Ny Triumph Speed 400 og Scrambler 400 X - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ny Triumph Speed 400 og Scrambler 400 X

Begge modeller bliver tilgængelige i Indien i næste måned, imens andre markeder må vente til en gang i begyndelsen af 2024.
CO
29/06-2023 kl. 00:55
Anslået læsetid: 6 Minutter

Triumph Motorcycles der sidste år passerede en imponerende milepæl med produktionen af motorcykel nummer 1.000.000, i år viste os mærkets aller første motorcykel, der pudsigt nok er fremstillet i 1901, og senest gjorde sig bemærket ved sin medvirken til en imponerende ny Guinness World Record, er nu igen arkitekten bag endnu en opsigtsvækkende nyhed.
Nemlig den officielle præsentation af de nye Triumph Speed 400 og Triumph Scrambler 400 X.

To modeller man måske egentlig allerede kunne begynde at ane i horisonten, da Triumph og indiske Bajaj i 2017 indgik en samarbejdsaftale, og som nok kom meget nærmere en realitet, da parterne i 2020 annoncerede, at samarbejdet fremover ville blive intensiveret.
I den officielle pressemeddelelse blev der nemlig dengang, som du kan læse i artiklen der er linket til nedenfor nævnt motorstørrelser i spændet 200cc til 750cc.

I pressemeddelelsen for de to nye modeller fortæller den historiske engelske motorcykelproducent, at Triumph Speed 400 slutter op bag mærkets mest succesrige moderne klassikere Triumph Speed Twin 900 og 1200, imens Triumph Scrambler 400 X henter inspiration fra Triumph Scrambler 900 og 1200.

Nyudviklet motor
Derudover løfter englænderne også sløret for, at de nye 2024 modeller er designet fra bunden med en nyudviklet vandkølet 4-ventilet DOHC 398cc enstamper, som leverer 40 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 17,5 Nm.

Begge modeller er i følge pressemeddelelsen designet til at levere en underholdende, agil og tillidsvækkende køreoplevelse for motorcyklister i alle aldre med forskelligt erfaringsgrundlag, og her ville vi gerne have bragt en eller flere dygtigt producerede officielle præsentationsvideoer, som Triumph selv havde delt offentligt.
Det er imidlertid ikke sket i skrivende stund, og det er måske en god grund til.

Vi må vente lidt længere end inderne
For begge modeller der frigives på det indiske marked i næste måned, bliver desværre ikke tilgængelige på andre markeder før en gang i begyndelsen af 2024.

Man kan formode, at vi andre til den tid tilgodeses med lækre præsentationsvideoer.
Men indtil da skal vores læsere ikke snydes for fornøjelsen af, at se de to nye små Triumph’er med hver deres specielle karakter på video.

Så vores læsere får i stedet for de traditionelle polerede præsentationsvideoer fornøjelsen af at se de tre lidt groft tilhuggede videoer, som Triumph Motorcycles indtil videre har stillet til rådighed for pressen.
Først videoen med begge modeller, hvor vi desværre må tænke os til lyden.

Enhver form for relevant teknisk information glimrer desværre ved sit fravær i videoen herover, men vi får da i det mindste et kig på både Triumph Speed 400 og Triumph Scrambler 400 X i aktion.

Manglen på information kan der dog heldigvis rådes bod på, for Triumph’s website er heldigvis allerede opdateret til lejligheden med denne sektion for Triumph Speed 400 og en tilsvarende for Triumph Scrambler 400 X.
Der kan interesserede findes yderligere information de to nye modeller, og danne sig et indtryk af ligheder og forskelle på de to.

Den nyudviklede motor tæller blandt lighederne, og Triumph fremhæver i pressemeddelelsen følgende.

  • Class-leading 40 PS peak power and 37.5 Nm peak torque
  • Liquid-cooled, single-cylinder, exceeds Euro 5 emissions
  • Concealed liquid-cooling and machined cooling fins
  • Trademark black powder-coated engine casings
  • Characterful, compelling and responsive power delivery
  • Evocative, rich and distinctive exhaust note
  • Six-speed gearbox
  • A high level of rider-focused technology to enhance performance and safety
  • Ride-by-wire throttle for enhance rideability, safety and control
  • Switchable Traction Control on both Speed 400 and Scrambler 400 X
  • Dual-channel ABS (switchable on Scrambler 400 X for off-road use)
  • Torque-assist clutch
  • Stylish new dual format instruments
  • All-LED lighting
  • Immobiliser

Men udover ovenstående ligheder lægges der i pressemeddelelsen også vægt på en række forskelle mellem Triumph Speed 400 og Triumph Scrambler 400 X.
Som eksempelvis en sædehøjde på hhv. 790mm og 835mm samt en vægt på 170 kg for førstnævnte og 179kg for sidstnævnte.

