Ny hotline med vejledning til ulykkespatienter
I dag åbner UlykkesLinjen telefonerne for ulykkespatienter og deres familier. Langtidsfølgerne efter en alvorlig trafikulykke efterlader ulykkespatienter i en svær og ofte uoverskuelig situation. Undersøgelser har afdækket et stort behov for hjælp og vejledning for at forebygge alvorlige personlige konsekvenser, både fysiske, økonomiske, psykologiske og psykosociale. Hvert år indberetter politiet omkring 3.300 trafikulykker med personskader, men de samlede indberetninger fra politi, skadestuer og sygehuse var i 2013 på over 37.000 – eller flere end 100 personskader om dagen.
At komme ud for en trafikulykke er en voldsom oplevelse med store konsekvenser for personen selv og de nærmeste. I 2011 gennemførte Havarikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU) en undersøgelse, der viser, at langtidsfølgerne af en trafikulykke ofte bliver alvorligere, fordi de ulykkesramte mangler hjælp i tiden efter ulykken. Rapporten konkluderede blandt andet, at mange alvorligt skadede ikke ved, hvor de kan henvende sig for at få hjælp og vejledning.
”Mange af de fysiske, psykologiske, økonomiske og psykosociale følger af en ulykke efterlader de ulykkesramte og deres familier i en kaotisk situation. Når en ulykkespatient er udskrevet fra hospitalet, er der et stort behov for koordineret hjælp og vejledning omkring genoptræning, psykologhjælp, hjælpemidler, advokatbistand, forsikring og sygedagpenge. Denne koordinerede vejledningsindsats findes ikke i dag. UlykkesLinjen giver uvildig vejledning til at finde hjælp og støtte og dermed komme videre i livet efter ulykken”, fortæller Philip Rendtorff, direktør i PTU, der faciliterer og administrerer UlykkesLinjen.
En undersøgelse fra Forsikring &Pension fra 2014 viste blandt andet, at personer, der har været involveret i en trafikulykke, næsten dobbelt så ofte oplever at blive skilt, og at ulykken påvirker både deres beskæftigelse og erhvervsindkomst.
UlykkesLinjen er skabt i samarbejde mellem Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, Rigspolitiet, Rådet for Sikker Trafik, Forsikring & Pension og PTU – Livet efter ulykken. Sidstnævnte står for administration og drift af UlykkesLinjen, og de sørger blandt andet for, at telefonerne bliver bemandede af erfarne socialrådgivere. Telefonrådgiverne kan desuden kan trække på et stort bagland af specialister i alvorlige skader: blandt andre læger, ergoterapeuter, psykologer, fysioterapeuter og advokater.
UlykkesLinjen har modtaget økonomisk støtte fra Offerfonden, der blandt andet har til formål at gøre en indsats for ofre for trafikulykker.
Mange ofre for trafikulykker, som kommer på hospitalet umiddelbart efter ulykken, skal efter endt behandling tilbage til et liv, som er helt anderledes end det liv, de havde inden ulykken. Utallige spørgsmål melder sig i en ny virkelighed, som også er særdeles kompliceret, fordi den kræver kontakt til og dialog med en masse forskellige mennesker lige fra egen læge, hospitalspersonale, den kommunale sagsbehandler og forsikringskonsulenten. ”Hjælpen findes mange steder, men ulykkespatienter har brug for hjælp til at finde den”, siger Philip Rendtorff. ”UlykkesLinjen kan vejlede dem i et ofte langt og krævende forløb, der kan virke kaotisk og uoverskueligt for den enkelte”, fortsætter Philip Rendtorff.
UlykkesLinjens telefoner har fra i dag åbent på alle hverdage i tidsrummet 9-15.
Ulykkeslinjen findes også på hjemmesiden www.ulykkeslinjen.dk.