Ford Focus RS – vilde køreegenskaber til 565.780
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Focus RS – vilde køreegenskaber til 565.780

Ford Performance tager det legendariske RS-navn til nye højder med den skarpe Focus RS. Aldrig har en hatchback været så fokuseret og så trimmet til at levere dynamik og køreoplevelser - og der skal ikke en racerkører til at få det fulde ud af den nye superhatchback. Stærk EcoBoost-motor, avanceret firehjulstræk, skarp manuel gearkasse og spændende nye Drive Modes – Focus RS er kort sagt drømmen om en perfekt hatchback, der bliver til virkelighed
04/02-2016 kl. 15:00
Anslået læsetid: 17 Minutter

 – 2,3-liters EcoBoost-motoren med 350 hk stammer fra Ford Mustang. I Focus RS er den opgraderet med bl.a. ny turbolader, større intercooler

 – 0-100 km/t på kun 4,7 sekunder og en topfart på hele 266 km/t

 – Focus RS er den første Ford med det ekstremt dynamiske Performance All Wheel Drive med Dynamic Torque Vectoring

 – Verdens første drift-system – Drift Mode – er en del af Focus RS' Drive Modes, det første på en RS-model

 – Endnu mere dynamisk orienteret undervogn end i Focus ST med bl.a. stivere fjedre og justerbar undervogn.  – Sport-mode med 40% hårdere undervogn særligt udviklet til banekørsel

 – Dansk pris fra imponerende lave 565.780 kr., masser af standardudstyr og mulighed for ekstraudstyr som skålformede Recaro-sæder

Ford Escort RS Cosworth, Ford Sierra Cosworth, Ford Focus RS. Mere end blot at nævne legendariske RS-navne som de tre skal der ikke til for at starte en indre film med hæsblæsende rallyscener, vilde accelerationer og hylende turboladere. Ford og RS har været en uundgåelig og inspirerende kombination i årtier, og fans, kunder og rallykørere ser på Fords RS-modeller som noget af det ypperste indenfor sportslige biler.

Den seneste Focus RS fra 2009 står som en af den moderne tids mest ekstreme hatchbacks, en forhjulstrukket bil med en fantastisk femcylindret motor og uhyrligt præcise køreegenskaber. Nu er Ford klar med fortsættelsen, en ny Focus RS. Det er ikke bare en fortsættelse af RS-historien, det er også en ny tid med helt nye og spændende teknologier og endnu større fokus på dynamik og køreegenskaber.

Den nye Focus RS er en vigtig nyhed for Ford i en tid, hvor Performance-delen af mærket og virksomheden oplever en nærmest eksplosiv udvikling – først kom de nye udgaver af Fiesta ST og Focus ST, Focus ST endda for første gang i en dieseludgave, sidste år kom en helt ny udgave af ikonet Mustang, og i år kommer så nyfortolkningen af supersportsvognen GT og altså Focus RS. 

Europæiske kunder har i høj grad fået øjnene op for Fords sportslige modeller – i 2015 blev der på europæisk plan solgt 29.000 Ford i den kategori, ST-modeller og Mustang, hele 62% flere end i 2014, og allerede i år forventer Ford at nå op på 41.000 solgte sportsmodeller. Det skyldes ikke mindst den nye Focus RS, men også at Ford Mustang for alvor får tag i markedet.

Focus RS er udviklet til at blive solgt til kunder over det meste af verden. Den skarpeste Focus til dato produceres på Saarlouis-fabrikken i Tyskland, og der er forudbestilt mere end 3.100 styk af europæiske kunder før introduktionen.

Videreudviklet Mustang-motor med 350 hk

Legendariske biler med legendariske motorer. Fords sportslige modeller, om det så er Focus ST eller glorværdige RS-modeller fra 1980erne, har hævet sig over konkurrenterne og imponeret med sublime, kraftige motorer. Det er en arv, Focus RS på alle måder vil løfte og tilføje nye dimensioner.

I kraft af større forventninger end nogensinde før fra kunderne, og som et vigtigt led i udviklingen, har Fords Performance-hold valgt en ganske særlig motor som hjertet i den nye Focus RS. Allerede i høj grad trimmet til at levere noget særligt kommer 2,3-liters EcoBoost-motoren fra Mustang.

Med en slagvolumen på 2.261 cm3 er den firecylindrede EcoBoost-motor i aluminium større end motorerne i de fleste konkurrenter, som typisk kører med 2-liters motorer, og det givet Ford Performance-ingeniørerne en mulighed for at videreudvikle motoren med henblik på flere hestekræfter og endnu hurtigere respons – uden at gå på kompromis med holdbarhed, omdrejningsvillighed og kraftudfoldelse. 

