Magacin - Den nye KIA Optima, førsteklasses kabine
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Den nye KIA Optima med førsteklasses kabine

Frankfurt den 21. august 2015 – Den helt nye KIA Optima i europæisk udgave præsenteres den 15. september 2015 i forbindelse med den internationale biludstilling i Frankfurt.
21/08-2015 kl. 13:06
Anslået læsetid: 19 Minutter

Den nye generation af Optima, som kommer til salg i Europa i 4. kvartal 2015, har et moderne nyt eksteriør, et dristigt indvendigt design med mere plads til alle personer i bilen, en række nye teknologier og effektive motorer. Den nye model bliver mere raffineret og har bedre kørekomfort og køreegenskaber end den udgående model, men den bibeholder det sportslige image, som har gjort Optima til en af KIAs mest solgte modeller på verdensplan.

KIA Optima spiller en vigtig rolle i KIA Motor Europes modelrække og gør mærket kendt for et stigende antal nye kunder. Siden lanceringen af den nuværende generation af modellen i Europa har Optima med sit markante look og sin høje kabinekvalitet givet kunderne noget friskt og anderledes i D-segmentet.

Michael Cole, som er Chief Operating Officer hos KIA Motors Europe, udtalte følgende: “Da den nuværende KIA Optima fik sin globale debut i 2010, fungerede den som katalysator for den designmæssige forandring af KIAs modelrække, som skulle forløbe over 5 år. Bilens kombination af teknologi, design og raffinement gav vores modelrække en større dybde og ændrede fundamentalt den opfattelse, som folk havde af KIA som mærke.

Cole tilføjede: “Den helt nye Optima bibeholder forgængerens unikke personlighed, og forbedringerne af alle dele af bilen vil gøre den endnu mere attraktiv for kunderne – både privatkunder og flådeejere – rundt om i Europa. Den tilbyder bilisterne noget friskt i et segment, som ellers er et af de mest konservative.

Det videreudviklede design holder den helt nye Optima knivskarp

Den udvendige styling af den helt nye KIA Optima var en balancegang for KIAs globale designteams. Den helt nye Optima bibeholder den atletiske karakter, som har gjort modellen så populær, og samtidigt bliver den nu endnu mere attraktiv for bilkøbere, der er på udkig efter noget anderledes.

Den helt nye Optima er blevet til under skarpt opsyn af Peter Schreyer, som er President og chefdesigner hos KIA Motors, og den er nu endnu mere markant end nogensinde før med sine moderne former, skarpe karrosserilinjer og kanter samt en længere sedansilhuet.

Den helt nye Optimas nye look er designet til at være funktionelt og sportsligt med udvendige mål, der er marginalt længere, højere og bredere. Akselafstanden er øget med 10 mm til 2.805 mm, og bilens længde er øget med 10 mm til 4.855 mm. Samtidig er den nye model gjort 25 mm bredere til 1.860 mm og 10 mm højere (1.465 mm). Disse ændringer resulterer i en mere rummelig og komfortabel kabine, hvor der er bedre hovedhøjde og skulderplads samt mere benplads ved bagsædet. Desuden er bagagerumskapaciteten blevet øget. Ud fra et designmæssigt synspunkt gav de nye mål KIAs designere mulighed for at give bilen en mere tilbagestrøget og dynamisk udformning.

Den helt nye Optima genkendes straks som en KIA med mærkets tiger nose-signaturkølergrill med de længere og bredere omsluttende forlygter, der er placeret stramt over hjulkasserne. Kofangeren udmunder i dristige lige vinkler omkring tågeforlygterne, hvilket gør den nederste del af bilens “ansigt” større og får bilen til at se mere robust og bred ud.

I profil bibeholder glasfladen den hældende A-stolpe og den svungne C-stolpe, som understreger Optimas fremtoning som sportslig sedan, og baglygteelementerne møder skulderlinjen, der munder ud i den højt placerede bagklap. Selve skulderlinjen er en fortsættelse af den parallelle linje fra forlygterne og udgør en ren, lige linje, som forbinder bilens for- og bagende. De meget skulpturelle dørpaneler flyder elegant sammen med de let udvidede sidepaneler, hvilket igen øger den visuelle vægt af den nederste del af Optima.

