Garmin Camper 770 LMT-D
De tre redaktioner på Magacin har meget forskellige krav og ønsker til “den helt rigtige GPS”. Motorcyklisterne og biltesterne har meget forskellige behov og det har vi campister jo også.
Vi har alle behov for en GPS der kan assistere os når vi skal finde vej fra A til B, men så holder lighederne også op. Mototrcyklisterne vil have noget kompakt, bilisterne noget større, mens vi campister har andre og større behov.
Campistens drømme-GPS
Jeg tillader mig at komme med et bud på, hvad min drømmeGPS skal rumme.
Den skal naturligvis kunne navigere, vise vognbaneskift o.s.v. Den må gerne kunne fortælle mig om kommende vejarbejder, køer o.s.v.
Skærmen skal være stor, så jeg nemt kan overskue, hvad der sker på displayet. Kortet skal som minimum dække hele Europa og det skal være nemt at opdatere.
Jeg vil også gerne have mulighed for at søge campingpladser i Europa – gerne i nærheden af destinationen, eller langs min rute.
Hvis jeg kunne slippe for at skulle trykke mig rundt på skærmen, når jeg skal vælge nye funktioner, vil det være en enorm fordel.
Jeg ønsker mig også en GPS, der kan tage højde for mit vogntogs begrænsninger. Altså, at jeg ikke kan køre så hurtigt som en personvogn, at vogntoget er højere, bredere og længere end en personvogn. På den måde kan jeg få præcise forudsigelser om ankomsttidspunkt og jeg kan blive advaret om smalle passager, lave broer o.s.v.
Endelig vil jeg også have mulighed for at lægge mine egne POIer ind. Mere om det senere.
Garmin Camper 770 LMT-D
Med denne GPS er Garmin meget tæt på at indfri min drøm. De er endda kommet længere på en lang række områder.
Skærmen – størrelsen betyder noget!
For det første er den i en god kvalitet med en fremragende baggrundsbelyst skærm på næsten 7″.
Tag ikke fejl: “Størrelsen betyder noget”! Specielt omkring motorvejstil- og afkørsler, hvor der er mange veje der mødes på en kort strækning, er 7″ skærmen uvurderlig. Man kan nemt skelne vejene og er på intet tidspunkt i tvivl om, hvilken der er den rette.
Den store skærm er også et informationscenter, hvor der vises omfattende informationer om mange andre ting en ruten. Informationerne kan være vejrudsigten, trafikadvarsler om kø uheld m.m.
Betjening
GPSen betjenes primært med touch-skærmen. Ved tryk og slide på skærmen vælger man sig rundt mellem menuerne og hvor man ellers skal svare og vælge.
Stemmenavigation
Det er nok en af de smarteste features ved GPSen. Man kan tale med den. Ved at sige ordet “stemmekommando”, skifter den tilstand og så kan man alene gennem tale bede om f.eks. en destination, styre lyd- og lysstyrke, samt ringe op på telefonen (kræver en telefon med bluetooth tilkoblet) o.m.a.
Wifi
GPSen har indbygget wifi. Det betyder, at du kan logge den på dit hjemmenetværk og få opdateret kort og firmware uden brug af kabler.
Derudover har den indbygget bluetooth, så du kan koble den på din telefon. På den måde kan du tale håndfrit i telefon og opkald besvares gennem GPSen. Det er rigtigt smart. Desværre skal man besvare telefonen ved tryk på skærmen og igen lægge på med tryk på skærmen.
Data udefra
GPSen henter en masse informationer, som den præsenterer på skærmen under kørsel. Den har ikke selv teknik indbygget, som giver den mulighed for at hente alle data. Garmin har tidligere haft ambitioner om at have netværk til udsendelse af data – typisk købt gennem teleselskaber. I stedet har de valgt en smartere og sikkert langt billigere løsning: Smartphone Link
Smartphone link
Man kan downloade Smartphone Link til sin telefon og herved udvide GPSens informationsniveau. Vejrudsigten hentes eksempelvis fra telefonen og kan vises på GPSen. Telefonen informerer også om trafik og sikkerhedskameraer og det får du så at se på GPSen.
Endelig får du også mulighed for at ruteplanlægge og dele din rejse på turen, så venner eller familie kan følge dig på turen.
Som om det ikke er nok, så kan man også få GPSen til at vise meddelelser fra telefonen. Det kan eksempelvis være facebookopdateringer og den tilbyder naturligvis at læse beskederne op. En sjov feature, som sikkert
Hastighed
En traditionel GPS kan vurdere, hvor lang tid en tur fra A til B vil tage. Den har informationer om de maksimalt tilladte hastigheder på ruten. Så det er meget enkelt.
Det er et problem for os campister, eller for lastbilchauffører og andre, der eksempelvis ikke kan køre med 130 eller 110 km/ på motorveje. Vi får ikke en reel tid. I stedet får vi en urealistisk kort tid.
Garmins Camper 770 LMT-D giver mulighed for at lægge en maksimal hastighed ind. Det er ikke hele løsningen, da der er forskellige hastigheder for campingvogne i eksempelvis Danmark og Tyskland. Er man Tempo 100 godkendt i Tyskland men ikke i Danmark, kan man lægge 100 km/t ind, men så bliver tiden for kort, når man kører i Danmark. Lægger man 80 km/t ind på GPSen, bliver den skønnede tid for lang.
Man burde nok kunne lægge en maksimal hastighed ind og desuden registrere godkendelser i de forskellige lande, hvis det skulle fungere helt perfekt. Indtil da, virker det altså langt bedre end nogen anden GPS jeg har prøvet.
