Hvad betyder oktan?
For mange er oktantal såsom 91, 95 og endda 98 sort snak. Nogle tror des højere oktan, og dermed dyrere benzin, jo bedre benzin. Dette er en skrøne. Den bedste benzin er den benzin der passer til køretøjet.
Oktan er kun et mål for benzinens modstand mod selvantænding under komprimering, før tændrørene gnister. I de fleste lande i verden angives oktanmålingen i RON (Research Octane Number).
I en benzinmotor, hvis cylinder trykket er for stort når stemplet komprimerer luft og brændstofblanding, vil brændstoffet eksplodere mens stemplet stadig stiger mod top. Dette kaldes detonation og kan ende med huller i stempler hvis det får lov til at fortsætte. For at sige det enkelt, jo højere oktantal, jo mere resistent er brændstoffet mod detonation.
En motors oktankrav ændres konstant. Under friløb eller tomgang, er oktankravet meget lavt, og under tung belastning, er der behov for oktantallet stiger.
Nogle af de faktorer der bestemmer oktankravet i en motor er:
* Tændingstiming
* Luft-brændstofblanding
* Design af forbrændingskammer
* Kompressionsforhold
* Knastprofil
* Portning
* Udstødning
* Temperatur
* Barometertryk
* Motortemperatur
* Motorbelastning
* Motoromdrejninger
Et eksempel er, at en motor der kræver 98 oktan en varm sommerdag for ikke selvantænde (Tændingsbanke), ofte klarer sig fint en kold dag med 95 oktan. Mange kan derfor nedgradere oktantallet om vinteren uden problemer.
En motorens kompressionsforhold er forholdet mellem cylinderens forbrændingskammer og volumen ved bunden af stemplets slaglængde. Jo højere komprimering, jo mere kraftig og effektiv er en given motor er for sin størrelse.
Hæves kompressionsforholdet, er der typisk behov for højere oktantal, men der er ikke en direkte lineær sammenhæng.
Luftkølede motorer kører typisk varmere i cylinderene end væskekølede motorer, derfor kan det være nødvendigt med højere oktantal trods lavere kompressionsforhold.
For eksempel har mange Harley-Davidson motorcykler omkring 9:1 i kompressionsforhold, og fabrikken anbefaler RON 91. Mens motorcyklen Honda CBR954RR havde 11,5 kompression og er designet til at køre med det samme RON 91 benzin, takket være køligere drift og forbrændingskammerets design.
Motorer med magre luft-brændstof-blandinger kører med højere temperaturer i forbrændingskammeret, hvilket hæver oktankravet. Normalt høres en metallisk raslende lyd der kommer fra motoren, når man hæver motorens belastning, hvis oktantallet er for lavt.
Brændstof med lavere oktanniveau end motorens krævede kan skade motoren alvorligt grundet detonationen, men hvad hvis oktanniveauet er for højt? Helt simpelt, det er spild af penge at købe benzin med højere oktantal end det krævede, og der kan spares penge ved at bruge brændstof med lavere oktantal hvis motoren tolererer det.
Selvfølgelig kan man kun have den perfekte brændstoføkonomi i en motor der får nøjagtig det oktantal den har brug for.
Når Honda skriver RON MIN 91. Ja så spinner motoren perfekt med oktan 91, og dyrere benzin er spild.
Kilde: Pressemedd. benzinleverandør