Her er Renaults køreplan mod en teknologisk og bæredygtig fremtid
For knap to år siden lancerede Luca de Meo – CEO Renault Group- sin ambitiøse Renaulution strategi. Fra at være drevet af volumen skal Renault transformeres til en virksomhed, der er teknologidrevet og som har fokus på bæredygtighed i alle led med det klare mål, at være CO2 neutral i Europa i 2040, og dermed det grønneste bilmærke i Europa.
Som et konkret eksempel på, hvordan denne strategi skal udmønte sig, præsenterede Renault for nylig sin Scenic Vision konceptbil på den internationale konference – ChangeNOW i Paris.
Scenic Vision viser på et utal af måder, hvordan Renault konkret forpligter sig til bæredygtighed og reflekterer, hvordan Renault har planlagt at reducere CO2 aftrykket i hele koncernens livscyklus.
Udefra viser Scenic Vision, hvordan Renaults kommende 100% elektrisk drevne familiebil i C segmentet kommer til at se ud, når den rammer det europæiske marked i 2024.
Den er bygget på den fælles elbilplatform CMF-EV, som også den nye Renault Megane Electric benytter, men indvendig springer vi, ifølge Renault, yderligere mindst seks år frem i tiden, hvor teknologi og innovationer vil være med til at fremme en mere bæredygtig produktion og brug af biler.
Genbrug og genanvendelse
Bilen er for det første designet, så den består af mere end 70% genanvendte materialer, og vil for 95% vedkommende kunne genanvendes ved end of life. Stålet i bilen er 95% genanvendt stål, aluminiummet er 100% genanvendt, kulfiberdelene er 100% genanvendt materiale fra flyindustrien, og gulvet i bilen lavet ud af genanvendte plastikflasker.
Sådan er hele bilen tænkt og produceret, og det er desuden målet at mindske CO2 fra produktion af batteriet med 60%. Samtidig vil man genanvende kobolt, nikkel og litium i et lukket kredsløb, som gør, at 80% af de materialer der bruges til at producere batterier fra 2030 er genanvendte materialer.
800 kilometer på en opladning
For det andet er bilens drivlinje en hybrid mellem el og brint. Motoren er den vi kender fra den nye Megane på 160 kW, hvor batteriet er på 40 kWh, produceret på fabrikken i Cleon og udmærker sig ved at være to gange lettere, to gange mindre og billigere at producere end et tilsvarende batteri.
Desuden er der en 16 kW brændselscelle ombord, der gør det muligt at tilbagelægge 800 kilometer med kun 5 minutters stop undervejs for at fylde den 2.5 kg tunge brinttank.
Det vil sige, at man med hybridteknologien kan tilbagelægge turen København – Amsterdam eller Aarhus – Amsterdam med kun 5 minutters pause. I det daglige kører man altså på ren el, men skal man længere kombinerer man el og brintdrift.
Brintteknologien udvikles i øvrigt i samarbejde med Hyvia, der er Renaults joint venture-selskab sammen med PlugPower, og i øjeblikket arbejdes der på at introducere brint i Renaults varevogne, men teknologien passer naturligvis også i kommende personvogne.
Fra 10 til 100 mio. elbiler i 2020
Genbrug og genanvendelse er i øvrigt nøgleordene i den fremtidige produktion fra Renault. Alle materialer brugt til karosseriet som stål, kulfiber og plastik kan genanvendes efter endt brug, og indenfor er alt designet med maksimalt hensyn til genbrug og miljø.
For eksempel er sæderne lavet af et materiale, der gør at man ikke skal skille dem ad i enkeltdele før de genanvendes.
Og kigger man på batterierne har de også et liv efter at have været i elbilen. Estimater peget på, at andelen af elbiler på de europæiske veje stiger fra 10 mio i 2022 til 100 mio og i 2030, og Renault har allerede lang erfaring med second life på batterier, hvor de genanvendes i en lang række sammenhænge; food trucks, batterier derhjemme, ombygget til elscootere etc.
Med Renault Scenic Vision vil man med en skabe en bil, der har et CO2 aftryk, der er 75% mindre i produktion og brug end konventionelle elektriske biler.
Sikkerhed i højsædet
Lige siden Renault Laguna var første bil i historien, der fik fem stjerner i EuroNCAP, har sikkerhed været et nøgleområde for Renault, og i Scenic Vision tager man alle teknologiske hjælpemidler i brug for at skabe en sikker bil for dem, der er i bilen, men også for medtrafikanterne.
Over halvdelen af alle ulykker er forsaget af ting som føreren gør; Kører i påvirket tilstand, kører for hurtigt, er stresset eller bliver distraheret.
De resterende årsager til uheld skyldes andre trafikanters opførsel eller vejret.
Derfor implementerer Renault et system, der skal opdage risici, alarmere føreren og i sidste ende guide til at undgå uheld. Blandt andet betyder det, at bilen giver føreren en safety score, ligesom man i dag har en score for hvor miljøvenligt man kører.
Her bruges data samlet via sensorer på bilen, der opfanger førerens kørestil, blandt andet fart og acceleration. Desuden vil der være et system, der identificerer risici på ruten; det kan være skift i vejr, vejarbejde mm.
Skulle uheldet være ude, er de traditionelle airbags erstattet af såkaldte cocoon airbags, der omslutter alle i bilen. Ikke blot brystet eller hovedet, men hele kroppen på alle i hele bilen