Verdenspremiere på e-up!
Der kører 100 km på 30 kr. og sætter ny standard for udstyrsniveauet i mikrobils-segmentet.
Volkswagen viser på den internationale biludstilling i Frankfurt (IAA 10.-22. september) den helt nyudviklede e-up!. Dermed tager Europas største bilfabrikant sit første skridt ind i e-mobilitetens tidsalder. e-up! vil kunne opfylde hverdagens kørselsbehov og vil udelukkende blive producerede som fire-dørs-model og med rigeligt standardudstyr, e-up! ligger et udstyrsniveau over high up! og har bl.a. klimaanlæg, radio- og navigationssystem, opvarmelig forrude, og LED-lygter på standardudstyrslisten. Derudover er e-up! ualmindelig sparsommelig: e-up! bruger 11,7 kWh el på at køre 100 km – og er dermed den nye duks i øvelsen sparsommelighed. Ved en elpris på 2,4 kr. pr. kWh (dansk el-priser pr. 09.09.2013) koster 100 km i en e-up! ca. 30 kr. Til sammenligning kører high up! i gennemsnit 22,2 km/l og med en benzinpris på 13 kr. koster 100 km i en high up! ca. 60 kr. Med andre ord kører den nye e-up! dobbelt så langt på kronen, hvilket gør e-up! oplagt som pendlerbil.
Made in Germany. Udviklingen af innovativ drivline-teknologi er en af Volkswagen-koncernens kernekompetencer. Derfor er e-motoren, transmissionen samt lithium-ion-batterierne, der anvendes i e-up! alle udviklede koncern-internt på Volkswagens tyske komponentfabrik. e-up! produceres på samme fabrik, som sine søster-modeller med forbrændingsmotorer: på Volkswagens fabrik i Slovakiet, hvor man bl.a. også producerer Touareg.
e-up! er med sin batterikapacitet på 18,7 kWh i stand til at køre 160 km på en enkelt ladning og kan indstilles i to forskellige køremodi kaldet Eco og Eco+ , hertil kommer fire indstillinger, der regenererer bremseenergien (D1, D2, D3 og B) og hjælper føreren med at opnå den maksimale rækkevidde. Rækkevidden 160 km, vil for de fleste pendlere passe til det daglige kørselsbehov. e-up! kan oplades til 80 % af batterikapaciteten på ca. 30 minutter ved DC-ladning.
Drivline- og brændstofstrategi. Volkswagen har gennem det seneste årti planlagt koncernens fremtidige drivline- og brændstofstrategi. Opstarten af e-mobilitet med e-up! er en af milepælene i denne globale strategi, der også indeholder andre alternative teknologier, som eksempelvis hybrid og brint. Introduktionen af den den nye e-up! og den nye e-Golf skal naturligvis ses som et led I denne strategi, og ikke mindst som en bestræbelse på at udvikle intelligente alternativer, der kan supplere de eksisterende teknologier. Her er det ikke mindst i konteksten af de globale mega-byer og de afledte miljøbelastninger, at Volkswagen ser e-mobilitet som et fornuftigt alternativ, hvor el-bilen kan reducere den lokale CO2-udledning. Det har fra Volkswagens side været målet, at skabe innovativ teknologi, der samtidig passer til det moderne menneskes krav og behov. Med e-up! præsenterer Volkswagen et alternativ, der både er hverdagsduelige og byder på underholdende køreoplevelser undervejs, uden at øge CO2-udledningen. Samtidig er e-up! med sine 30 kr. for 100 km et økonomisk fornuftigt alternativ til konventionel teknologi.
e-up! har danmarkspremiere ultimo november 2013 og er endnu ikke prissat.