BMW indgår samarbejde med Natur-Energi
København. BMW Danmarks samarbejde med Natur-Energi betyder, at købere af BMW i3 og BMW i8 kan ”omlægge” strømmen i hjemmet, eller arbejdspladsen, til bæredygtig og klimaneutral strøm. Dette gøres via certifikater, da det ikke er muligt at omlægge den enkelte husstands elektricitet i Danmark.
Natur-Energi tilbyder kommende købere helt unikke priser – nemlig kostprisen på strømmen og en fast månedlig ydelse på kun 39 kroner. Dette tilbud er udelukkende forbeholdt BMW i kunder.
Natur-Energi har samarbejde med WWF Verdensnaturfonden, Folkekirkens Nødhjælp samt Verdens Skove, og er et af Europas mest grønne energiselskaber, som blandt andet selv opsætter bæredygtige energikilder, hvilket gør Natur-Energi til en helt oplagt samarbejdspartner for BMW.
Få mere information om Natur-Energi på: http://www.natur-energi.dk/
Bæredygtighed er kodeordet, der gennemsyrer hele værdikæden.
BMW i3 og BMW i8 bliver begge bygget på BMW fabrikken i Leipzig. Fabrikken er ”state of the art”, når det gælder bæredygtig bilproduktion. For hver produceret bil bliver der brugt 50 % mindre energi og 70 % mindre vand end ved produktionen af konventionelle biler. Den elektricitet, som bliver brugt på fabrikken, kommer fra vedvarende energi fra fire vindmøller, som er opstillet ved siden af fabrikken.
Der bliver i stor stil brugt genbrugsmaterialer til produktionen af BMW i biler. For eksempel indgår der genanvendelige plastikflasker i stofsæderne, og materialet, der omkranser batterierne, er lavet af genanvendelige aluminiumsdåser.
Beklædningen på dørene er lavet af hamp og fibre fra kenaf-planten. Kenaf-planten er en af verdens hurtigst voksende planter, som optager betydelige mængder CO2.
Hvis kunden har valgt læderindtræk, er sæderne betrukket med skind fra sydeuropæiske køer, og læderet er garvet med ekstrakt fra oliventræer. Træinteriøret, der fås som ekstraudstyr, kommer fra eucalyptus-træer fra certificeret, europæisk skovbrug.
I alt kan 95 % af materialerne fra den enkelte bil genbruges efter endt levetid. For eksempel bruges aflagte batterier til at lagre solenergi rundt omkring på kloden.
Tredobling af kapaciteten på kulfiberfabrikken.
Det kulfiberforstærkede plast (CFRP), der indgår som en stor bestanddel på begge BMW i modeller, produceres af SGL Group på fabrikken i Moses Lake, Washington State i USA. Produktionen foregår med vandenergi fra en stor, nærliggende sø.
På grund af den meget høje efterspørgsel på elbilerne vil BMW og SGL Group i slutningen af 2015 have tredoblet kapaciteten på fabrikken, investeret ca. 200 millioner US dollars, og udvidet medarbejderstaben betragteligt.
Brugen af CFRP betyder en vægtbesparelse på mellem 250 og 350 kg sammenlignet med brugen af andre metaller. CFRP er 50 % lettere end stål, og 30 % lettere end aluminium. Samtidig er CFRP stærkere ved en eventuel kollision end både stål og aluminium, og bruges blandt andet i Formel 1.