Suzukis kompaktbiler er de mest populære
Det internationale konsulenthus IHS Automotive har ranglistet ti af verdens største bilproducenter efter deres salg af biler i kompaktklassen i 2016. Disse biler hører til i den mindste og næstmindste klasse, der efter den fælleseuropæiske klassificering hedder A- og B-segmentet. Analysen viser, at Suzuki er det mærke, som de fleste foretrækker, når de skal vælge bil her.
Med en markedsandel på 10,4 procent er cirka hver tiende solgte mikro- og minibil på verdensplan fra Suzuki. I alt solgte Suzuki godt 2,6 millioner af disse biler i 2016, hvilket næsten er en halv million mere end nr. 2 og 3 på listen. IHS Automotive lavede en tilsvarende analyse for salget i 2015, hvor Suzuki også var øverst på listen.
Fornyet modelprogram i Danmark
Også i Danmark har Suzuki vind i sejlene. Modelprogrammet er inden for de sidste par år blevet totalt fornyet, og 2017 har budt på premieren for markedets første mini-SUV, Suzuki Ignis, og en helt ny generation af den køreglade Swift-model.
Med et totalsalg på 9.660 eksemplarer i perioden fra januar til og med oktober har Suzuki øget salget med mere end 25 procent i forhold til samme periode sidste år. Dermed er Suzuki et af de bilmærker, der har den største salgsfremgang i 2017.
|
Salg (enheder) |
Markedsandel |
Suzuki |
2.613.958 |
10,4% |
Honda |
2.151.843 |
8,5% |
Hyundai |
2.115.425 |
8,4% |
Renault |
1.961.226 |
7,8% |
Toyota |
1.858.059 |
7,4% |
PSA |
1.816.982 |
7,2% |
Volkswagen |
1.390.558 |
5,5% |
General Motors |
1.390.360 |
5,5% |
SAIC-General Motors-Wuling |
1.337.336 |
5,3% |
Fiat |
1.188.199 |
4,7% |
Øvrige |
7.408.976 |
29,4% |
Total |
25.232.922 |
100% |
Tallene er baseret på salg af biler i A- og B-segmentet (defineret og offentliggjort af IHS Automotive i oktober 2017).