteråret.