Køb af campingvogn – 3 faldgruber – Del 1
Når man køber campingvogn, er der mange ting, man skal være opmærksom på. Dels skal man tage højde for vognens maksimale vægt i forhold til den bil man har, vognens bredde og så naturligvis en masse økonomiske og praktiske aspekter.
For mange er det også en positiv del af oplevelsen, at man skal planlægge tingene.
Uanset hvor meget man selv planlægger og undersøger tingene, er der stadig faldgruber, hvor man risikerer at falde i.
Det har undertegnede selv oplevet i praksis og det er nogle af disse oplevelser, der vil blive beskrevet i det følgende.
Køb af campingvogn – 3 faldgruber del 1:
Noget af det første man skal finde ud af som køber af en campingvogn er, hvor meget man kan trække med sin bil. Der er reelt 2 faktorer der spiller ind: Hvad er bilen godkendt til og hvad rækker kørekortet til. Det første er meget enkelt at svare på, det fremgår af bilens registreringsattest. Hvad kørekortet rækker til, kan være en mere kompliceret affære, at finde svar på. En søgning på nettet kan hjælpe de fleste. Er man i tvivl, kan man søge hjælp hos FDM eller DCU.
Jeg er den glade ejer af en Renault Grand Scenic fra 2011. Denne bil må trække en påhængsvogn.med op til 1300 kg. totalvægt. Det sætter en grænse for, for tung en vogn, bilen kan køre med.
Alle indregistrerede campingvogne har også en registreringsattest, der fortæller, hvad deres maksimale totalvægt er. Vægten er som regel også angivet i salgsannoncerne. På den måde er det relativt enkelt at finde ud af, om en bestemt bil kan trække en bestemt vogn. Det skal også siges, at det under bestemte forhold er muligt at køre med en vogn, med en “for høj” totalvægt, hvis den reelle vægt holder sig under det, bilen må trække. Det kan stille specielle krav til kørekortet, som ligger udenfor denne artikels fokus at beskrive.
Afhængig af bil og stelnummer kan man få ændret på bilens vægtfordeling, så den må trække lidt mere, end den oprindeligt er godkendt til. Det kræver at man kontakter importøren og beder dem om et såkaldt COC dokument. Det er et dokument, som giver synshallen mulighed for at ændre på bilens vægtfordeling. I praksis flytter de vægt fra bilen og til trækket i stedet. Prisen er således, at bilen må læsses mindre, hvis trækket får mere vægt tildelt.
Jeg bestilte et COC dokument hos Renault. Jeg fik oven i købet at vide, at min biltype og årgang kunne “opvejes”. Hvor meget ville man dog ikke udtale sig om. Da jeg jeg er i besiddelse af et kørekort til anhænger, gav det mig nu mulighed for at lede blandt større og tungere campingvogne.
Få dage senere modtog jeg det omtalte dokument og kørte kort derefter til en synshal for at få den nye totalvægt.
I synshallen undrede de sig. Dokumentet gav dem ingen mulighed for at ændre noget ved vognens vægt!
Efter mange kontakter med Renault endte det med, at Renault havde begået en fejl, da de lovede mig at bilen kunne trække mere end det oprindelige.
Det var naturligvis irriterende at have spildt tid, penge og energi på et projekt, som viste sig at være dødfødt fra begyndelsen.
Råd: Få undersøgt om din bil kan opvejes. Kontakt importøren og bed om at få tilsendt et COC dokument. Kør derefter forbi en synshal og spørg om de kan opveje din bil.
Du skal dog huske på, at du får ikke mere vægt. De ekstra kilo du får på krogen, skal trækkes fra vognens totalvægt. Så har du ikke meget overskydende vægt på vognen, skal du tænke dig ekstra godt om.
En ansat ved FDM gav mig denne formulering omkring problemstillingen: “Valget er, vil du have svigermor på bagsædet eller kolde drikke i campingvognen, når du kører sydpå?”.
Selv om vi er mange, der holder meget af vores svigermor, er analogien stadig en god huskeregel.