Ydelsen på 350 hk repræsenterer en anseelig stigning på 33 hk i forhold til Mustang, og den opgradering er genereret ved hjælp af en ny twin scroll-turbolader med større kompressor, for markant bedre luftgennemstrømning, og en meget større intercooler for at maksimere laderens effekt. EcoBoost-motoren er også tilføjet en større indsugning, og udstødningssystemet har en elektronisk kontrolleret ventil tæt på udgangshullet, der optimerer både lydniveauet og trykkets tilbageløb. Fords ingeniører har udviklet udstødningssystemet til at give Focus RS en særdeles sportslig karakter, når man kører til, og i Sport Mode kan man tydeligt høre de knald og den brummen, som RS-modellerne altid har været kendt for.

Fords ingeniører ved, at Focus RS lægger op til kørsel, som kræver at motoren leverer sit yderste – og samtidig kan klare presset uden problemer. Derfor er topstykket opgraderet til et materialemix, der kan tåle højere temperaturer, og den største køler i en Focus til dato sørger for, at motoren kan klare et stort pres; pladsen er udnyttet til det sidste i motorrummet for at integrere den store køler.

Boost-delen af EcoBoost når nye højder med RS-motoren. Med fremragende respons fra lave omdrejninger bygger 2,3-liters motoren hurtigt et imponerende moment op, men uden at den taber pusten på vej mod omdrejningsbegrænseren, som først sætter ind ved 6.800 o/min. 440 Nm står klar allerede fra 2.000 o/min, og momentet holdes op til 4.500 o/min – det er en effektmæssigt en forholdvis lille stigning på 6 Nm i forhold til den originale Mustang-motors moment, men det er værd at bemærke, at RS-videreudviklingen opbygger kræfterne hurtigere – det maksimale moment optræder 500 o/min tidligere i Focus RS-motoren.

Denne EcoBoost har desuden et trick gemt i motorstyringen, som både er anvendeligt under overhalinger og på langsiden på en bane: ved at træde speederen helt i bund, kan motoren i op til 15 sekunder opbygge et overtryk, overboost, som hæver det maksimale moment til et af klassens højeste, nemlig 470 Nm.

”Denne helt særlige udgave af 2,3-liters motoren vil virkelig virke inspirerende, når man mærker turboens fantastiske ryk og motorens villighed til at køre op mod omdrejningsbegrænseren. Det hele leveres med et lydbillede, der med garanti giver et stort smil på læben,” siger Dave Pericak, chef for Global Ford Performance.

Eco-delen af EcoBoost har Ford selvfølgelig haft som et fundamentalt krav til udviklingsteamet lige fra begyndelsen. Til trods for store kraftresourcer er det lykkedes ingeniørerne at opnå flotte forbrugs- og CO2-tal for Focus RS. Takket være direkte indsprøjtning, dobbelt variabel ventilstyring og den avancerede turbolader bruger den nye RS markant mindre brændstof og udleder markant færre emissioner end forgængeren. Focus RS har et gennemsnitsforbrug (EU) på 13 km/l og en CO2-udledning på 175 gram/km, svarende til en reduktion på 22% i forhold til den forrige Focus RS.

Entusiaster ved at den optimale udnyttelse af motoren, for ikke at tale om kontakten mellem fører og bil, kommer an på valget og udførslen af gearkassen. Focus RS er skabt som en bil, der kommunikerer og inddrager. Derfor er der valgt en optimeret manuel gearkasse med seks trin. Gearstangen er kort, og alle komponenter i gearkassen er forstærket og optimeret – for hurtigere og mere præcise skift, men også for at håndtere motorens kolossale moment.

Denne optimale kombination – den kraftige EcoBoost-motor og den perfekt skiftende gearkasse – giver kunderne mulighed for at ramme 100 km/t på blot 4,7 sekunder, og har man muligheden, fortsætter Focus RS ufortrødent til 266 km/t.

Ford Performance AWD – firehjulstrækket der bryder normerne 

350 hk og op til 470 Nm. At overføre så meget power til asfalten er en opgave, som kræver mere end en forhjulstrukken bil kan klare. Ford er imidlertid også klar over, at tilføjelsen af firehjulstræk har tendens til at forstyrre den rene dynamik i køreegenskaber, det værst tænkelige for en superhatchback som Focus RS. Ford Performance har brudt med konventionerne og specialudviklet et firehjulstræk til den nye Focus RS, som på en gang sikrer upåklagelig overførsel af de mange kræfter og forstærker bilens dynamiske sider.

