En ordentlig moppedreng vises i Beijing
Bilen er helt ny, og designet er ikke set før, men navnet er kendt – nemlig Koleos. Et navn, der første gang så dagens lys som konceptbil i år 2000 på Geneve Motorshow, og som i 2008 blev introduceret som en rigtig produktionsklar bil. I alt er der solgt 300.000 Koleos – hvoraf mere end 210.000 er solgt uden for Europa. Koleos blev også introduceret i Danmark – men uden den helt store succes. Og det er da heller ikke en bil vi giver os i kast med herhjemme lige med det første.
Men i Kina, hvor de ikke alene spiser hunde, men også elsker store SUV, forventes bilen at blive en succes. Mere end 30 procent af alle biler solgt i Kina er nemlig SUV og tendensen er stigende. Fra 2014 – 2015 steg salget af SUV med hele 54 procent.
Koleos bygger på samme platform som Renault Espace og Talisman og er da også både lang og bred. Akselafstanden er 2,7 meter, mens længden er knap 4,7 meter. Motorerne er dog ikke enorme. Der er valg mellem to benzinmotorer og to dieselmotorer med hestekræfter mellem 130 og 175 hk.
Det, der er særligt i en SUV er naturligvis udsynet. Og Koleos tilbyder da også sine passagerer en siddeposition, der er hele 150 mm højere end i en traditionel sedan. Det, der også er med SUV er, at de også ind imellem skal kunne klare lidt terræn. Og det kan den nye Koleos. Med en frihøjde på 213 mm og 4X4 teknologi med valg for drift på to hjul, 4×4 eller 4WD auto er der ikke mange steder, den må give op.
Som i Renault Taliaman og Renault Espace er den naturligvis udstyret med R-Link 2 systemet
Den nye Koleos bliver produceret to steder. Busan i Sydkorea, hvor man skal producer til alle markeder undtaget Kina. I Kina produceres Koleos på den nye fabrik i Wuhan, hvor Renault Kadjar i øvrigt også produceres til det kinesiske marked.