2 verdenspremierer
Når dørene slås op til den 84. udgave af Genève Motor Show, har Peugeot to stærke trumfkort på hånden: en stærk produktoffensiv med verdenspremiere på både 108 og 308 SW samt en teknologisk offensiv, som vises i form af den nye PureTech 1.2 3-cylindrede benzinmotor og de nye BlueHDi dieselmotorer.
Med RCZ R, 308 R Concept og 208 T16 Pikes Peak understreger Peugeot, at passionen for motorsport altid vil være en hjertesag for mærket.
Ny Peugeot 108: helt sin egen
Efter en flot salgskarriere med mere 800.000 solgte eksemplarer, heraf de 30.644 i Danmark, giver 107 stafetten videre til den nye 108 til sommer.
Med et chic og moderne design er den nye 108 et frisk pust i den hastigt voksende mikroklasse. Her er tale om en rigtig bybil, der med en længde på 3.47 m, en bredde på 1.63 m og en venderadius på blot 4.80 m nemt kan smutte ind og ud af byens trafikmylder. Den lette 108 (840 kg) er samtidig et eksempel på, at man sagtens kan være lille udenpå og stor indeni – bagagerummet kan rumme op til 196 liter med tire repair kit og 180 liter med reservehjul.
Nøgleordet for 108 er individualitet, og kunderne har mulighed for at costumize deres bil, så den matcher netop deres personlighed: 108 hatchback eller 108 Top! Cabriolet med forskellige deko, antale døre, farve mm. En ny feature er den store touch skærm med Mirror Screen funktion, som inkluderer MirrorLink og AppInCar, hvilket gør skærmen til et spejl af brugerens smartphone. Herudover kan 108 fås med udstyr, som normalt hører hjemme i højere segmenter: bakkamera, automatisk aircondition, nøglefri oplåsning/låsning og start/stop knap.
Motorprogrammet består af fire effektive 3-cylindrede benzinmotorer, heriblandt en ny PureTech 1.2 VTi benzinmotor med 82 hk.
Ny Peugeot 308 SW: sporty og elegant
Den nye 308 SW vises for første gang for offentligheden til Genève Motor Show. Ligesom 308 hatchback er den komplet ny fra inderst til yderst og har kun navnet til fælles med sin forgænger.
Peugeots designere har skabt en stor og rummelig stationcar med et rent og moderne design. Designchef Gilles Vidal fortæller: ”Den nye 308 SW blev designet samtidig med 308 hatchback og det er da også tydeligt, at designet rummer hatchbackens kvaliteter, bl.a. renhed og modernitet, mens den samtidig har en dynamisk stationcars udstråling”.
308 SW er baseret på PSA´s effektive platform EMP2, og som et resultat heraf er 308 SW gennemsnitlig 140 kg lettere end sin forgænger, hvilket er garanti for lethed og dynamik. Den er 4.58 m lang, 1.8 m bred og 1.4 m høj og disse generøse dimensioner gør det muligt at indfri kundernes forventninger til en stationcar: Rummelighed, fleksibilitet, bagagerumsvolumen og praktiske features.
Akselafstanden er øget med 11 cm, hvilket er dedikeret til bagsædeplads, især øget knæplads, samt bagagerumsvolumen. Det bagerste overhæng er øget med 22 cm i forhold til hatchback-udgaven og det giver blandt andet en mærkbar forøgelse af dybden i bagagerummet. Med en bagagerumsvolumen på 660 liter placerer 308 SW blandt de mest rummelige i segmentet og dens fleksibilitet understreges af, at bagsæderne lægges ned med et snuptag fra bagagerummet, hvorefter der dannes et helt plant gulv.
Peugeot 308 SW vil fra lanceringen kunne fås med Euro 6 benzin- og dieselmotorer, som sikrer høj performance og lavt brændstofforbrug. Benzinmotorerne yder fra 130 til 155 hk med en CO2-udledning fra 109 g/km, mens dieselmotorerne yder fra 92 til 150 hk og har en maksimal CO2-udledning på 111 g/km. Den nye BlueHDi dieselmotor med 120 hk har et brændstofforbrug på 31,3 km/l og en CO2-udledning på kun 85 g/km, hvilket er rekord i segmentet.
Peugeots teknologiske ekspertise
I 2013 reducerede Peugeot endnu en gang sit gennemsnitlige CO2-udslip og nåede ned på 115,2 g/km mod 121,6 g/m året før. Det placerer Peugeot blandt de reneste bilproducenter, hvilket er noget af en præstation, eftersom Peugeot er rigt repræsenteret i de større segmenter. Resultatet er frugten af en langsigtet miljøstrategi, som for forbrændingsmotorernes vedkommende betyder en konstant optimering (større udnyttelse og mindre forurening, downsizing, Stop&Start…).
Et eksempel herpå er lanceringen af de nye e-THP versioner, kaldet PureTech, og det teknologiske spring, som BlueHDi dieselmotorerne repræsenterer.
Den 3-cylindrede PureTech benzinmotor kan opleves første gang i 308 til foråret. Her er tale om en 1.2 liters 3-cylindret e-THP motor, som yder 130 hk. Motoren er kompakt og brændstofeffektiv med en højtryksindsprøjtning på 200 bar og den nyeste generation turbo, som sikrer overbevisende performance fra selv de laveste motoromdrejninger. Det maksimale drejningsmoment nås ved 1.750 omdr./min., og 95 % af momentet er tilgængelig mellem 1.500 og 3.500 omdr./min.
BlueHDi-motorerne vil blive lanceret på 308, 308 SW og 508 og er karakteriseret af en kombination af en SCR katalysator og Peugeots partikelfilter-teknologi. Ved at kombinere SCR (Selective Catalytic Reduction) og partikelfilter-teknologien med additiv reduceres udledningen af NOx med op til 90 % og eliminerer op til 99,9 % af partiklerne, samtidig med at brændstoføkonomien forbedres med op til 4 %. BlueHDi-teknologien opfylder Euro 6 normen og vil gradvist blive introduceret på alle mærkets dieselmodeller.