Endvidere er den asfaltorienterede Speed 400 udstyret med 17″ hjul i begge ender og Metzeler Sportec M9RR dæk, hvor modstykket Scrambler 400 X har 19″ forhjul med Metzeler Karoo Street dæk, og Scrambleren også i tråd med modellens tiltænkte anvendelse er udstyret med mere langslaget affjedring end Speed 400.

Derudover er den asfaltorienterede Speed 400 udstyret med 300mm bremseskiver forrest, hvor Scrambler 400 X er tilgodeset med 320mm bremseskiver.
Se oversigten over forskelle og ligheder nederst i artiklen.

For Triumph Speed 400’s vedkommende fremhæver Triumph i pressemeddelelsen lakeringen, som reflekterer en såkaldt dynamisk roadster stil, og oplyser derudover om, at modellen er tilgængelig i farverne Carnival Red, Caspian Blue og Phantom Black.

Se Triumph Speed 400 i videoen herunder, hvor man også får et glimt af lidt af det originale ekstraudstyr, hvor 25 stk. forskelligt tilbehør allerede er lagervare.

Hvad angår Triumph Scrambler 400X understøttes modellens såkaldte all-road attitude efter Triumph’s beskrivelse af nyttige og praktiske features som beskyttelse af forlygte, køler og motorens bund, såvel som håndbeskyttere, styrets polstrede stiver og den længere forskærm.
Modellen har fået sin egen særlige lakering, og kan leveres i farverne Matt Khaki Green – Fusion White, Carnival Red – Phantom Black, plus Phantom Black – Silver Ice.
Og for den knap så asfaltorienterede model med de smallere og mere grovmønstrede dæk end Speed 400 har Triumph såmænd også stillet en video til rådighed.

Hermed introduktion til og de første officielle videoer af Triumph Speed 400 og Triumph Scrambler 400 X, som inderne altså meget snart får glæde af, men som vi andre må væbne os med tålmodighed for at stifte bekendtskab med i virkelighedens verden.

Vi følger naturligvis også op på denne nyhed, når den bliver lidt mere relevant for vi europæere.
Og så håber vi på i samme ombæring, at kunne kaste lys over hvad de to nye små fra Triumph kommer til at koste på med dansk nummerplade monteret.

Følg links længere oppe i artiklen for yderligere information om begge modeller på Triumph’s website, og lad os runde af med en oversigt over ligheder og forskelle på de to nye spændende baby-Triumph’er.



SPECIFICATIONS

 Speed 400Scrambler 400 X
ENGINE AND TRANSMISSION
TypeLiquid-cooled, 4 valve, DOHC, single-cylinder
Capacity398.15 cc
Bore89.0 mm
Stroke64.0 mm
Compression12:1
Maximum Power40 PS / 39.5 bhp (29.4 kW) @ 8,000 rpm
Maximum Torque37.5 Nm @ 6,500 rpm
Fuel SystemBosch electronic fuel injection with electronic throttle control
ExhaustStainless twin-skin header system with stainless steel silencer
Final DriveX-ring chain
ClutchWet, multi-plate, slip & assist
Gearbox6-speed
CHASSIS
FrameHybrid spine/perimeter, tubular steel, bolt-on rear subframe
SwingarmTwin-sided, cast aluminium alloy
Front WheelCast aluminium alloy 10 spoke, 17 x 3 inCast aluminium alloy 10 spoke, 19 x 2.5 in
Rear WheelCast aluminium alloy 10 spoke, 17 x 4 inCast aluminium alloy 10 spoke, 17 x 3.5 in
TyresMetzeler Sportec M9RRMetzeler Karoo Street
Front Tyre Size110/70 R17100/90 R19
Rear Tyre Size150/60 R17140/80 R17
Front Suspension43mm upside down Big Piston forks.
140mm wheel travel
43mm upside down Big Piston forks.
150mm wheel travel
Rear SuspensionGas monoshock RSU with external reservoir and pre-load adjustment.
130mm wheel travel
Gas monoshock RSU with external reservoir and pre-load adjustment.
150mm wheel travel
Front Brakes300mm fixed disc,
four-piston radial caliper, ABS
320mm fixed disc,
four-piston radial caliper, ABS
Rear Brakes230mm fixed disc, floating caliper, ABS230mm fixed disc, floating caliper, ABS
InstrumentsAnalogue speedometer with integrated multi-function LCD screen
DIMENSIONS & WEIGHTS
Length2056 mm2117 mm
Width (Handlebars)795 mm825 mm
Height (Without Mirrors)1075 mm1190 mm
Seat Height790 mm835 mm
Wheelbase1377 mm1418 mm
Rake24.6°23.2°
Trail102 mm108 mm
Wet Weight*170kg179kg
Fuel Tank Capacity13 litres

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start