Renault øger salget i Europa – Rekord i Danmark
(Renault gruppen består af Renault, Dacia og Samsung Motors)
– Det første halvår betød et let stigende salg for Renault gruppen til næsten 1.4 mio. biler.
– I Europa voksede markedet generelt med 8,5 %, men Renault gruppen steg med 9,3 %, hvilket betød en markedsandel over 10 %. En stigning, der skyldes succesfulde introduktioner af nye modeller.
– Den stærke stigning i Europa udligner nedgangen på markeder som Rusland og Latin Amerika
– Væksten forventes at fortsætte, da der i 2. halvdel af 2015 vil blive lanceret en række nye modeller
De første seks måneder af 2015 steg det globale marked for biler med 1,4 %. Renault gruppen øgede også salget en smule til 1,375,863 enheder.
I Europa voksede Renault gruppen mere end markedet. En stigning på 9,3 % i et marked, der steg 8,5 % (849,088 biler). Som gruppe betragtet nåede man 10,2% (PC+LCV) takket være en sydeuropæisk økonomi, der endelig har fået det bedre.
Kigger man isoleret på Renault var væksten også markant – nemlig 10,6 % – især på grund af godt salg af Clio, Captur, Twingo, Trafic og Master.
Clio er således den næst mest solgte bil i Europa, og er uden sammenligning den mest populære bil i Frankrig. Captur er den mest solgte crossover i Europa.
Også Dacia har det godt. Med en vækst på 5,3 % buldrer mærket derudaf med 205,160 solgte biler de første seks måneder af 2015.
I Europa er det især Spanien og Italien, der rykker fra, og hvor der er tocifrede vækstrater (stigning i salg på hhv. 30.9% og 24.4% ) I Italien har Renault gruppen oplevet sin stærkeste vækst i 30 år, og har nu en markedsandel på 9,2 %.
Her i Norden ser det også forrygende ud de første seks måneder. Der er fremgang over hele linjen og i Danmark voksede Renault med 14,63 % i et marked, der voksede 6,73 %. (7806 biler i første halvdel af 2014 til 8948 biler i første halvdel af 2015)
Markedsandelen er således nu på 7,21 % for Renault, hvilket betyder en 4. plads i statistikken foran Toyota og med Ford på 3. pladsen. Også Dacia klarer sig fint – her er markedsandelen nu på 1,6 % mod 1,27 % samme periode sidste år. (1980 biler i 2015 mod 1467 sidste år)
Tilsammen betyder det en samlet markedsandel for Renault gruppen i Danmark på 8,81 procent, hvilket er rekord.