LED-baglygterne i halo-design smyger sig rundt om hjørnerne på den helt nye Optimas bagende og giver bilen en moderne ny lyssignatur. Bilens atletiske fremtoning fremhæves af en stigende spoilerformet bagklap og en stor bagkofanger, som omfatter en sportslig diffusor og ovale afgangsrør.

Dette attraktive nye design gør den nye generation af modellen til den mest aerodynamiske Optima nogensinde med en Cw-værdi, som er reduceret fra 0,3 til 0,29. Den helt nye Optima vil i Europa kunne købes i ni forskellige lakfarver, og den leveres med aluminiumsfælge i en størrelse fra 16″-18″.

Den helt nye KIA Optima vil i fremtiden blive videreudviklet med tilføjelsen af en helt ny karrosseristil, som er inspireret af konceptbilen KIA SPORTSPACE, som blev vist i forbindelse med 2015-udgaven af den internationale biludstilling i Geneve.

Raffineret nyt interiør med mere moderne design og højere kvalitet

Med inspiration fra KIAs globale modelrække har den helt nye Optima et mere luksuriøst og førerorienteret interiør end nogensinde før – blandt andet med features og teknologier, der normalt forbindes med klassen over. Den nye kabine er fremstillet med enorm opmærksomhed på detaljerne og er det største fremskridt i den nye model.

KIAs team af designere havde fokus på at levere et helt igennem moderne interiør, hvad angår udseende og følelse, og kabinen har et mere rendyrket og ensartet design end den tidligere generation. Instrumentpanelet er mere horisontalt, og midterkonsollen er bredere, så kabinen virker endnu mere rummelig.

Materialekvaliteten i kabinen i den helt nye Optima er forbedret markant i forhold til den udgående model og omfatter en stor andel af bløde materialer, stof og læder i naturlige farver samt ægte syninger langs instrumentpanel og døre. Smagfulde metaldetaljer i kabinen tilfører ekstra kvalitet i interiøret, og den ekstra støjdæmpning gør bilen mere raffineret end nogensinde før.

Instrumentpanelet er inddelt i en visningszone øverst og en betjeningszone nederst, så føreren aldrig behøver at fjerne øjnene fra vejen for at se de vigtigste informationer i instrumentenheden. Midterkonsollen er placeret i en vinkel på 8,5 grader mod føreren, og i den øverste visningszone er der et nyt infotainmentsystem med 8″ display. I den nederste betjeningszone er der færre knapper end i den udgående Optima til at styre de forskellige kabinefunktioner, der ikke allerede er integreret i bilens touchscreen.

Midterkonsollen er i sort højglans, og langs hele instrumentpanelet løber en kromliste, som opdeler visnings- og betjeningszonerne og giver mulighed for farvetemaer i en eller to farver i kabinen. Kunderne kan vælge mellem stof- eller læderindtræk i én farve (sort) eller i to farver (sort med stone beige eller dark grey med light grey).

Mere rummelighed i den raffinerede nye kabine

De større indvendige og udvendige mål til fjerde generation af Optima sikrer, at den helt nye model er den mest praktiske, rummelige og komfortable nogensinde.

Med den 10 mm længere akselafstand på den helt nye Optima og de nydesignede sæder kan bagsædepassagererne nu nyde godt af 25 mm mere benplads end før. Det bredere karrosseri giver mere skulderplads til alle personer i bilen (hhv. 20 mm og 17 mm ekstra foran og bagi), og det længere og højere tag giver større lofthøjde i hele kabinen (hhv. +5 mm og + 15 mm foran og bagi).

I forbindelse med den nye udformning af for- og bagsæderne har kabinedesignteamet også været særligt opmærksomme på siddekomforten. Stivere sæderammer reducerer vibrationerne gennem sæderne, forbedrer sædernes holdbarhed og reducerer vægten af hvert sæde med 2,6 kg, mens blødere skum i nakkestøtterne, den øverste del af ryglænene og lårstøtterne gør sæderne mere komfortable. På forsæderne er de dybere sidestøtter fremstillet af en mere fast skum, som yder bedre støtte.

Bagsædepassagererne får også deres eget varmeapparat, og takket være optrækkelige rullegardiner integreret i bagdørsbeklædningerne giver dem mulighed for at skærme sig imod lys udefra, hvis de gerne vil hvile sig i de komfortable sæder.

