Peugeot 2008, Kraftfuld karakter a la ægte SUV
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Test: Peugeot 2008, Kraftfuld karakter

(nu med video) Peugeot 2008, fornuftige præstationer på en familiebil og absolut tilfredsstillende
15/12-2016 kl. 09:35
Anslået læsetid: 4 Minutter

Forgængerne til SUV’erne var højbenede og praktiske biler med stor rummelighed. SUV (sport utillity vehicle) begrebet kan deles op i størrelse kort sagt. 5 niveauer for SUV begrebet, Europa har primært mini, compact og mid-size SUV. Midsize modeller kan være eks. BMW X5, compact eks. Porsche Cayenne, mini eks. Peugeot 2008. Crossover kan kaldes en afledning, fordi olieprisen steg i 2008, her gik SUV markedet meget tilbage, og producenterne måtte finde et nyt navn. Valget faldt på crossover, som dækker over lidt mere forfinet stil end SUV. Crossover er afgjort et hit, her får man stationcarens rummelighed og familie MPV’ens praktiske indretning kombineret med firehjulstrækkerens højde. Crossover’ne er gjort en anelse mere smarte end SUV’erne, det har gjort dem populære. 

Den første Peugeot 2008 kom i 2013, og med et fornuftigt salg af modellen, omend den var noget udskældt for sit specielle udseende og knap så komfortable kørsel. Det ønsker Peugeot at rette op på, med en face liftet version. Bilen forbliver dog omtrent uforandret indvendig, kun nogle få justeringer har sneget sig ind. På den tekniske side er gode væsentlige tiltag, og udvendig har Peugeot 2008, fået et langt mere kraftfuldt udtryk, karaktertrækkene er nu langt mere SUV. 

Motoren er stadig en 1,2l 3 cylindret turbobenziner, versionerne spænder fra 82hk til 131hk, som opnår en økonomi lige omkring 24 km/l brændstof ifølge Peugeot. PSA koncernen (Citroen og Peugeot) tilbyder også diesel motor i versioner fra 75hk til 120hk, som opnår en brændstof økonomi på godt 28,5 km/l. Der kan vælges mellem 5 eller 6 gear manuelt og automatisk gearkasse. Selvom der ikke er muligt med 4 hjulstræk i model programmet, så har face liftet en ny detalje med på programmet. En justerbar traktionskontrol i 5 trin, der vælges efter det underlag der køres på, for at opnå bedre vejgreb. 

Cockpittet er Peugeots i-Cockpit, det indebærer at centrale instrumenter er placeret så man aflæser over rattet og ikke igennem egerne. Midter-konsollen indeholder infotainment systemet, med navigation, radio, med mere. Der er begrænset mængde knapper, hvilket betyder at det er nemt at finde rundt i. Kabinen er rummelig oplevet fra føre pladsen, stolene i forreste række er fornuftige og komfortable. Når der skal navigeres, hvor udsyn i alle hjørner er nødvendig, begrænser den forreste, midterste og i væsentlig grad den bageste vinduesstolpe udsynet lidt for meget. 

4 voksne i bilen fungerer det? På bagsædet levnes der ikke meget plads, til ben og hoved på en voksen i 180cm højde, lidt ærgerligt at der ikke er taget mere hånd om det. Bagagerummet er i en hæderlig størrelse, og med den høje læssehøjde er det nemt at få vare både ind og ud. 

Sikkerheds niveauet er OK, Euro NCAP’s test resultater gav i 2013 5 stjerner, lige på grænsen til at det være 4 stjerner. Et resultat der selvfølgelig kunne være bedre. Der kan nu tilbydes aktivbremse, der bremser ned ved op til 30km/t. Den kan tilkøbes dog ikke til lavest udstyrede 2008. 

Peugeot 2008, vi testede en 1,2 l turbo GT line med 6 gear og 131hk. Det 6. gear er et overgear, når der køres 50km/t har motoren godt 1000 omdrejninger, altså en udveksling der minder om en diesel bil. Turboen tøver når speederen trædes ned og der lidt under et sekund før der kommer tryk. Til gengæld vil den gerne bevæge sig, når trykket stiger i indsugningen. Benzinøkonomien i den testede model levede ikke helt op til Peugeot’s data. Under vores test med blandet kørsel over godt 500 km, præsterede Peugeot 2008 godt 15km/l, det er ikke til topkarakter. Det er mit indtryk, at de kræfter turboen leverer til motoren, har en bagside, selv ganske lidt speeder tryk bringer økonomien langt ned. Når det er sagt, kan de mere motorsvage udgaver af 2008, formentlig give en bedre økonomi. Betragtet som en helhed, en bil med tilfredsstillende udstyr og rimelig sikkerhed. Set fra førerpladsen er der fornuftig komfort, og betjeningen fungerer godt. 

Køreegenskaberne er tilfredsstillende, der er god retningsstabilitet og rolig styring også på motorvejen. Følelsen af hastighed, det vil sige ro eller uro, er fornuftig selv ved 130km/t. Komforten er ok i affjedringen, der skal være en vis stivhed i en SUV pga. højden. Bilen er styrevillig og nem at håndtere ikke mindst fungerer bremserne præcist og pålideligt. Det er fornuftige præstationer på en familiebil og absolut tilfredsstillende.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start