Kia 2018 nyheder
Forud for Geneve Motor Showet har Kia løftet sløret for 2018 opdateringerne Ceed, Optima og Rio GT Line.
Ceed og Ceed Sportswagon
Den nye Ceed er lavere og bredere end forgængermodellen. ”Ice cube”-LED-dagskørelys afspejler de tidligere Ceed GT- og GT Line-modeller. Bagpå gør nyt LED-dagskørelys Ceed mere synlig – og genkendelig – på vejen.
Ceeds stationcar bagagerumskapacitet vokser til 600 L. Ceed (Ikke stationcar) har en bagagerumskapacitet på 395 L.
Ceed og Ceed Stationcar vil være tilgængelige med tre benzinmotorer. KIAs populære 1,0-liters T-GDi-motor (benzinmotor med turbo og direkte indsprøjtning) med 120 hk, en ny 1,4-liters T-GDi-motor med 140 hk eller en 1,4-liters MPI-motor (multipoint-indsprøjtning) med 100 hk.
Ceed-modelrækken fås også med KIAs nye ”U3”-dieselmotor. Den nye ”U3” 1,6-liters CRDi-motor (common rail med direkte indsprøjtning) er konstrueret til mere end at opfylde den nyeste Euro 6d TEMP-emissionsstandard, og den har Selective Catalytic Reduction (SCR) – en aktiv teknologi til emissionskontrol, som reducerer emissionerne markant. Den nye 1,6-liters dieselmotor fås med forskellige ydelser (115 og 136 hk), og den har et drejningsmoment på 280 Nm.
Et Drive Mode Select-system giver ejerne mulighed for at tilpasse motorens og styretøjets karakteristik med indstillingerne Normal og Sport. Alle motorer er kombineret med en 6-trins manuel gearkasse, men 1,4-liters T-GDi- og 1,6-liters CRDi-motorerne fås også i kombination med KIAs 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse.
Den nye Ceed hatchback kommer til salg i Danmark i 3. kvartal 2018, og Stationcar’en kommer til salg i 4. kvartal.
Optima
Den opgraderede Optima sedan og Stationcar tilbydes med to nye motorer. KIAs nye ”U3” 1,6-liters CRDi-dieselmotor med en ydelse på 136 hk og et drejningsmoment på 320 Nm erstatter den tidligere 1,7-liters CRDi-motor. En ny 1,6-liters T-GDi-motor med 180 hk er også tilgængelig, og den er positioneret mellem 2,0-liters motoren uden turbo (163 hk) og den 2,0-liters T-GDi-motor (245 hk) i Optima GT. Den nye motor er kombineret med KIAs 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse.
De udvendige designmæssige ændringer omfatter nyt kofangerdesign, nye LED-baglygter og et ændret design af forlygter og tågeforlygter. ”Tiger nose”-kølergrillen har fået en ny, lys kromfinish. Designet af den højtydende Optima GT er også blevet opdateret. Opgraderingerne omfatter LED-tågeforlygter, 18” aluminiumsfælge og sidespejle, sideskørter og luftindtagsgrill i raffineret sort højglans. GT Line-versioner kan genkendes på nye dobbelte afgangsrør, og Optima GT har dobbelte afgangsrør i krom.
Optima kan fås med KIAs nyeste infotainmentsystem med 7,0” eller 8,0” touchscreen. Systemet omfatter Apple CarPlay og Android Auto.
KIAs teknologier til at undgå eller reducere følgerne af kollisioner er også tilgængelige. Den nye Optima fås med samme træthedsregistreringssystem som i den nye Ceed og andre sikkerhedsfeatures inklusive frontassistenten til undgåelse af kollisioner, vognbaneassistent, fjernlysassistent og full LED-forlygter med dynamisk kurvelys.
Den opgraderede Optima sedan og Stationcar kommer til salg i Danmark i slutningen af 3. kvartal 2018.
Rio GT Line
GT'erne har lidt ekstra visuelt krymmel i forhold til standardversionerne.
Rio GT-Line drives af KIAs 1,0-liters T-GDI-letvægtsmotor med enten 100 eller 120 hk og manuel gearkasse. I 3. kvartal 2018 vil den 1,0-liters T-GDi-motor kunne fås i kombination med en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse, og modeller med 1,2-liters og 1,4-liters benzinmotor vil også kunne fås med GT Line-specifikationer.
7,0' touchskærmen, som er ekstraudstyr, omfatter navigationssystem, Apple CarPlay og Android Auto. Bakkamera, ratvarme og sædevarme fås også.