Bagagerumsvolumenen i den helt nye Optima er vokset fra 505 l til 510 l (VDA), og opbevaringsrummet under bagagerumsbunden og en større læsseåbning gør bagagerummet ekstra praktisk.

50 % stærkere karrosseri og nye aktive sikkerhedsteknologier

Den helt nye Optima har et unikt karrosseri, som omfatter flere højstyrkematerialer end nogensinde før, hvilket giver endnu højere kollisionssikkerhed. Den passive sikkerhed er blevet forbedret, og den nye model har også en række aktive og automatiske hightech-sikkerhedsfeatures. KIAs ingeniører har i hele udviklingsarbejdet med Optima haft en vurdering på 5 stjerner i Euro NCAP-sikkerhedstesten som mål.

Karrosseriet til den helt nye Optima er stærkere end nogensinde takket være større brug af ultrahøjstyrkestål (UHTS). 50 % af karrosseriet består nu af UHTS, hvilket er en forøgelse på 150 % i forhold til den tidligere model (20 %), og det har 450 % mere strukturmæssigt klæbemateriale. Det har betydet, at torsionsstivheden er blevet forbedret med 50 % i forhold til den udgående model, mens karrosseriet er blevet 8,6 kg lettere. Der er blevet anvendt højstyrkestål til at forstærke A- og B-stolperne, sidepanelerne, bunden, de forreste hjulkasser og bagpladen, så karrosseriets strukturmæssige styrke er blevet forøget.

Den passive passagersikkerhed er yderligere forbedret med antallet af airbags, der nu er oppe på syv. Den helt nye Optima får frontairbags til fører og forsædepassager, knæairbag til føreren, to sideairbags foran og to gardinairbags.

Den helt nye Optima kommer til at klare sig stærkt i de globale sikkerhedstests takket være alle dens nye teknologier, der er konstrueret til at undgå kollisioner eller reducere følgerne af kollisioner.

KIAs Vehicle Stability Management (VSM) er standardudstyr, og det giver kontrol over bilen under opbremsninger og i sving, fordi systemet regulerer bilens elektronisk stabilitetskontrol (ESC) og den elektriske servostyring, hvis det registreres, at der mistes vejgreb.

Den helt nye Optima fås med en lang række aktive sikkerhedsteknologier som ekstra udstyr. Det drejer sig blandt andet om følgende udstyr:

– Advanced Smart Cruise Control (SCC), som automatisk tilpasser Optimas hastighed for at opretholde en sikker afstand til de forankørende biler.

– Autonomous Emergency Braking (AEB)*, som ved hjælp af et langtrækkende radarsystem registrerer en potentiel kollision med et andet køretøj eller en fodgænger og om nødvendigt bremser bilen til stilstand.

– Lane Keeping Assist System (LKAS), som registrerer Optimas placering i forhold til vognbanelinjerne og automatisk retter bilen op, hvis det registrerer, at bilen er ved at forlade vognbanen, uden at føreren bruger blinklyset.

– High Beam Assist (HBA), som automatisk skifter mellem nær- og fjernlys i forhold til andre biler og vejforholdene.

– Speed Limit Information Function (SLIF), som viser hastighedsgrænserne i bilens instrumentenhed ved hjælp af kamerabaseret vejskiltegenkendelse.

– Blind Spot Detection (BSD), som advarer føreren med en advarselslampe i sidespejlet i den pågældende side, når en anden bil befinder sig i førerens blinde vinkel.

– Rear Cross Traffic Alert (RCTA), som advarer om andre biler bag Optima, når man fx bakker ud fra en parkeringsbås.

– AEB-systemet i den helt nye KIA Optima er unikt i segmentet i Europa, og det omfatter foruden en kortrækkende radar også en langtrækkende radar, som kan registrere køretøjer og fodgængere længere væk og ved højere hastigheder end i mange af konkurrenterne. Den kortrækkende “city”-radar hjælper føreren med at undgå eller mindske effekten af kollisioner ved hastigheder på under 50 km/h. Den langtrækkende radar gør Optima i stand til at registrere og reagere på forhindrer ved hastigheder mellem 30-80 km/h. AEB-systemets fodgængerregistrering er konstrueret til at registrere fodgængere ved hastigheder op til 60 km/h og reducere risikoen for en kollision.

