Muskelcamper
Jeg så denne camper i München. Selve “køremaskinen” husker jeg fra min tid i forsvaret, hvor jeg både blev omskolet til unimoggen og brugte den i mange år. Vi brugte den bla. til at slæbe kanoner (105 mm. Haubits), der vejede 2,2 tons. Bilen i München var udformet som autocamper. Det er en kombination med muligheder i. Der er næsten ingen grænser for, hvor det køretøj kan når frem.
Kan køre under vand
Bemærk “skorstenen”. Den tjener som både luftindtag og udstødning. I praksis betyder det, at først når vognens tag er dækket af vand, vil motoren blive kvalt.
Man sidder aldrig fast
Motoren i vognen er ikke speciel kraftig. Jeg mener at huske, at den er omkring 100HK. Noget af det enestående ved bilen er transmissionen.
Som jeg husker trinene, når terrænnet blev ufremkommeligt, følger de her.
1) Skift fra 2-hjulstræk til 4-hjulstræk
Hjælper det ikke?
2) Gå i lavgear
Kommer du stadig ikke frem?
3) Slå differentialespærret til
Kan du ikke få vejgreb?
4) Luk luft ud af hjulene
Sidder køretøjet uhjælpeligt fast?
5) Brug spillet og monter wiren på et træ. Wiretrækket kunne desuden gøres endnu mere kraftfuldt med udveksling.
Er der ikke noget træ?
6) Brug et af de medbragte jordspyd til fæste.
Giver denne autocamper mening?
Jeg ved det ikke. Man kan helt sikkert forlade fast vej med den, men hvad love og regulativer siger i de enkelte lande, ved jeg alt for lidt om.
For mig var det primært som at møde en god gammel ven igen.
Man ser dem stadig
Unimoggen findes i flere udgaver. Den på billedet er en af de oprindelige. Forskellige redningstjenester herunder også Falck bruger dem stadig.
Den er ikke speciel behagelig at køre i på alm. veje. Den wobler og larmer. Man har motoren siddende til højre for bilens fører (man tjekker faktisk oliestanden i førehuset).
Jeg vil ikke anbefale vognen til dem, der er på jagt efter en god autocamper. Men har man plads til 2 campere i bilparken, kunne den her dog være et godt andetvalg.