Ford Performance All Wheel Drive (AWD) med Dynamic Torque Vectoring kombinerer de kendte egenskaber fra firehjulstræk – vejgreb og kraftoverførsel – med innovative løsninger for at opnå rendyrket dynamik. Denne kombination gør Focus RS til en ekstremt hurtig, effektiv og inspirerende superhatchback.

Ford Performance AWD er baseret på to elektronisk styrede koblinger på hver side af bagakslen, integreret i bilens RDU (Rear Drive Unit, bagakslens styreenhed). De står for at styre og fordele bilens moment mellem for og bag, ligesom de tager sig af fordelingen af moment mellem de to baghjul, som altså giver den momentfordelende effekt, ”torque vectoring”, der har en dramatisk indvirkning på både dynamik og Focus RS' opførsel og stabilitet i sving.

Fordelingen af moment foregår på baggrund af mange forskellige sensorers konstante overvågning af bilen – 100 gange per sekund måler sensorerne, så firehjulstrækket tilpasses kørestil og situation. Helt op til 70% af kræfterne kan overføres til bagakslen, og 100% af de kræfter kan sendes direkte til hvert af de to baghjul. Styreenheden kan skifte mellem de to baghjul på så lidt som 0,06 sekunder, mens systemet på vej ind i et sving overfører mest moment til de yderste baghjul, baseret på input som rattets vinkel, acceleration, krængning og hastighed. Det er en effektiv måde at undgå understyring, men også en måde at fremhæve bilens dynamik på.

AWD-systemet viser sin styrke ved at tilføre køreegenskaberne en utrolig stabilitet og et vejgreb, som tillader langt mere end forhjulstræk. Firehjulstrækket er udviklet med vægt på klasseledende køreegenskaber gennem sving, høj hastighed gennem og acceleration ud af svingene. Sideværts accelerationen kan nå op på voldsomme 1 g, og alligevel forbliver Focus RS neutral og justerbar hele vejen i gennem.

”Vores AWD-system er en banebrydende teknologi, som leverer intet mindre end overlegne svingegenskaber og præcis handling på grænsen af det mulige. Vi har ganske enkelt gjort op med reglen om, at en firehjulstrukken hatchback ikke kan være sjov at køre. Vi har skabt en bil der både vil overraske og inspirere,” fortæller Dave Pericak.

Verdensnyhed: Drift Mode

Ford har ikke kun gentænkt selve firehjulstrækket med Performance All Wheel Drive – men revolutionerer også klassen med avancerede systemer og teknologier, som giver både nybegyndere og garvede bilister chancen for at få mest muligt ud af Focus RS og dens ekstreme evner.

Drive Modes er en perfekt mulighed for, at man bag rattet af Focus RS kan justere, regulere og tilpasse bilen, så den passer perfekt til situationen og humøret. Man skifter mellem Normal og Sport for kørsel på almindelig vej, og hvis man er på bane, kan man skifte til Track eller den særlige Drift Mode. Der skiftes mellem de fire opsætninger på en knap ved gearstangen, og hvert af de fire modes er individuelt konfigureret i forhold til AWD-systemet, de elektroniske støddæmpere, ESC-systemet, styretøjet, motorresponsen og udstødningsventilen.

Drift Mode er intet mindre end en verdensnyhed i en serieproduceret bil. Den særlige kalibrering af AWD-systemet åbner op for, at bilen kan sende kræfterne så hurtigt og præcist til hvert hjul, at man bag rattet kan sende bilen ud i kontrolleret overstyring og dermed drifte som en professionel, på bane naturligvis – som rallystjernen Ken Block, der løbende har været konsulent på den nye Focus RS.

De elektronisk styrede støddæmpere og styretøjet står automatisk i Normal-indstillingen, når Focus RS sættes i Drift Mode; det giver mest kontrol i en situation, hvor der ikke kræves hurtige styreinputs, og der helst ikke må opstå hårde udslag i undervognen.

Uafhængigt af de fire indstillinger i Drive Modes har den nye RS også launch control, og i dette tilfælde er der virkelig tale om en avanceret en af slagsen. Her indstiller ikke blot motorens omdrejningstal sig til formålet, men også undervognen og AWD-systemet er i højeste beredskab for fuld acceleration. I den ratbetjente menu mellem hovedinstrumenterne vælger man Launch Control, sætter bilen i 1. gear, trykker speederen i bund og slipper koblingen. Mere simpelt og effektivt kan det ikke gøres fra stående start. Focus RS leverer den helt optimale start, hvor AWD-systemet distribuerer kræfterne, støddæmperne den rette affjedring og motoren det fulde moment på 470 Nm.