Andre services
GPSen er udstyret med FourSquare. Det er en service, som indeholder en masse POIer. Det kan være restauranter, supermarkeder, banker, campingpladser, autoværksteder o.m.a. Man kan søge på kategorier eller navne på GPSen og den vil så liste de interessante POIer op, der er i nærheden. Man kan så vælge en og få ruten til den.
Tripadvisor er endnu en service på GPSen. Den minder en del om Foursquare, men er fokuseret på restauranter, hoteller og aktiviteter. Den har en del underkategorier som FourSquare ikke har. Således kan man eksempelvis vælge restaurant og underkategorien Fisk og skaldyr, Fastfood, Kager og bagværk m.fl.
Søgning
Man kan naturligvis søge efter adresser på GPSen. Med touchpanelet foregår det på helt traditionel vis. Man kan også søge med stemmekontrol, i hvert fald i Danmark. Jeg synes, det er vildt smart, at man kan lægge en ny adresse ind på ruten, uden man behøver at røre GPSen. Det fungerer rigtigt godt – på dansk!
Så snart man skifter land, er det ikke længere muligt at søge adresser med stemmekontrol. Det virker lidt underligt, men stemmegenkendelse og skelnen mellem flere sprog, er en teknisk udfordring.
POIer – Point Of Interest
Ud over den traditionelle søgemuligheder indeholder denne GPS også POIer til campingpladser fra ACSI, MHF og Campercontact. Det er oplagt, at en GPS til camping/camperfolket indeholder disse.
Jeg undrer mig dog over, at man ikke har købt adgang til Camping.info's POIer. De har langt flere campingpladser og dækker hele Europa. Alene i Tyskland har de eksempelvis dobbelt så mange pladser som ASCI. Som dansker savner man jo også alle de danske campingpladser. DCUs pladser er eksempelvis ikke med.
Jeg er usikker på, hvor alvorligt det er, for nogle af de andre kan findes med FourSquare.
Man kan selv købe adgang til Camping.info's POIer og lægge dem ind på GPSen med Garmins POI Loader, gætter jeg på. Når jeg skriver “gætter”, skyldes det, at jeg ikke har testet det.
Du kan læse mere om camping.info og deres POIer i denne artikel
Alternative ruter
GPSen kan også foreslå alternativer ruter, hvis der er problemer på den aktuelle. Så sent som i dag oplevede jeg, at den advarede mig om en kø på vej ud af Hamborg. Med et enkelt tryk, valgte jeg en alternativ rute, som ledte mig uden om problemet. At jeg så endte i en anden kø, skal man ikke bebrejde GPSen. Når alt kommer til alt, er Hamborg jo Hamborg og der er der bare kø.
Dimensioner
GPSen giver mulighed for at angive dimensioner på sit køretøj/vogntog. Således kan man registrere længde, bredde, højde og vægt.
Med disse informationer registreret vil GPSen advare om kommende snævre passager, lave broer o.m.a. Det er dog ikke det eneste. GPSen kommer også med forslag til at holde pauser med jævne mellemrum (ca. 2 timer har jeg oplevet) og anviser en oplagt rasteplads.
Og så det negative
Der er fyldt så meget teknik og funktionalitet i denne GPS, at det ser ud til at have uheldige konsekvenser. GPSen er uhyre langsom, når den skal beregne en rute. Jeg oplevede selv, hvor irriterende det er at bruge en langsom GPS, da jeg kørte forkert på motorvejsnettet uden for Hamborg. Jeg nåede at passere ikke mindre end 2 afkørsler, som GPSen ellers ville have anbefalet. Det tog minutter at genberegne mine små 400 km.
Det er skidt, for det at finde vej og gøre det hurtigt er netop noget af det vigtigste ting ved en god GPS. Det er lige før, jeg vælger at bruge min gamle GPS samtidigt og det kan jo ikke være meningen.
Jeg har ikke engang tilsluttet et bakkamera og Garmins ur til min testudgave.
Jeg har uden held, forsøgt at finde ud af, hvilken processor der sidder i GPSen. Jeg ville gerne vide det, for noget tyder på, at Garmin har valgt en processor, der er for svag til alle de funktioner, som findes i 770eren. Alternativet er, at Garmins kode er for sløv. Uanset hvad, så er resultatet desværre, en langsomt reagerende GPS.
Efterfølgende har jeg lavet en test mod min gamle GPS, der viser, at 770 i mange tilfælde er markant langsommere til at beregne ny rute end den gamle. Det er ikke godt.
Prisen
Garmin Camper 770 LMT-D har en vejledende udsalgspris der ligger lige over de kr. 3.000. Det er dog muligt at finde den billigere på nettet.
Det er svært at sige om prisen er rimelig. Garmin har en god GPS som rammer en bestemt målgruppe og de bestemmer, hvad den skal koste. Jeg synes prisen er OK, når man tager markedet i betragtning. Mig bekendt findes der ikke ikke alternativer, ud over de helt traditionelle GPSer.
Dommen
Jeg synes det er en fantastisk GPS. Den opfylder næsten alle mine drømme og kan derudover meget mere end det. Prisen er til at overse. Den kan købes for under kr. 3.000 og det er en absolut fair pris, for denne GPS når man sammenligner den med andre.
Der er få negative ting at sige. Jeg ville ønske, at stemmekommandoerne kunne bruges mere globalt på GPSen. Det virker underligt, at man det ene øjeblik kan få den til at reagere alene ved stemmens brug, men når man eksempelvis skal afslutte et telefonopkald, skal man trykke på skærmen. Jeg gætter mig til, at det er teknikken bag, der stadig har sine begrænsninger, men det virker ulogisk når man bruger GPSen.
Videoer
Vi vil senere bringe videosekvenser, der illustrerer nogle af funktionerne i 770eren og desuden videoklip der viser, den sammen med min gamle Nüvi.