Porsche - Til start i Le Mans 2014 med 4 fabriksbiler
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Porsche til start i Le Mans 2014

Med fire fabriksbiler
21/02-2014 kl. 09:00
Anslået læsetid: 2 Minutter

Intet mindre end fire fabriksbiler fra Porsche vil starte til årets 24-timers løb på Le Mans. Arrangørerne af Le Mans, Automobile Club l’Ouest, har netop offentliggjort listen over deltagerne til årets udgave af det legendariske 24-timers løb, som afvikles den 14-15 juni, 2014.

Porsche har anmeldt to eksemplarer af den nye 919 Hybrid som ”Porsche Team” i LMP1, den absolutte topklasse for Le Mans prototyper, der er blevet tildelt startnummer 14 og 20. Derudover har Porsche tilmeldt to 911 RSR til GTE Pro-klassen som ”Team Porsche Manthey.” Le Mans 2013 markerede debuten for den nye 911 RSR, der kvitterede med en dominerende 1-2 sejr. De to 911 RSR fra ”Team Porsche Manthey” kører derfor med startnummer 91 og 92 akkurat som i 2013.

Den nye Porsche 919 Hybrid deltager også i WEC-serien (for World Endurance Championship), der omfatter otte løb i 2014 og inkluderer Le Mans. Porsche har to Le Mans-vindere bag rattet i form af Romain Dumas og Timo Bernhard, der vandt med Audi i 2010. Dumas vil være bag rattet i 919 Hybrid med startnummer 14 og Bernhard i 919 Hybrid med startnummer 20.

Lige nu venter hele teamet utålmodigt på den første rigtige testkørsel på Paul Ricard i slutningen af marts, hvor deltagerne til årets Le Mans for første gang vil føle hinanden på tænderne, inden WEC-sæsonen skydes i gang med årets første løb på Silverstone i april.

Den nye Porsche 919 Hybrid er udviklet efter det nye reglement, der har fokus på effektivitet og et lavt forbrug. 919 Hybrid har et meget kompliceret hybrid-system med en nyudviklet 2-liters V4-motor med kompressor, en elmotor som driver forakslen og to systemer, der regenererer den energi, som normalt går tabt, eksempelvis under de mange nedbremsninger.

I GTE Pro-klassen er Porsche ivrige efter at forsvare sidste års dobbeltsejr, og en lang række detaljer er ændret og videreudviklet i forhold til sidste år. Det gælder først og fremmest aerodynamikken, hvilket ses i den mere vindglatte forende, samt den bredere hækvinge, der forbedrer balancen.

”I 2013 viste 911 RSR sine evner som langdistance-racer med sin dobbeltsejr på Le Mans,” udtaler Porsches motorsportschef Hartmut Kristen. ”I årets 24-timers løb på Daytona kunne vi igen fejre en klassisk sejr i et langdistanceløb med den nye udgave af 911 RSR, og det lover godt for årets Le Mans.”

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start