Test: Topsælgende klassiker Nissan Qashqai kan stadig
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Test: Nissans Cash cow kan stadig

Klassikeren Nissan Qashqai er attraktivt prissat - og giver meget for pengene
16/01-2018 kl. 11:34
Anslået læsetid: 6 Minutter

Se dig omkring i den danske bilpark: hvis du har opholdt dig bare lidt i nærheden af en vej eller i byen, taler al statistik for, at du har set en Nissan Qashqai indenfor kort tid. Det er en folkekær bil, hvis man skal tolke lidt på salgstallene. Og det kan man med fordel gøre, for i 2016 solgtes der 4365 Qashqai'er, mens salget i 2017 var på 7013 stk; altså en stigning på hele 60,7%. Det blev den tredje mest solgte bil i Danmark; lige under Peugeot 208 og VW Up!. Godt klaret af så stor en bil.

Qashqai er også lidt en klassiker og var med til at kickstarte salget af de nu så fremherskende Crossovers og SUV'er, der ser lidt terrængående og friske ud, uden nødvendigvis at være det. Men med masser af plads; og netop dét er også en af Qashqai'ens fordele. Vi har sat os for, at se om Qashqai-klassikeren står distancen overfor de nyere konkurrenter.

Til 2017 har den nu aldrende bilmodel fået et såkaldt facelift – dvs. ikke en ny model som sådan, blot mindre ændringer.

Designmæssigt er der ikke tvivl om, at det er en Qashqai, som vi kender så godt fra vejene. For designet er stort set som det plejer at være – uden at det skal forstås negativt. Nissan har formået at opbygge et stærkt brand med netop denne supersællert, som også sælger godt i kraft af anbefalinger mellem venner og bekendte. Kun en dumdristig direktør ville forandre alt for meget på en cash cow som Qashqai.

Komfort

Qashqai'ens forcer har fra starten været overblikket og den ekstra plads, som bilmodellen tilbyder – til en pris hvor almindelige lønmodtagere kunne være med. De som i virkeligheden gerne ville have en stor firehjulstrækker, men ikke havde en halv million til rådighed, eller ønskede at finansiere alt for store dele af olieindustrien.

Et område hvor Qashqai'en udmærker sig, er ved komforten på førersædet. Testbilen var i den høje ende med udstyrsversionen Tekna+, og havde derfor elektronisk regulerbare lædersæder. Sæderne er fremstillet forholdsvist ergonomiske og har en komfortabel blødhed som gør, at man kan sidde der lang tid. Ikke sportlige, men det lægger bilen heller ikke op til.

Bagtil er pladsen ok for børn, men voksne over 1.80 m. vil bemærke begrænsningen i form af plasticskallen bag på forsæderne, samt loftet. 

Køreegenskaber

Styringen er præcis, uden at være sportslig. En ny ratstamme bidrager til mere stabilitet og letkørthed i 2017-faceliftet. Som den forholdsvist høje bil det er, krænger den i svingene. Ikke overraskende, og det går som bekendt igen i stort set alle de crossovers/SUV'er, som Qashqai har været med til at introducere. Forstærkede krængningsstabilisatorer kombineret med en blødere affjedring gør 2017-Qashqai'en mere stabil i sving, lover Nissan. Og sandt er det, at affjedringen er til den bløde side. Ujævnheder mærker man ikke meget til og fartbump kan tages med en vis fart – hvis man er sådan en slags bølle.

Motor

Testversionen var udstyret med en 1.2 L.turbobenzinmotor, som yder 115 hk. Alene ved beskuelse af Qashqai'en – det er en stor bil – kan man godt få en indikation af, at her kommer man ikke til at vinde mange lyskrydsdueller. Og slet ikke mellemaccelerationer på landevej og motorvej. Man kan høre motoren kæmper en brav kamp ude fortil, men det er ligesom også dét. Overhalingerne skal overvejes og planlægges. Men hvis man primært kører i byen, tøffer lidt rundt på tomme landeveje uden trailer eller campingvogn og er mere afslappet end fartgal, er ydelsen ok.

