PSA offentliggør de første realistiske forbrugstal
PSA Peugeot Citroën indgik i november 2015 et samarbejde med miljøorganisationen Transport & Environment om at teste koncernens biler under mere realistiske forhold, for derved at opnå nogle forbrugstal, der i højere grad afspejler virkeligheden end den nuværende NEDC-testprocedure.
Det er et lovkrav fra EU at følge NEDC-testproceduren, men PSA har som den første bilproducent besluttet at gå skridtet videre og offentliggøre realistiske forbrugstal for at skabe gennemsigtighed for kunderne.
NEDC-testproceduren foregår på et laboratorium, men for netop at opnå et brændstofforbrug, der afspejler kundernes virkelighed, har PSA og Transport & Environment testet bilerne på veje i og omkring Paris, hvor der er kørt 25,5 km i by, 39,7 km på landevej og 31,1 km på motorvej. Under testen har der været passagerer i bilen, last i bagagerummet og ikke mindst har forskellige el-krævende features som aircondition og sædevarme været aktiveret. Selve testmetoden er baseret på EU's Real Driving Emissions og er blevet verificeret af det uafhængige Bureau Veritas.
Resultatet for 308 var et brændstofforbrug på 20 km/l, hvilket er en afvigelse på 38 % i forhold til de 32,3 km/l, der er normtallet ifølge NEDC-testproceduren. Det er således tydeligt, at en laboratorietest som NEDC ikke kan give kunderne et retvisende billede af en bils realistiske brændstofforbrug, og hos PSA ser man således frem til indførelsen af den kommende WLTP-procedure, der i højere grad vil afspejle et faktisk brændstofforbrug.
PSA Peugeot Citroën vil fortsat teste koncernens biler og inden sommeren 2016 vil man offentliggøre realistiske brændstoftal for yderlige 30 Peugeot, Citroën og DS modeller.
Greg Archer, Clean Vehicles Director hos Transport & Environment udtaler:
”Den test, som vi har udviklet sammen med PSA Peugeot Citroën er reproducerbar og repræsentativ. Den viser brændstofforbruget med en typisk fører bag rattet under virkelighedstro forhold. Testen beviser, at tests på offentlige veje er pålidelige og kan bruges til at måle realistiske CO2-emissioner. Dette burde være benchmark for alle bilproducenter, når de skal markedsføre deres bilers brændstofforbrug”.
Michel Dubromel, Vice-Chairman fra France Nature Environment tilføjer:
”Denne proaktive tilgang fra PSAs side afspejler total gennemsigtighed, når det gælder CO2-emissioner, og på sigt også andre forureningskilder. Det er vores svar på folks berettigede bekymringer om folkesundheden”.