Toyota lancerer Prius Plug-in i Danmark
Med et salg på næsten 12 millioner hybridbiler på verdensplan siden introduktionen af verdens første hybridbil Prius for over 20 år siden, har Toyota for længst markeret sig som hybridkongen i bilbranchen og pioner inden for udviklingen af hybridbiler.
Prius har sidenhen været synonym med bæredygtighed og ekstra god brændstoføkonomi. Nu lancerer Toyota en ny udgave af den ikoniske Prius med mulighed for at køre op til 63 km på ren el. Den nye udgave med navnet Prius Plug-in er en såkaldt opladningshybridbil, der – som noget ekstra i forhold til Toyotas øvrige hybridbiler – også kan lades op med et ladestik og dermed køre væsentlig længere på ren el.
Plug-in teknologien gør, at man som ejer kan sidde med følelsen af at have to biler. En ren elbil og en hybridbil. Prius Plug-in er nemlig udstyret med et nyt lithium-ion batteri med en kapacitet på 8,8 kWh, der udover den markant udvidede rækkevidde på ren el også gør det muligt at opnå en hastighed på 135 km/t. ved elkørsel. Til sammenligning kan en normal hybridbil uden ladestik typisk højst køre 100-110 km/t. på ren el og 2-3 km ved lavere hastighed, inden den selv begynder at oplade batteriet.
Der er ikke blot én men hele to elmotorer i den nye Prius Plug-in, hvilket gør, at man bag rattet hurtigt mærker en kraftigere acceleration og generelt hurtigere reaktion fra speederen. Kabinen er blevet bedre lydisoleret og fremtræder derfor særdeles støjsvag, hvilket især kommer til udtryk, når man kører afsted på ren el.
Varme uden tændt benzinmotor
Brugen af to elmotorer betyder også, at Toyota har reduceret behovet for, at benzinmotoren i Prius Plug-in tændes under kørslen. Bilens klimaanlæg bliver desuden drevet af en varmepumpe – verdens første af sin type – som varmer kabinen hurtigt op ved udendørstemperaturer helt ned til 10 minusgrader uden at starte benzinmotoren. Det samme sker ved høje temperaturer, hvor kabinen i stedet køles ned uden benzinmotorens hjælp. Derved undgår man negativ påvirkning af brændstofforbruget.
Den avancerede varmepumpe imødekommer altså en af de største udfordringer for opladningshybridbiler og andre batteridrevne elbiler, når vejret er koldt – nemlig at producere varme. Hvis batterierne er nødt til at arbejde ekstra hårdt for at varme kabinen op, reduceres rækkevidden på ren el betydeligt. Ofte med en halvering af rækkevidden til følge.
Selv når bilen er sat til opladning, opvarmer et nyt batteriopvarmningssystem cellerne til en effektiv arbejdstemperatur ved temperaturer helt ned til 20 minusgrader. Det sikrer, at både batteriets strøm og effektivitet opretholdes på et tilstrækkeligt niveau for at minimere indvirkningen af koldt vejr på rækkevidden på ren el med fuld effekt tilgængelig fra starten under selv meget lave temperaturer.
Større køreglæde
Derudover er Prius Plug-in ligesom den almindelige Prius Hybrid baseret på Toyotas nye TNGA-platform (Toyota New Global Architecture). Det giver bilen et meget lavt tyngdepunkt, gør den stivere med en fastere og mere præcis styring, hvilket dermed danner grobund for endnu større køreglæde hos føreren.
Prius Plug-in kan oplades med stik derhjemme eller ved offentlige ladestandere, og afhængig af om man bruger stikket ved de offentlige standere, eller om opladningen sker i hjemmet, ligger ladetiden fra to timer og op til godt tre timer.
Aerodynamikken i den nye Prius Plug-in er et kapitel for sig fra den dynamisk udseendende lave front med LED-Matrix-forlygter til den særlige dobbelt-bobblede bagrude og bagspoiler. Kombineret med særligt udviklede to-tonede 15” alufælge scorer Prius Plug-in en bemærkselsværdig lav luftmodstandsværdi på 0,25 Cd, og det officielle brændstofforbrug målt efter den nye WLTP-målemetode lander på 83,3 km/l.
Teknologisk vidunder
Toyota er gået all-in for at skabe en opladningshybrid, der lever fuldstændig op til de sidste nye teknologiske standarder. Det ses bl.a. i den sikkerhedspakke, som altid er en del af standardudstyret i bilen.
Det er den mest avancerede af slagsen fra Toyota, og Toyota Safety Sense, som sikkerhedspakken hedder, rummer alt fra automatisk nødbremse for både objekter og fodgængere, adaptiv fartpilot, der tilpasser afstand og hastighed efter den forankørende, vejskilteassistent, der læser skiltene på vejen og gengiver dem i et farvedisplay foran føreren samt automatisk op- og nedblænding af fjernlyset.
Den samlede teknologiske oplevelse man får i den nye Prius Plug-in er imponerende, og der er blevet tænkt over design og anvendelighed både udvendigt og indvendigt.
Solpaneler giver 1.000 km kørsel på el
Det er muligt at vælge solpaneler på taget, hvilket kan supplere opladningen af batteriet med deraf følgende længere rækkevidde på ren el. Toyota vurderer, at solpanelerne årligt tilfører op til 1.000 km ekstra kørsel på ren el.
En af årsagerne til at Toyota først nu introducerer Prius Plug-in i Danmark er, at de danske registreringsafgifter har gjort bilen for dyr sammenlignet med Toyotas andre hybridbiler. Men efter den seneste afgiftsændring og med den fortsatte ekstra nedsatte afgift for opladningshybridbiler rammer Toyota en særdeles attraktiv pris for den nye Prius Plug-in på 329.990 kr.
Her får man en højteknologisk el- og hybridbil i ét, spækket med lækkert komfortudstyr, hvor Toyotas Go-navigation med danske menuer og dansk tale endda er standard på den integrerede 8” touch skærm. Derudover er det muligt at tilvælge luksuriøse finesser som fx et eksklusivt JBL-musikanlæg og trådløs opladning af mobiltelefonen.
Med introduktionen af Prius Plug-in tilbyder Toyota i Danmark nu syv forskellige hybridbiler, en opladningshybridbil og en brinthybridbil og markerer sig dermed fortsat som førende inden for hybridteknologien, udvalget af hybridbiler samt ikke mindst salget af hybridbiler. Der stod således Toyota på hele ni ud af ti solgte hybridbiler i Danmark i fjor.
Prius Plug-in kommer til Danmark inden sommerferien og kan allerede nu bestilles hos samtlige autoriserede Toyota-forhandlere over hele landet.