Spol tiden tilbage med din Ténéré
Side sin introduktion, har den voldsomt gode Yamaha Ténéré 700 været en særdeles populær motorcykel, og selvom flere konkurrenter er kommet til, som eksempelvis Aprilia Tuareg 660, har Yamaha formået at fastholde forbrugernes interesse; blandt andet med en World Raid udgave med større tankkapacitet, farveskærm og flere ABS-modes. Desuden har Pol Tarrés’ forrygende evner i Seeker filmene, deltagelse i Red Bull Romaniacs og rekordforsøg, alt sammen på nakken af en Ténéré, nok også inspireret nogle, til at få fingrene i et eksemplar.
De eneste som måske ikke har været 100 % imponeret over den japanske eventyrmaskine, og det den kan bruges til, er dem med hang til retrodesign. Generelt har der og er er ikke meget at vælge i blandt i segmentet, for dem med den slags tilbøjeligheder. Kun Ducati DesertX kan prale af bagud skuende linjer, og den er trods alt noget dyrere end japaneren.
Unit Garage kan hjælpe
Nu er der godt nyt for dem, som vil have sig en moderne Yamaha adventuremaskine, men ville ønske, at den lignede noget fra Paris – Dakar, dengang løbet rent faktisk gik fra den franske til den senegalesiske hovedstad, og landsholdet spillede i helt korte shorts.
I 80’erne var en af løbets stjerner en Yamaha Ténéré XT 600 med 46 heste, en cylinder og det helt rigtige look, og nu er det altså muligt, at trille en tur ned af mindernes boulevard, selvom du kører på en topmoderne Yamaha.
Et italiensk foretagende ved navn Unit Garage fremstiller et væld af stumper til en myriade af forskellige maskiner, og har netop sendt et cool kit på markedet, der kan trylle din moderne Ténéré om til at ligne en gammeldags Ténéré.
Den blå farve og designet af de øvre sidecovers vækker mindelser om det klassiske Yamaha udseende fra starten af Dakar Rallyet. Unit Garage har skilt sig af med kåbeglasset samt forlygten med de insektagtige øjne, og erstattet det med en traditionel rund lygte, dog stadig af LED-typen, og en minimalistisk styrkåbe omkring.
Men der er andre tilføjelser til kittet for at bringe retrolooket til live, som for eksempel at den fabriksmonterede standardforskærm har måttet vige pladsen til fordel for en høj MX-agtig skærm, hvilket ikke blot ser fedt ud, men også har den praktiske fordel, at mudder ikke bliver klemt fast under skærmen, hvis du begiver dig ud i en omgang seriøst pløre.
Ténéré 700 Classic kittet er tilgængeligt i tre udgaver.
Du kan vælge en blå eller en sort udgave, men der er også en mulighed for at erhverve sig et umalet eksemplar, hvorpå du selv kan sætte dit præg.
Retro kittet er konstrueret således, at det kan monteres direkte på standardbeslagene, så installationen skulle være lige til at gå til, som Egon Olsen ville have sagt.
Skal din Ténéré med en tur tilbage til fortiden, skal du have 1.398 € op af lommen for standardkittet, eller hvad der svarer til små ti af de største sedler fra hæveautomaten.
Unit Garage har dog et væld at tilvalg, som kan hjælpe dig af med flere af dine sparepenge.
Du kan eksempelvis smide 46 € efter en forgaffelbeskytter, eller 325 € for en nummerpladeholder i kulfiber. Hvad med en udstødning udført i titanium til 548 €, eller en bagageholder med integrerede passagerhåndtag for 215 € samt dertil hørende tasker for den beskedne sum af 178 €.
Skal du have mere bagage med på turen, kan Unit Garage også sælge dig et stativ hertil, og ikke mindst et par fede old school sidetasker i lærred, til den nette sum af 1.205 €.
En såkaldt X-grip stelbeskytter og en bundplade til henholdsvis 48 € og 118 € får den samlede pris for grej til din Yamaha Ténéré til at rende op i 4.433 € eller godt 31.000 kroner, og så kommer fragten naturligvis ved siden af. Men så har du også en japansk retro-eventyrkværn som ingen andre i klubben har.
Se alle muligheder og priser på Unit Garage’s hjemmeside.