Kona er ingen kedelig konebil
Normalt bliver SUV'er præsenteret i landlige omgivelser med mulighed for terrænkørsel. Det var der ikke meget af til den danske præsentation af Hyundai Kona – en SUV/crossover bil af den moderne slags med lidt frihøjde, karisma og praktikaliteter. Den blev præsenteret midt i København, på Vesterbro, hvor der som bekendt ikke er mange terrænbaner.
For det er en biltype der, alle praktikaliteter til trods, sælger rigtig godt i byer – og dermed var en dansk introduktion i den ultrahippe kødby helt på sin plads. Og testturen var hermed henlagt til urbane omgivelser med køkørsel, trange gader og masser af vejarbejde. I den slags er højde og dermed overblik over trafikken en fordel og det leverer Kona'en – som SUV-genren generelt.
Hyundai har udviklet en helt ny platform til Kona'en til trods for, at de i forvejen har Tucson og Santa Fe indenfor SUV-segmentet. Og som den store koncern Hyundai er, er platformen udviklet med 52% højstyrkestål stål fra egen metal-division.
Motormæssigt kan der vælges mellem tre typer forbændingsmotorer: 1.6 TDI, 1.0 TGDI og 1.6 CRDI.
Vil man have ren el, må man vente til 2018, hvor Kona'en bliver tilgængelig som elbil med to forskellige batteripakker. Dagens testkørsel bød på en Kona i Select-udstyrsklassen med en 1.0 T-GDI-motor. Og det var en motor som fint formåede at følge med i bytrafikken, uden at dog trække sorte streger ved lyskrydsene. Som alle turbomotorer skulle den have lidt omdrejninger før der for alvor skete noget. På motorvejen trækker den også ok – for en bil i den størrelse og motorstørrelse. Til gengæld er der for en bil i denne højde ikke meget kørestøj – og ved byhastigheder stort set ingenting, medmindre motoren bliver pisket.
Køreegenskaberne er som tidligere nævnt gode i byen, hvor der er godt overblik og bilen er meget nem at manøvrere rundt på smalle gader og blandt cyklister og anden trafik. Ved højere hastigheder kan Kona'en til gengæld godt blive lidt urolig i sving. Under en acceleration i en skarp kurve på tilkørslen til motorvejen virkede den meget let-til-bens i den ene side. Der var desværre ikke mulighed for, at teste bilen i mere landlige omgivelser og se om terræn-køremoden virkede tilfredstillende.
Sikkerheden er god med Lane Keep Assistant, automatisk nødbremse og overvågning af, om føreren monstro er ved at falde i søvn. Det har givet Kona'en fem stjerner i Euro-NCAP, og der er mulighed for, at tilkøbe flere sikkerhedsløsninger.
Udstyrsmæssigt kan det også nævnes, at lyden i anlægget er bedre end gennemsnittet. Feinschmeckere kan tilkøbe højtalere fra Krell – en gylden kombination ved lav kørestøj.
Interiøret er moderne designet – frem for mere traditionelt luksuriøst. Der er mange løsninger med hård plast, men uden det virker tarveligt. Der er mulighed for, at sætte sit eget præg med syninger og farver på instrumentbrættet. Førerpladsen er komfortabel, men voksne over 1.90 m. vil have problemer med knæene på bagsædet. For børn er pladsen tilstrækkelig og vinduerne også placeret så knap så høje bagsædepassagerer vil kunne se ud. Hvilket ikke er tilfældet i alle nye højbenede crossovers.
Bagagerumspladsen er på 361 L og har en brugervenlig læssehøjde og praktiske aflæggerum. Hvis man vælger versionen med firehjulstræk, er det stadig samme størrelse bagagerum man får.
Priserne kan ses her.
Vi ser frem til at teste Kona gennem længere tid.
0 personer snakker om “Kona er ingen kedelig konebil”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
fantastisk velkørende bil , har prøvet den i dag . masser af udstyr selv i billigste version , og alt sikkerhedsudstyr er standard .