Leon CUPRA
Den nye Leon CUPRA har allerede vist sine utroligt sportslige præstationer på Nürburgring – verdens mest krævende racerbane. Den gennemkørte den berømte Nordschleife-bane i en omgangstid på 7:58:4 min. og slog dermed den tidligere rekord for forhjulstrukne biler med ca. 10 sek. SEAT har implementeret resultaterne af det grundige og omfattende arbejde på den tyske racerbane i den serieproducerede model, hvor dens præstationer, betagende design, praktiske egenskaber og en kvalitet i topklasse har placeret den i en liga helt for sig selv.
“SEAT er et ungdommeligt mærke made in Barcelona. Den ungdommelige ånd defineres af to dimensioner: Vi drives af design, og vi er dynamiske. Vores ultimative udtryk for den succesfulde Leon-formel er den helt nye Leon CUPRA. Den er den hurtigste og mest kraftfulde bil, vi nogensinde har produceret, og alligevel er den samtidig en komfortabel familiebil. CUPRA er vores nye ikon”, udtaler Jürgen Stackmann, som er President hos SEAT S.A.
Topmoderne teknologi og et fantastisk design kombineret med overbevisende præstationer og perfekt nvendelighed i dagligdagen – den nye Leon CUPRA udtrykker SEAT mærkeværdierne på den bedst mulige måde. Med sine 280 hk er den nye CUPRA ikke blot klart topmodellen i den meget succesfulde Leon-familie, den er også mærkets mest kraftfulde serieproducerede bil nogensinde. Og den hurtigste. Leon CUPRAs drivlinje og undervogn er garant for præcise køreegenskaber og køreglæde i højeste potens. Med sit omfattende udstyrsniveau og den fremragende kvalitet giver den nye CUPRA en eminent værdi for pengene. Det nye sportslige ikon fra SEAT mærket tilbydes for første gang både som 5-dørs og som Leon 3-dørs Sport Coupé.
Imponerende rekord på Nürburgring
Den nye SEAT Leon CUPRA har vist sine formidable præstationer, og modellen kan fremvise en imponerende rekord på verdens mest krævende racerbane. Den rekordhurtige omgangstid (7:58:4 min.) var mulig at opnå på baggrund af den teknologiske præcision i Leon CUPRA, som er udstyret med Performance Pack (ekstraudstyr) inklusive højtydende Brembo-bremser og specialdesignede 19″ alufælge.
Gennemsnitshastigheden var på 155 km/h, mens tophastigheden nåede op på 242 km/h på racerbanens Tiergarten-sektion. Banens overflade var tør med en udetemperatur på 10º C og en banetemperatur på 8º C. Der er ingen tvivl om, at en så fremragende rekordtid ikke blot kan tilskrives en enestående bil, men også er opnået takket være en racerkører, der forstod at udnytte bilens præstationer. Bag rattet i Leon CUPRA 280 sad den spanske kører Jordi Gené, som i perioden 2003-2010 var officiel kører for SEAT i European Touring Car Championships (ETCC), World Touring Car Championships (WTCC) og andre løbsserier. Han var også med i Leon CUPRA-udviklingsteamet på Nürburgring.
Leon Cup Racer til den fascinerende motorsport
Den nye Leon CUPRA danner også grundlaget for en imponerende, professionel racerbil, som SEAT præsenterede i forbindelse med biludstillingen i Geneve. Den nye Leon Cup Racer er klar til sin første sæson på racerbanerne rundt om i Europa. Racerbilen med 330 hk får debut i maj, når den stiller til start i det nye singlebrand-mesterskab, SEAT Leon Eurocup, som afvikles over seks løbsweekender i seks europæiske byer og med attraktive præmiepenge.