Toyota tredobler salget af hybridbiler
Danskerne køber hybridbiler som aldrig før. Sådan lyder meldingen fra verdens største bilproducent Toyota, der har solgt 3.356 hybridbiler i første halvår af 2016. Det er mere end en tredobling sammenlignet med første halvår året før, hvor 1.038 fabriksnye Toyota hybridbiler trillede ud på de danske veje.
Toyotas hybridbiler kører på en kombination af el og benzin, og man skal aldrig tænke på at lade den op. Det sørger bilen nemlig automatisk selv for under selve kørslen. Så i modsætning til elbiler behøver man altså hverken at bekymre sig om rækkevidden eller kæmpe med ladestik, ladestander og lang ladetid.
En af årsagerne til den markante fremgang for hybridbilerne i Danmark er, at flere og flere har fået øjnene op for de mange fordele, der er forbundet med at eje en hybridbil, lyder forklaringen fra Toyota.
”Mange hybridbilsejere fremhæver den mere komfortable og stressfrie oplevelse bag rattet sammenlignet med traditionelle benzin- eller dieselbiler. Og så hører vi også, at de særligt lave driftsomkostninger med en halvårlig grøn ejerafgift på 310 kr. og en benzinøkonomi på op til 33 km/l i de mest økonomiske modeller vægter højt,” fortæller pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark.
Han ser danskernes eksplosivt stigende interesse for hybridbiler som selvforstærkende.
”I takt med at flere får kendskab til hybridbilens mange fordele, bliver det også fortalt videre til venner og familie. Vi oplever også, at folk bliver helt solgt, når de først har prøvet en hybridbil og oplevet den støjfrie, glidende kørsel. Og så gør det jo heller ikke noget, at man samtidig er med til at gøre noget godt for klimaet og miljøet,” siger pressechef Anders Tystrup.
Prisen har naturligvis også en betydning for hybridbilens kraftigt stigende popularitet i Danmark. Hybridbiler er de seneste år generelt blevet billigere.
”Det er ikke mange år siden, at der kun eksisterede en enkelt hybridbilmodel, som endda kostede op imod en halv million kroner. I dag er udvalget markant større og prisen mere end halveret for den billigste,” påpeger Anders Tystrup.
Det er ikke kun i Danmark, at salget af hybridbiler stiger, og alle steder dominerer Toyota markedet for hybridbiler. Den japanske bilkoncern rundede i maj 9 mio. solgte hybridbiler på verdensplan og nærmer sig altså hastigt de 10 mio. solgte hybridbiler siden introduktionen af verdens første masseproducerede hybridbil Prius i 1997.
Her knap 19 år senere markedsfører Toyota globalt 27 forskellige hybridbiler og én plug-in hybridbil. I Danmark står seks forskellige hybridmodeller på salgslisten med Yaris Hybrid som den mest solgte. Der blev i første halvår indregistreret 1.828 Yaris Hybrid svarende til seks ud af ti solgte Yaris’er, mens Auris Hybrid var den næstmest populære hybridbil i Danmark med 1.244 hybridbiler svarende til otte ud af ti solgte Auris’er.