*Autonomous Emergency Braking System (AEBS) er et assistentsystem og fritager ikke føreren fra hans eller hendes ansvar for sikker betjening af bilen til enhver tid. Føreren skal stadig tilpasse sin kørestil til vedkommendes personlige køreevner, lovgivningen og de generelle vej- og trafikforhold. AEBS er ikke konstrueret til selv at køre bilen. Se instruktionsbogen for yderligere informationer.

Samlet set større raffinement, fordi mærkets udviklingsteams har reduceret NVH-egenskaberne

For at skabe et støjsvagt og afslappende køremiljø er den helt nye Optima blevet mere raffineret end nogensinde før, og mærkets udviklingsteams har lagt et stort arbejde i at reducere støj, vibrationer og hårdhed (NVH).

Nogle af de vigtigste innovationer til reducering af NVH-egenskaberne omfatter en større afdækning under bunden og mere effektive forrudetætninger, der hver især reducerer vindstøjen med 2 % og samtidig forbedrer aerodynamikken og i sidste ende også brændstofeffektiviteten. Forbedret isolering af instrumentpanelet bidrager til at reducere motorstøjen i kabinen med ca. 4 % og understøttes af en generel forbedring af de akustiske egenskaber for de fleste motorer i modelrækken. Større tværvangebøsninger foran og bagpå isolerer også vejstøjen og reducerer samtidig de vibrationer, der overføres til bilens bund og til rattet.

Det nye karrosseri med mere højstyrkestål spiller en stor rolle i det øgede niveau af raffinement. Med en mere fast ramme og et stivere karrosseri og stivere motorophæng er vibrationerne i Optimas kabine effektivt blevet reduceret. 83 % stivere aluminiumsfælge reducerer yderligere vibrationerne fra kontakten med dårlige vejbelægninger. Omvendt har det stivere karrosseri og de stivere fælge givet KIAs ingeniører mulighed for at foretage diskrete ændringer af bilens undervognsgeometri med henblik på yderligere reducering af vibrationerne og vejstøjen, uden at det er gået ud over bilens dynamiske egenskaber.

Mere komfortabel kørsel, mere adrætte køreegenskaber og elektronisk undervogn (ekstraudstyr)

En forbedring af kørekomforten og køreegenskaberne var en af topprioriteterne for KIAs dynamiske udviklingsteams, og de havde fokus på at levere den kørekomfort og -stabilitet, som kunderne forventer af en sedan i D-segmentet, og samtidig opnå det niveau af adræthed som passer til bilens sportslige look.

Med et lettere og stivere karrosseri kan undervognen bedre isolere vibrationer og stød fra dårlige vejbelægninger, og samtidig hjælper en række opgraderinger af undervognen til at kombinere adrætte køreegenskaber med forbedret kørekomfort.

Med komplet uafhængigt hjulophæng både foran og bagpå har KIAs ingeniører flyttet monteringspunkterne til den forreste og bageste underramme længere ud mod bilens sider for at gøre kørslen mere komfortabel på ujævne overflader. Forrest er undervognen blevet opgraderet fra ophæng med to bøsninger til fire bøsninger for at øge stivheden på tværs af bilen, og mere robuste hjullejer fuldender ændringerne af den forreste del af undervognen. Resultatet er forbedret respons på bevægelserne af rattet og bedre vejgreb i sving, og desuden er den tid, som det tager for undervognen at falde til ro efter store ujævnheder, blevet reduceret.

Bagest får den helt nye Optima større dobbelte bærearme – undervognen på den tidligere version af Optima var forbundet med karrosseriet via enkeltforbindelser i hver side – monteret med tykkere og mere absorberende bøsninger. Disse ændringer, som yderligere forbedrer Optimas kørekomfort og køreegenskaber, har gjort det muligt for ingeniørerne at opnå større stabilitet med den helt nye model samt forbedret stødabsorbering. Disse opgraderinger er til dels hjulpet på vej af den lille forøgelse af akselafstanden på den helt nye Optima.

