Trendy bybil med i Dakar Rally
MINI er mest kendt for mindre, køreglade bybiler i den mere eksklusive ende. Derfor ligger et turkort til Dakar Rally måske heller ikke lige til højrebenet, men ikke desto mindre er det hvad MINI har bestemt sig for at prøve. Ikke første gang i øvrigt – MINI har været med flere år og høstet flere sejre.
Og naturligvis er det heller ikke standardmodellen nede fra forhandleren der skal dyste mod det utilgivende terræn i rallyet. Det er snarere en MINI-inspireret skal, der sat på mere terrængående køretøjer. Men godt ser ud.
Dakar-konceptet fra MINI kommer i to former: John Cooper Works Rally (grøn) er firehjulstrukken, mens John Cooper Works Buggy (rød) er baghjulstrukken. Buggy'ens motor ville være svær at få plads til i en standard-MINI: 3.0 L sekscylindret diesel med 340 hk og 800 NM. Turboen er baseret på BMW's TwinPower Turbo. Samme motor anvendes i den firehjulstrukne Rally. Under MINI-skallerne (som mest består af kulfiber) vil en et kraftigt rørstel beskytte chaufførerne.
Det bliver spændende at se, om baghjulstræk er tilstrækkeligt til det krævende terræn i 40. årgang af Dakar Rallyet. Tohjulstrukne biler får visse fordele – og af samme grund har MINI forsøgt sig med konceptet.
Dakar Rally starter 6. Januar 2018 i Lima, Peru og slutter den 20. Januar i Cordoba, Argentina.