Performance Shift Light, en hjælpefunktion i displayet mellem speedometer og omdrejningstæller, informerer undervejs om at man nærmer sig det optimale tidspunkt for at skifte gear, 5.900 o/min, og systemet advarer også, når man nærmer sig omdrejningsbegrænseren ved 6.800 o/min.

Stivere chassis, mere kontrol

Udgangspunktet kunne ikke være bedre. Ford Focus er kendt og anerkendt for en dynamik og køreegenskaber, der er usædvanligt i sin klasse, og allerede med Focus ST har ingeniørerne skabt en raffineret sports-hatchback – en af de mest underholdende og skarpe biler på markedet.

Focus RS bygger videre på det fantastiske udgangspunkt, Focus ST. Udover den voldsomme opgradering på 100 hk og det innovative Performance All Wheel Drive har Fords ingeniører forstærket bilen på stort set alle tænkelige måder.

Sportsundervognen er som sagt justerbar med sine elektroniske støddæmpere, der har en Normal- og en Sport-funktion, hvor Sport er 40% stivere end Normal, men derudover er fjedrene gjort stivere: 33% fortil, 38% stivere bagtil. De tværgående stabilisatorer er gjort bedre i stand til athåndtere presset, ligesom selve chassiset, særligt i underrammen bagtil, er yderligere afstivet. Torsionsstivheden, der i høj grad fortæller noget om bilens vrid i både undervogn og karrosseri, er 23% højere i Focus RS end i en standard Focus.

Torsionsstivheden er også vigtig for den kontakt, man har med undervogn og hjul gennem rattet, men uden høj præcision i styretøjet betyder hverken undervogn eller stivhed noget. Da Focus ST i forvejen kører med et af de skarpeste og mest kontaktgivende styretøjer i nogen hatchback, var det ikke nødvendigt med ekstreme ændringer. Styretøjet med elektrisk servo er nøje tilpasset firehjulstrækket, de mange kræfter og ændringer i forhjulsophængene, fx de optimerede forbindelsesled mellem ophæng og undervogn.

Endelig er der hjulene, dækkene og bremserne, de vitale led mellem bil og underlag. Focus RS har det stærkeste bremsesystem nogensinde på en RS-model med 350 mm ventilerede skivebremser fortil. Brembo-bremsekalibrene er i aluminium – og mod merpris fås de i den særlige blå RS-farve og med Brembo-logo. I forhold til forgængerens bremser sparer kalibrene 4,3 kg per hjul.

Focus RS' evner inviterer direkte til at indtage en bane, og de kraftige bremser kan stå på mål for selv langvarig banekørsel. Kølingen af bremserne er maksimeret gennem de særlige kanaler, som kommer fra fronten og fra dobbelte ”jettunneller” under bilen samt fra specielle retningsomformere til luftstrømmene.

Ford har i samarbejde med Michelin udviklet et højtydende dæk, som fremhæver superhatchbackens fantastiske dynamik. 235/35 R19-dækkene med navnet Pilot Super Sport findes både i en udgave til hverdagsbrug – og for første gang på en RS – og i en Cup 2-udgave til banebrug.

Dramatisk og funktionelt design

En hatchback så potent og perfektioneret som den nye Focus RS viser alene med sit design omverden, hvad den er i stand til. Focus RS er både dramatisk og funktionel, og de muskuløse træk hele vejen rundt på karrosseriet efterlader ingen i tvivl om, at vi her har med klassens absolutte superhatchback at gøre.

Designerne har arbejdet tæt sammen med udviklingsteamet hos Ford Performance for at ramme de helt rigtige funktionelle virkemidler, og som tidligere nævnt er især kølekanalerne til bremserne fremtrædende i fronten – og sammen det åbne design på køleren, gør de funktionelle elementer Focus RS til en dramatisk og selvsikker bil. Designelementerne er også vigtige for downforce og balancen ved høj fart.

”Det her er den ultimative Focus – betagende at se på, men også designet med et direkte formål. RS-modeller har altid været noget unikt. Højtydende biler hvor funktionen i designet har været altoverskyggende. Den nye Focus RS lever i sandhed op til den arv,” siger Joel Piaskowski, chef for designafdelingen hos Ford Europa.