Den helt nye Optima har et nyt tandstangsmonteret, elmotordrevet servostyringssystem (R-MDPS), som er standardudstyr i europæiske modeller med 1,7-liters CRDi-motor. Takket være monteringen direkte på tandstangen og ikke på ratstammen giver det nye R-MDPS en bedre styrefølelse og hurtigere og mere lineær respons på førerens ratbevægelser – især omkring midtpunktet. Denne opgradering af styretøjet giver skarpere køreegenskaber og gør bilen til en af de mest adrætte i D-segmentet.

Til den helt nye Optima kan kunderne også vælge elektronisk reguleret undervogn (ekstraudstyr) med interne ventiler (ECS), som giver en kørekomfort og køreegenskaber, der er skræddersyet til de europæiske kunders smag. ECS anvender interne ventiler til hver af de fire støddæmpere, og systemet er forbundet med en G-kraftsensor i styreenheden og to G-kraftsensorer integreret i forhjulene. Ved hjælp af disse sensorer registrerer ECS input fra rattet og speederpositionen og overvåger vejforholdene, så det kan tilpasse undervognen til en strammere, mere sportslig kørestil eller til større komfort – førerne kan således vælge mellem indstillingerne “sport” og “normal”. Systemet tilfører individuel dæmpning af hvert enkelt hjul hurtigere end nogensinde før. Fra introduktionen vil ECS kunne fås til modeller med 1,7-liters CRDi-motor.

KIA Connected Services og trådløs telefonopladning er blandt de nye teknologier

I den helt nye Optima bliver der debut til en række nye avancerede bilteknologier, der øger komforten og bekvemmeligheden. De nye teknologier i den helt nye Optima gør bilen til en af de mest innovative biler i D-segmentet.

KIAs nyeste audio-visual-navigationssystem (AVN) ser mere moderne ud på sin centrale position i instrumentpanelet. Køberne kan vælge mellem infotainment- og navigationssystemer med 7,0″ eller 8,0″ touchscreen, og alle systemer understøtter digital DAB-radio, som er tilgængelig i en række europæiske lande.

Hjertet i AVN-systemet er den nye pakke af KIA Connected Services, der leverer en lang række opdaterede og førerorienterede informationer. De nye opkoblingsmuligheder, som leveres af teknologivirksomheden TomTom, omfatter direkte trafikmeldinger, advarsler om fotofælder, lokal søgning og vejrudsigter. Med nyttige informationer i realtid øger KIA Connected Services sikkerheden, komforten og fornøjelsen på hver eneste køretur. I Europa vil køberne af Optima have systemet gratis til rådighed i 7 år efter købet af bilen.

Infotainmentsystemet med touchscreen er som standardudstyr kombineret med et audiosystem med seks højttalere. Som ekstraudstyr kan man vælge et kraftfuldt Harman Kardon Premium-soundsystem med en effekt på 590 W, 10 højttalere, ekstern forstærker og Clari-Fi mp3-genoprettelsesteknologi. Med det nye Harman Kardon-surroundsoundsystem kan musikelskere omdanne kabinen i deres helt nye Optima til deres helt egen koncertsal.

Som den første bil i D-segmentet vil den helt nye Optima være tilgængelig med en ny trådløs oplader til mobile apparater, og således efterkommer den nye model det stigende krav fra bilkøberne – især i denne klasse – om nye komfortteknologier. Med den trådlåse oplader, som er placeret i bunden af midterkonsollen, kan brugerne oplade deres telefon, mens de kører – uden kabel. Takket være “genkendelse af fremmede objekter” aktiveres opladeren på 5 W, når et kompatibelt apparat placeres på underlaget, og systemet advarer sikkerhedsbevidste ejere, hvis de efterlader en telefon på opladeren, når de forlader bilen. Systemet viser telefonens ladetilstand i instrumentenheden, og det omfatter et sikkerhedssystem, som forhindrer overophedning, når det er i brug.

I den helt nye Optima er der desuden to USB-tilslutninger placeret hhv. foran og bagi, så personerne i bilen kan oplade deres mobile apparater – afhængig af udstyrsvariant.

