Sådan vintertjekker du bilen
Selvom dagen er tiltaget, ser de fleste af os ikke vores bil i dagslys i disse dage. Dermed overser du nemt skader og slid, der har betydning for din sikkerhed. Men så må du tage en lommelygte eller en oplyst garage i brug – for det ér vigtigt at se bilen igennem jævnligt.
Hvordan ser det ud med lyset på bilen?
Virker alle lys? Tjek dit kørelys, nærlys, fjernlys, bremselys, baklys, tågelys, blinklys og parkeringslys.
Husk også lygteføringen på forlygterne. Høj lygteføring kan genere andre bilister, mens lav lygteføring nedsætter dit udsyn, når du kører i mørke.
Hvordan går det med væskebeholdningen?
– Sprinklervæske – hav altid lidt ekstra sprinklervæske i bilen, det er håbløst at køre uden i vintervejr, og du bruger mere end, du tror.
– Kølervæske – indikatoren skal stå midt mellem minimum og max.
– Bremsevæske – indikatoren må ikke være på minimum. Gør den det, kan det skyldes utætheder. Få det tjekket på dit værksted.
– Olie – tjek målepinden.
Stenslag breder sig, især når temperaturen svinger
Har du fået stenslag, skal du være opmærksom på, at det kan brede sig hurtigt – især ved skiftende temperaturer. Sæt rudeplaster eller tape på med det samme.
Tjek dine dæk grundigt igennem
Slidte dæk har dårligt vejgreb – og det er ekstra farligt om vinteren. Mål mønsterdybden på dine dæk et par gange i løbet af vinteren på alle fire dæk. Det gør du med en mønsterdybdemåler. Mål i hver af de centrale riller og på mindst to punkter i hver rille.
Dæk slides forskelligt alt efter, hvor de sidder. Husk, der må ikke være for stor forskel mellem dækkene. Er forskellen på mere end 2 mm, kan du bytte dem om mellem for- og bagaksel.
Dæktrykket falder, når det er koldt
Tjek dæktrykket hver 14. dag. Det har stor betydning for dækkets evne til at stå fast, bremselængden og dets holdbarhed. Dæktrykket falder hele tiden og endnu mere, når det er koldt. Kontroller dæktrykket, når dækkene er kolde, og hold dem på et dæktryk, der er 0,2 bar mere end det anbefalede dæktryk.