Det muskuløse design udtryk er fremdyrket ikke bare med store luftindtag, men også med den fremhævede trapez-grill, de vertikale tågeforlygter og et stort udstødningsrør i hver side af bilen, som igen er omkranset af en funktionel diffuser og brede skørter. Diffuseren og den fremtrædende spoiler over bagruden gør ikke kun et stort arbejde for aerodynamikken, de viser også bagvedkørende, at der er tale om langt mere end en standard-Focus.

De fremhævede skærmkasser er godt fyldt op af de 19” RS-fælge, og som ekstraudstyr fås en sortlakeret letvægtsudgave med en materialeblanding, der er mere modstandsdygtig overfor brud og slag – og som sparer 950 gram per hjul.

Focus RS fås i fem lakeringer. En eksklusiv farve for RS er Nitrous Blue, en firelags metallakering, og derudover kan kunderne vælge Stealth Grey, Shadow Black, Magnetic Gray og Frozen White.

Fokus på føreren

Kørestillingen skal være perfekt, når man med fuld koncentration tordner rundt på en bane – eller finder den helt rigtige vej gennem svinget på yndlingslandevejen. De små detaljer tæller. Focus RS har en førerplads med optimal afstand til rat, pedaler og alle vigtige funktioner, så man kan koncentrere sig om at køre og om at nyde.

Grunddesignet i kabinen er taget fra den succesfulde opdatering af Focus i 2015. RS-detaljerne begynder med det tykke læderrat med flad bund og et diskret RS-logo, og kigger man i gennem det, ser man de unikke instrumenter og det blå RS-logo lyse op i farvedisplayet. Den korte gearstang med metalgearknoppen viser vej til Drive Modes-knappen. Blikket falder hurtigt på de tre små instrumenter over midterkonsollen, der kendes fra både den nuværende Focus ST og Focus RS-forgængeren, hvor lade-/turbotrykket, olietrykket og olietemperaturen vises.

Recaro leverer de store, velstøttende sportssæder i Focus RS, og mod merpris kan man bestille Recaro-skålsæder, som giver markant mere sidestøtte i sving og ved hurtige retningsskift.

SYNC II med 8” touchscreen og det intuitivt opbyggede menusystem med avanceret talestyring gør det nemt og overskueligt at betjene alle sekundære funktioner.

Superhatchback med 350 hk til en pris uden konkurrence

Den nye Focus RS er på alle måder et stort skridt fremad, et teknologisk højdepunkt og en hatchback med usædvanligt meget power og berusende køreegenskaber. Det betyder heldigvis ikke, at Focus RS bliver uoverkommeligt dyr i Danmark.

Prisen i Danmark er 565.780 kroner. At en hatchback af denne kaliber, med 350 hk og firehjulstræk, fås til en så attraktiv og lav pris er usædvanligt, men også helt i tråd med traditionen for, at RS-modellerne skal være opnåelige drømmebiler.

Ekstraudstyrslisten i Danmark byder blandt andet på fem fordelagtige pakker, fx Audiopakke 4 med navigation, DAB+-radio og Premium Sony-lydanlæg med 10 højttalere til 

22.320 kroner, Stylingpakken med 19” fælge i mat grå lakering, skålformede Recaro-sæder, blå bremsekalibre med Brembo-logo og indholdet af Audiopakke 4 til 52.670 kroner

Den særlige Nitrous Blue-lakering koster 10.000 kroner – Frozen White er en standardfarve, mens Stealth Grey koster 3.000 kroner og de øvrige lakeringer 5.350 kroner

Den nye Ford Focus RS introduceres i Danmark i marts.

HURTIGE FAKTA OM DEN NYE FORD FOCUS RS

*Den nye Focus RS er den tredje generation af modellen; den første blev lanceret i 2002, den anden blev lanceret i 2009.

*Focus RS er udviklet af et lille team af Ford Performance-ingeniører i Europa og USA. Få et usædvanligt indblik i udviklingen af Focus RS med serien på otte unikke videoer, ”Rebirth of an Icon”, som kan ses på Fords Mynewsdesk.

*Den nye Focus RS blev første gang vist i aktion på Goodwood Festival of Speed (Hillclimb) i 2015 med rallystjernen Ken Block bag rattet.

*Focus RS er en vigtig brik i spillet for Ford. Frem mod 2020 forventer Ford at lancere i alt mere end 12 nye sportsmodeller.

*Som en del af One Ford-konceptet skal Focus RS sælges i hele verden. I alt vil Focus RS blive markedsført i 42 lande til at starte med – bl.a. i Kina og USA.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start