Brændstofforbruget passer godt med hvad man kan høre fra motoren. Den store bil skal trækkes og den måske lidt underdimensionerede motor kommer kun sjældent over 15 km/l., men på lange, lige landeveje formåede vi at få gennemsnittet op på 15,6 km/l ved ekstrem brændstoføkonomisk kørsel. Det skal hertil siges, at automatgear i den henseende sjældent gør noget godt for brændstofforbruget.

Kabine og teknik

Instrumentbrættet er klassisk og overskueligt. Knapperne sidder hvor man vil forvente det – og i den henseende kan man godt se, at Qashqai'en er en aldrende model. Der er langt fra Teslas store skærm hvor alt betjentes, til gummiknapperne i Qashqai'en. Naturligvis har det den fordel, at knapperne kan betjenes uden at fjerne blikket fra vejen. Og heller ikke alle kundegrupper er til fals for interiør i friske farver og alt for store skærme.

Nissan har undersøgt hvad Qashqaikunderne har været mest utilfredse med, og kørestøjen er et af punkterne. Det er forsøgt adresseret ved, at lydisolere motorrummet yderligere for lavfrekvent støj, samt at ændre motorsoftwaren. Hvor meget det har hjulpet, må Qashqaikendere bedømme. Undertegnede havde på intet tidspunkt problemer med at høre dækstøj og susen. Retfærdigvis skal det siges, at testversionen var udstyret med 19' alufælger – og når man monterer den slags, har man også tilvalgt soundtracket til Tinnitus, til fordel for et fordelagtigt udseende.

Et område som Nissan særligt fortjener ros for, er forlygternes funktionalitet og lysstyrke. Testversionen er udstyret med Bi-LED-forlygter med kurvelys, der giver et klart, hvidt skær og har et særdeles effektivt langlys. Den fuldautomatiske nedblænding (standard i højeste udstyrsversion) fungerer perfekt i normalt føre. Vi testede vi også i tåge, men måske de modkørendes tåge-nedsatte lys gjorde, at nedblændingen skete lidt for sent – og computeren derfor troede de var længere væk? 

Vi har testet en del biler, som praler med automatisk lys, hvor effekten i praksis var så dårlig, at vi måtte gå tilbage til manuel betjening. Her ligger Nissan'en et godt stykke over gennemsnittet.

Alternativer

Qashqai'ens salgssucces er ironisk nok dens største trussel. For alle større bilproducenter har nu deres egen version.

Mere kantet og moderne at se til, er Skoda Karoq. Startprisen på 319.000 kr er dog langt fra Qashqai'ens attraktive startpris på 235.000 kr. Dacia Duster i stort set samme størrelse starter ved 140.000 kr, uden udstyr. Kia Niro kan erhverves som hybrid fra 265.000 kr mens Suzuki Vitara kan erhverves fra 190.000 kr.

Konklusion

Nissan Qashqai tilbyder stadig SUV-specifikke fordele og højt komfortniveau. Det er ikke en bil til aktiv eller direkte sportslig kørsel og direkte underholdende bliver det ikke. Til gengæld er komforten god og prisen attraktiv. Teknikken er i orden, men man skal måske overveje at gå en motorstørrelse op, hvis Qashqai'en også skal udstyres med jydekrog.

Qashqai ligger prismæssigt attraktivt og vil stadig være et oplagt valg, trods de mange konkurrenter, som er strømmet ind på markedet.

Del med en ven

0 personer snakker om “Test: Nissans Cash cow kan stadig

  1. Nissan kunne jo smadre markedet med denne her – det har de så valgt ikke at gøre!!

    Den er så flot den burde appelere til alle der er i dette segment – desværre fåes den ikke med automatgear og en ordenlig motor – 130 hk med automatgear gider jeg ihvertfald ikke at nøjes med.

    Så næste bil for mit vedkommende kan meget vel blive en Karoq.

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start