Vinterdæk handler om mobilitet
“Vinterdæk handler ikke kun at om køre sikkert og undgå uheld. Det drejer sig også om at være mobil, så man ikke spilder tid ved at sidde fast i sneen eller ikke kan komme af sted ved grønt lys, fordi vejen er tiliset,” siger formanden for Dækimportørforeningen Kenneth Saust.
Han peger på, at regeringens lovprogram beskæftiger sig med mobilitet på trafikområdet.
“Regeringen vil hæve hastighedsgrænserne for campingbiler og biler med campingvogne samt andre påhængskøretøjer. Det sker for at øge mobiliteten og sikre en glidende trafikafvikling, men omvendt er det til gene for mobiliteten, at en moderne bil kan få lov at sinke trafikken, fordi den kører på sommerdæk på glatte veje,” vurderer Kenneth Saust.
Han betoner, at hvis man vil kunne køre ud hver dag med sin bil i vinterperioden, så går der ingen vej uden om et sæt gode vinterdæk med forsvarlig mønsterdybde.
“Ikke blot bliver kørslen mere sikker, man har også en meget bedre chance for at komme frem til tiden, og man undgår at sidde fast og at sinke andre trafikanter,” fastslår Kenneth Saust.
Dækimportørforeningen advarer som sædvanlig bilisterne mod lavprisvinterdæk af tvivlsom herkomst og anbefaler i stedet, at man orienterer sig gennem dæktest som for eksempel FDM's nye store test af 32 vinterdæk eller andre dæktest fra europæiske automobilorganisationer.
(Artiklen fortsætter under billedet)
——–
Noter:
Mobilitet på vejene
Lovgivning folketingsåret 2015/2016
Ændring af færdselsloven (Tempo 100-ordning for campingvogne og andre påhængskøretøjer på motorvej og forhøjelse af hastighedsgrænser for visse campingbiler og traktorer).
Formålet med lovforslaget er at hæve hastighedsgrænsen for biler med campingvogne og andre påhængskøretøjer fra 80 til 100 km/t på motorvej forudsat, at de opfylder en række nærmere tekniske betingelser. Det foreslås desuden at hæve hastighedsgrænsen for visse campingbiler fra 80 til 100 km/t på motorvej og for godkendte og synede traktorer fra 30 til 40 km/t. Forslaget vil indgå i regeringens kommende udspil om vækst og udvikling i hele Danmark.
Regeringens lovprogram: http://stm.dk/multimedia/regeringens_lovprogram_2015-16.pdf
Vinteren rammer også varebiler
Nye afprøvninger viser at der gælder nøjagtig de samme sandheder for varebildæk som for personbildæk: Sommerdæk er bedst om sommeren, og vinterdæk er bedst om vinteren.
Det er resultatet af en afprøvning foretaget på FDM Sjællandsringen tidligere på året. Forskellige dæktyper blev afprøvet på tre identiske varebiler under identiske forhold, og konklusionen var klar: Det er friktionen, der afgør, hvilke dæk der klarer sig bedst. Under sommerlige forhold med høj friktion er sommerdæk bedst, under vinterlige forhold med lav friktion er vinterdæk bedst.
Kilde: FDM.
Forkerte dæk efter årstiden
Kørte på sommerdæk om vinteren: Personbiler 15 %, varebiler 38 %
Kørte på vinterdæk om sommeren: Personbiler 18 %, varebiler 33 %
Tallene stammer fra flere af de seneste år for at sikre sammenlignelighed mellem person- og varebiler på opgørelsestidspunktet. For varebiler opgøres tallet ikke så ofte som for personbiler.
Kilde: Rådet for Større Dæksikkerhed.
Dækmønster
Ved seneste Dækrazzia i september 2014 kørte 22 procent af bilisterne med mindre end 3 mm mønsterdybde, som er den anbefalede mindstedybde. Af dem, som havde mindst ét dæk med 3 mm eller mindre mønsterdybde, var hele 82 procent uvidende om det og vurderede selv dæktilstanden som enten god eller tilfredsstillende.
Andelen af bilister som kørte med mindst ét dæk med ulovlig mønsterdybde, det vil sige med mindre end 1,6 mm, var 3 procent. Det svarer på landsplan til, at 81.000 biler kører med ulovlige dæk.
Kilde: Rådet for Større Dæksikkerhed.
Dæktryk
66 procent af de adspurgte bilister ved seneste Dækrazzia i september 2014 havde ikke kontrolleret lufttrykket i dækkene indenfor den seneste måned eller vidste ikke hvornår det sidst var gjort.
Hver ottende bil (cirka 12 %) havde ved samme Dækrazzia mindst ét dæk med så lavt lufttryk, at det må betragtes som en punktering eller delvis punktering (1,6 bar eller mindre).
Forkert dæktryk betyder:
– Stærkt forøget slid
– Stærkt forringede køregenskaber
– Højere brændstofforbrug (typisk 5-7 procent)
Dækspecialisterne anbefaler, at man tjekker luften i sine dæk hver 14. dag. Dækkene skal være kolde, når trykket måles.
Kilde: Rådet for Større Dæksikkerhed.
Fodgængersikkerhed
Meget af tiden er vintervejene våde eller tørre. Men når de er dækket af sne og is, så er det, at man som bilist er taknemmelig for at have vinterdæk på. Under sådanne vejforhold bremser og styrer en bil langt bedre på vinterdæk. Både på den øde landevej og i den tætte bytrafik. Det betyder større sikkerhed for føreren og hans passagerer samt for omgivelserne – ikke mindst de forsvarsløse fodgængere.
Firehjulstrukne køretøjer som SUV'er, MPV'er og sporty personbiler
Mange ejere af firehjulstrukne biler oplever, at de kommer hurtigere fra start end traditionelle tohjulstrukne biler, når føret er glat. Men når man skal bremse, hjælper firehjulstrækket ikke det mindste. Tværtimod kan det give en falsk sikkerhedsfornemmelse. Derfor er vinterdæk mindst lige så vigtige på firehjulstrukne biler som på tohjulstrukne.