Toyota afslører design på ny brintbil
Med en særlig lyseblå lakering og et helt specielt dramatisk design løfter Toyota nu sløret for den endelige udgave af bilgigantens kommende brændselscellebil, der introduceres i Japan, USA og Europa allerede næste år.
Prisen i Japan forventes at blive ca. 380.000 kr.
Når Toyota ved sommertid næste år introducerer sin første brændselscellebil i Japan, USA og Europa, bliver det med et nyt dramatisk design, der understøtter, at der her er tale om en helt særlig bil med ny og spændende teknologi.
Den japanske bilgigant har netop løftet sløret for det endelige design på bilen, der kører på brint og derfor hverken udleder CO2, farlige kvælstoffer eller sundhedsskadelige partikler. Det eneste, der kommer ud af udstødningsrøret, er rent vand.
Japan bliver ikke overraskende første land, Toyota introducerer den nye og miljørigtige brintbil i. Det samme var tilfældet, da verdens første hybridbil Toyota Prius for første gang så dagens lys tilbage i 1997. Salget af brintbilen i Japan starter i april næste år, og allerede i løbet af sommeren få måneder senere følger USA og Europa trop.
Det er endnu ikke besluttet, hvilke europæiske lande, der først får glæde af Toyota brintbilen. Men det vil ifølge bilgiganten ske først i de lande, hvor infrastrukturen med brinttankstationer er længst fremme. I Danmark er der pt. tre brinttankstationer, mens yderligere tre er under opførsel, og endnu flere er planlagt.
Brintbil til 380.000 kr. i Japan
Toyota sætter for første gang nu også et forventet prisskilt på bilen med den banebrydende teknologi. Verdens største bilproducent forventer således, at brintbilen kommer til at koste omkring 7 mio. Yen på det japanske marked svarende til 380.000 kr.
For det beløb får man en bil, der i stedet for benzintank er udstyret med en hydrogentank, en brændselscelle, batterier og en elmotor. Toyota har forsket og udviklet inden for brændselsceller i over 20 år, og man er altså i dag nu nået så langt med teknologien, at den er klar til introduktion på udvalgte markeder.
Rækkevidden på en tankfuld brint i Toyotas brintbil vil svare til det, vi i dag kender fra andre biler med forbrændingsmotor, og det vil højst tage tre minutter at tanke brintbilen op – svarende til tidsforbruget på at tanke en normal benzin-, diesel- eller hybridbil.
Toyotas nye brintbil får plads til fire personer, er ligeså bred og lidt højere end den populære Toyota Avensis, mens der er længere afstand mellem akslerne, hvilket lægger op til ekstra god rummelighed i kabinen.
Ingen begrænsning i rækkevidde
Toyotas nye brintbil fungerer nærmest som en elbil, men i stedet for batteriopladning omdanner brændselscellen i bilen ved hjælp af ilten i luften den flydende brint til vand. Overskudsenergien ved denne proces omdannes til strøm, som anvendes til at drive bilens elmotor, der yder 136 hk. På den måde er brintbilen ikke på samme måde som elbilen begrænset i sin rækkevidde. Eneste forudsætning er adgangen til brint.
Verdens største bilproducent Toyota fokuserer generelt meget på miljørigtige teknologier og har været førende inden for hybridteknologi siden 1997, hvor verdens første masseproducerede hybridbil Prius blev introduceret. Hybridteknologien gør det muligt for biler at køre på en kombination af el og benzin og derved spare på benzin og mindske udledningen af CO2, farlige kvælstoffer og sundhedsskadelige partikler.
Med den snarlige introduktion af brintbilen tager Toyota endnu et skridt i retningen af udvikling af bæredygtig mobilitet.