Skarpere end nogensinde før: Ducatis nye Monster - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Skarpere end nogensinde før: Ducatis nye Monster

Ducati World Premiere episode to byder på den til dato skarpeste Monster, som er bestykket med nogle ret fine stumper og har tabt sig lidt.
16/09-2022 kl. 09:48
Anslået læsetid: 4 Minutter

I årets andet afsnit af Ducati World Premiere introducerer Ducati os for den nye Ducati Monster SP under titlen Mad For Fun, og som ifølge producenten er en model designet med det mål for øje, at øge morskaben for forbrugeren.

Sidste år skubbede Ducati en optimeret Monster på gaden, som repræsenterede essensen af Ducati i den hidtil mest kompakte, essentielle og letteste form nogensinde.

2021 genfortolkningen af Ducati Monster er en model der er udviklet helt fra bunden, og det er Ducati uden tvivl sluppet godt fra; for uanset hvad man mener om udseendet, så levner præsentationsvideoen fra sidste år – som du finder via linket her under – næppe nogen tvivl om modellens køreegenskaber.

Skarpere end nogensinde før
Ducati’s Monster har egentlig altid været et ret enkelt koncept, men nu er det altså tid til at peppe modellen lidt op med nogle ret så fine komponenter.

Ducati Monster SP skulle ifølge producenten byde på bedre køreegenskaber end den normale udgave, med highlights som eksempelvis bedre bremser, optimeret affjedring og en lavere vægt, hvilket betyder reduceret vægtforskydning og derved større præcision når svingene angribes.

Affjedring
Dykker vi lidt dybere ned i den information Ducati leverer kan vi se, at forgaflen er købt hos svenske Öhlins, den er fuldt justerbar og vejer 0,6 kilo mindre end den vi finder på den normale Monster og Monster+.
Det betyder naturligvis, at SP-modellen er mere sporsikker og giver langt mere feedback til føreren, men faktisk også at både frihøjde og antal grader modellen kan tippes over på siden er øget.

Bagdæmperen er ligeledes en justerbar Öhlins-enhed og styretøjet er også afdæmpet, men med en styrdæmper af umiddelbart ukendt mærke for øget stabilitet ved acceleration ud af sving… Mon ikke Öhlins også har haft en finger med i spillet her?

Bremser og vægt
Bremsesystemet er leveret af italienske Brembo, hvor to stk. Brembo Stylema kalibre napper om et sæt 320 mm skiver foran, som er et halvt kilo lettere end på den normale Monster.
Det er til gavn for modellens svingvillighed, da mindre roterende masse er lig mindre inerti.

Og nu vi er ved vægten kan vi da også lige nævne, at adoptionen af et lithium-ion batteri sparer modellen for hele to kilo i forhold til den normale udgave, som i forvejen er kategoriseret som en letvægtsmodel med sine kun 166 kg.

Elektronik
Elektronikken har naturligvis også fået en mindre overhaling, hvor Ducati Monster nu kan prale med et “Wet” køreprogram og launch control.
Disse kan, sammen med andre indstillinger, aktiveres ved hjælp af det let overskuelige kontaktsystem og en 4,3″ farve-TFT-skærm, hvorpå grafikken lugter lidt af Panigale V4.

Præsentation
Se præsentationsvideoen af den skarpeste Monster til dato nedenfor, hvor den ellers behagelige italienske fortællerstemme heldigvis kan oversættes til engelsk tekst ved at klikke på CC-knappen nederst til højre.

Det bliver spændende at se hvad Ducati ellers smider på disken, når vi over de næste par måneder præsenteres for hele fem afsnit mere i serien.

29. September 2022: Ducati World Première – Episode 3 | Unlock Earth
7. October 2022: Ducati World Première – Episode 4 | This is Racing
20. October 2022: Ducati World Première – Episode 5 | Push Forward
28. October 2022: Ducati World Première – Episode 6 | Dare to be Bold
7. November 2022: Ducati World Première – Episode 7 | Next Gen Freedom

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start