Ændringer i Superbike reglementet - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ændringer i Superbike reglementet

Ledelsen piller lidt i Superbike-reglerne for at sikre en mere fair konkurrence i fremtiden.
22/10-2023 kl. 12:16
Anslået læsetid: 2 Minutter

Ifølge FIM, Dorna og MSMA er Superbike World Championship nu modnet så meget, at det er tid til at foretage en række justeringer i reglementet for at sikre, at konkurrencen fremadrettet er fair for alle deltagere.
Og et af de punkter ledelsen har kigget nærmere på, er et som åbenlyst vil spille en stor rolle for den fremadrettede resultatliste, for her er der nemlig tale om vægt.

Uagtet om vi taler WorldSBK, MotoGP, Supercross, Formel 1, eller bare amatørløb på den lokale gokart bane, har vægt utroligt meget at sige. For i langt de fleste kroge af motorsport er reglerne skruet således sammen, at køretøjerne i vid udstrækning skal være ens for at sikre en fair konkurrence.

Men så forestil dig lige, at der i et løb kører to fuldstændig identiske motorcykler mod hinanden, og at den ene fører vejer 50 kilo, hvor den anden vejer 85… Har føreren på 50 kilo en fordel? Ja, det tror jeg nok.

Derfor er folkene fra førnævnte organisationer kommet til enighed om, at reglerne for vægt i 2024 skal omfavne både kører og maskine, og ikke bare motorcyklen.
Men om det betyder, at de tungeste førere bliver tildelt en kostplan, eller at de letteste må køre med sandsække på bagagebæreren beskriver reglementet ikke.
Så for de lidt nørdede tilhængere bliver det spændende at se, hvordan man løser det.

Ydermere er det blevet besluttet, at tankene på samtlige maskiner i 2024 maksimalt må rumme 21 liter, hvilket er tre liter mindre end for nuværende, og så skal to maskiner fra hver fabrikant til 2024 udstyres med et såkaldt Fuel Flow Control System, så man ud fra data kan bestemme brændstofværdierne for fremtidens racerløb, hvor der som bekendt er stor fokus på miljøet.
Systemet bliver obligatorisk på alle maskiner i 2025.

I forhold til motoroptimering nævnes det , at den massen på både krumtap og balanceaksler ikke må ændres mere end 20% i forhold til homologerede dele, og det maksimalt tilladte omdrejningstal for enkelte motorcykler bliver som før fastsat forud for sæsonstart, og kan kun ændres hvis man løber tør for consession-point, hvilket fremadrettet bliver vurderet ved hver anden afdeling fremfor hver tredje.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start