Afhængig af land vil blandt andet følgende nye features være tilgængelige: 360-graders Around View Monitor med fire kameraer, der hjælper føreren med at parkere ved at vise Optima i fugleperspektiv på bilens touchscreen; Smart Parking Assist System (SPAS), som automatisk parkerer bilen på parallelle eller tværgående parkeringspladser og hjælper føreren med at køre ud fra parkeringspladsen igen; dynamisk drejelys, som oplyser vejen i den retning, rattet drejes, og giver bedre udsyn og større sikkerhed i mørke.

Opgraderede dieselmotorer og en plug-in-hybridversion følger

Den helt nye Optima vil kunne fås med en række motorer, når den kommer til salg i Europa senere i år, og alle motorer leverer god balance mellem præstationer og effektivitet. Alle motorerne til den forhjulstrukne bil opfylder den nyeste Euro 6-standard, hvilket er ensbetydende med færre emissioner. Den helt nye Optima er populær både blandt private købere og flådeejere, og den nye generation er introduceres i første omgang med dieselmotor som er segments foretrukne valg.

Den opgraderede 1,7-liters CRDi-motor forventes at blive den mest solgte motorvariant i Europa fra lanceringen. Den er videreført fra den eksisterende model, men den bliver opgraderet på adskillige punkter, før den tages i brug i den helt nye Optima, så den har højere ydelse og drejningsmoment og færre emissioner.

Den yder nu 141 hk (en stigning fra 136 hk) og et drejningsmoment på 340 Nm (en stigning fra 325 Nm), og den opgraderede 1,7-liters dieselmotor har bedre motorrespons, bedre drejningsmoment ved lave omdrejningstal, højere effektivitet og bedre NVH-egenskaber. Den opgraderede motor udleder langt færre CO2-emissioner med 110 g/km, hvilket svarer til en reducering på 14 % (med manuel gearkasse og KIAs brændstofbesparende start-stop-system).

En ny turbolader med variabel geometri giver en mere effektiv turboladning og dermed bedre speederrespons og højere drejningsmoment ved lave omdrejningstal. Det maksimale drejningsmoment er nu til rådighed fra 1.750-2.500 omdr./min., hvilket giver bedre køreegenskaber over et større omdrejningstalområde – det maksimale drejningsmoment i den udgående Optima var til rådighed fra 2.000-2.500 omdr./min. En ny stempelbelægning reducerer friktionen i alle fire cylindre, og et nyt tandhjul til knastakselkæden reducerer motorstøjen i kombination med den ekstra støjdæmpning i hele bilen.

Et større udbud af motorer er i øjeblikket under udvikling hos KIA, og i 2016 introduceres en særdeles effektiv plug-in-hybridversion af Optima samt KIA Motors Europes første high performance-sedan.

Færre emissioner med avanceret ny 7-trins DCT-gearkasse

Den helt nye Optima fås med mærkets avancerede nye 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse (DCT), som for nylig blev introduceret i den opgraderede KIA cee'd og kun fås til modeller med 1,7-liters CRDi-dieselmotor, som er de mest solgte. KIAs nye DCT-gearkasse kan overføre det høje drejningsmoment fra turbodieselmotoren, og den er konstrueret til at give en mere sportslig køreoplevelse med øjeblikkelige gearskift.

KIAs nye DCT-gearkasse er udviklet internt, og den er konstrueret til at give et lavere brændstofforbrug og en mere dynamisk kørsel i den manuelle funktion, hvor komfort og jævn kørsel er i højsædet i den automatiske funktion.

Købere, der vælger den nye DCT-gearkasse, vil kunne nyde godt af hurtigere gearskift end med en traditionel automatisk gearkasse og lavere driftsomkostninger. Med den nye DCT-gearkasse falder 1,7-liters CRDi-motorens CO2-emissioner til 116 g/km, hvilket er en reducering på 40 g/km i forhold til den udgående Optima med 6-trins automatisk gearkasse. Denne forbedring på 25 % af bilens CO2-emissioner betyder, at det er klassens bedste emissionsniveau for en dieselmotor med automatisk gearkasse.

KIA Optima 2016 kommer til salg fra 4. kvartal 2015

Den helt nye KIA Optima kommer ud til forhandlerne i Europa i 4. kvartal 2015, og den er naturligvis også omfattet af koncernens unikke garanti på 7 år/150.000 km. Den helt nye Optima til de europæiske lande bliver produceret på KIAs fabrik i Hwasung, Korea.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start