En forfærdnetlig historie
Trafiksikkerheds-kampagne
Det engelske politi har valgt at frigive denne video, hvor 38 årige David Holmes optager de seneste minutter af sit liv. Politiet håber derved at motorcyklisterne vil sænke farten, og billisterne vil orientere sig bedre i trafikken.
For David Holmes går alt nemlig galt. David kører langt hurtigere end tilladt, faktisk op mod 160 km/t på landevejen på sin Yamaha FJR 1300, og en billist orienterer sig ikke ordentligt. En livsfarlig cocktail som i dette tilfælde ender fatalt.
Davids familie har ønsket udbredelsen af denne video, for derved at kunne medvirke til at redde motorcyklisters liv i fremtiden. Davids mor medvirker også kommentarer og udtalelser om Davids liv med motorcykler.
I Danmark har 13 motorcyklister mistet livet til dato i 2014. Et lavt tal sammenlignet med tidligere år. Specielt da der i Danmark aldrig har været flere motorcyklister, og vi har rundet den bedste sommer i 55 år ifølge DMI.
Forhåbentlig kan denne video være medvirkende til at dødstallet på 13 ikke stiger gennem resten af året. Denne video bør kunne starte nogle tanker hos de fleste.
Pas på jer selv derude. Kør defensivt og husk. Fart og uopmærksomhed dræber.
0 personer snakker om “En forfærdnetlig historie”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Tragisk uheld, det giver stof til eftertanke…uanset hvor synlige vi er, også med fluorescerende farver på mc-tøjet, har jeg også oplevet situationer med tankeløse bilister som i dette tilfælde…. Godt initiativ af de stakkels efterladte, at fremlægge videoen…det gippede godt nok i mig da han ramte bilen 🙁
Ja, selv overskriften er tragisk.. Rigtig, rigtig forfærdnetlig..
At det skulle være bilisten der er tankeløs i dette tilfælde, er jeg ikke helt enig i.
Ja – sorry – jeg mente heller ikke at bilisten er helt alene om ansvaret her, ingen tvivl om at bilisten også fejlbedømmer situationen pga den (for) høje fart!
Undskyld mig: Skal man være fuld for at forstå overskriften til artiklen?
Noget helt andet.
Bilen, som han torpederer, det kunne være en hel familie, som han slår ihjel ved hans hensynsløse kørsel.
Jeg ville selv som bilist have nemt ved at fejlbedømme en motorcykel med en så høj fart.
Man kan ikke forvente af almindelige billister på vejen at de skal tage hensyn til at der kan komme en vanvids-motorcyklist med 170 km/t, ansvaret må være hans alene…
Mange motorcyklister kan li´at køre hurtigt, jeg er selv én af dem.
Men gør det for pokker på en lukket bane, der er alle muligheder for at få prøvet grænser af både med og uden instruktør, og det behøver ikke være dyrt.
Og opfør dig så fornuftigt og ansvarsfuldt ude blandt andre trafikanter 🙂
selvom jeg forstår alvoren, så har man en større overlevelses chance hvis man holder sig på midterlinien (ikke trækker ind på midten af ens egen vejbane. Måske mister man det ben i stedet for at køre frontalt sammen med bilen…… spekulation, men vær at overveje, hvis man kører mere end 80 km/h, hvorved kontrastyringer bliver lidt mere træge….
Hvis man gider se videoen, og stoppe den INDEN bilisten kommer i vejen for motorcyklisten, så er der under 100 meter mellem køretøjerne – farten her er akademisk!
Det er pisse ligegyldigt, om så kun han havde kørt 50, men mindre selvfølgelig at man bliver usynlig når man bevæger sig over en vis hastighed…? :/
Han bliver overset, og det er der bare ikke noget at gøre ved, det er en "erhvervsrisiko" når man kører MC/Cykel/Knallert, andet lignende
Det har for så vidt heller ikke noget med skyld at gøre (det er bare fnidder) vi har bare teknologisk udstyret mennesker med udstyr, der ikke helt matcher de evner vi nu engang er udstyret med fra naturens side.
Derfor skal man stadig se sig for, derfor skal man stadig køre ordentlig 🙂
Dun@nt, jeg er ikke sikker på hvad det er du mener?!
Farten er da netop afgørende, måske motorcyklisten havde været i live idag hvis han havde kørt eksempelvis 50 km/t
Netop af denne årsag kører jeg stort set altid med fjernlys på, hvis det er i dagtimerne og tilpas meget solskin, vel at mærke. Det blænder ikke under disse forhold, men gør én væsentligt mere synlig og "opmærksomhedsfangende"selv på lang afstand (måske kunne det have reddet David i denne video?)
For et par år siden var jeg i øvrigt ved at torpedere en bilist i Nordøst-Tyrkiet, fordi han overså mig og bare kørte lige ud foran mig. Jeg kørte de tilladte 100 km/t og nåede at reagere og bremse op i tide – da jeg passerede hans bagende, kørte jeg ca. 50 km/t. Ingen tvivl om, at jeg havde fået en fuldtræffer, hvis jeg havde kørt blot 20-30 km/t over det tilladte…pyh! c".)
Og det er blot én af talrige, lignende episoder jeg har haft som motorcyklist. Men igen – den tilpas lavere hastighed end f.eks. i dette eksempel har været med til at redde situationen for mit vedkommende. Jeg kan godt lide at køre stærkt, men hvad der efter min mening er vigtigere end at køre efter hastighedsgrænserne, er at køre efter forholdene (!) Og selv den tilladte hastighed kan jo være for høj, hvis forholdene ikke er til det. Omvendt kan det sagtens være sikkert at køre stærkere end tilladt, hvis forholdene ellers er til det.
De i dette eksempel nævnte 50 km/t finder jeg urealistisk, da man formentlig må køre 80-90 km/t på det pågældende sted. Men med dén hastighed var det jo formentlig heller ikke gået så galt.
Til Henrik fra Roskilde vil jeg lægge denne kommentar:
Jeg synes, det er en dårlig idé at køre på midterlinjen – ikke mindst, fordi man så har det mindre at give af, hvis en modkørende kommer for langt ud i sin vognbane – især i sving kan dette jo være fatalt. Jeg synes det er bedre at køre midt i vognbanen, køre efter forholdene – og gøre hvad man kan for at blive set. c",)