Test: Bestået, men med anmærkninger
Alle de andre bilmærker har en højbenet, trendy bil for folket som ikke vil have de helt store SUV'er. En Crossover. Og Folkets Vogn byder ind med T-Roc, som umiddelbart ser ud til at have de kvaliteter som efterspørges: udseende man lægger mærke til, gode oversigtsforhold i trafikken og praktikalitet. Men hvordan ser det ud med køreegenskaberne for den høje bil? Og passer prisen? MagaCin har set nærmere på Volkswagen T-Roc.
Pris over gennemsnittet
Testbilen har en pris på 285.000 kr for en T-Roc i Style udstyrsniveauet med en 1.5 L firecylindret turbo benzinmotor som yder 150 hk. Vel og mærke en intromodel, så når der vælges ekstraudstyr, stiger prisen yderligere.
Motor og transmission
1.5 L turbomotoren er flittig til sit arbejde, om end en smule fordrukken. Den har cylinderfrakobling, som er en ny teknologi mange producenter implementerer i deres modeller, og som gør det muligt at køre med kun to cylindre, når belastningen af motoren er tilpas begrænset. Det giver selvsagt en brændstofbesparelse at begrænse antallet af cylindre og VW angiver selv, at den kører 18,9 km/l ved blandet kørsel.
Hvis man vil spare, er det også muligt at få T-Roc'en med en trecylindret 1.0 motor. Hvilket kan være værd at overveje, for benzinforbruget er højt for en bil i denne størrelse med 1.5 L motoren. Ved pæn kørsel efter alle fartgrænser, ligger gennemsnittet omkring 11 km/l, hvilket er et forbrug vi plejer at se i væsentlig større og mere performanceorienterede biler.
Sekstrinsgearkassen er god og motorens moment gør, at man kan afvikle meget af kørslen i sjette gear. Selv accelerationer op af bakker formår motoren i sjette, så de dyre dråber bliver trods alt ikke brugt helt forgæves.
Køreegenskaber
Der hvor T-Roc'en særligt brillerer, er ved køreegenskaberne. Den kører fænomenalt og krænger ikke voldsomt i skarpe sving, hvilket ellers er en folkesygdom for crossoverne. Og i samspil med den effektstærke motor, er det en fornøjelse at køre.
Kabine
Man får mistanken, at under designfasen fandt man pludselig ud af, at nu var T-Roc'en ved at være for dyr. Og det eneste man manglede var kabinen. Den er fyldt med billig plast på stort set alle de overflader hvor billig plast kan benyttes. Det giver et lidt ærgerligt indtryk for en bil i denne prisklasse og VW lover også at være mere gavmilde med materialerne i næste version.
Bagsædepladsen er begrænset og langbenede passagerer vil have svært ved at finde komforten. For det er trods alt en lille bil.
Bagagepladsen er på 400 L, hvilket er ok for bilstørrelsen, men ikke prangende.
Alternativer
Crossovermarkedet bugner og det er ikke svært at finde alternativer. Også billigere. En Nissan Qashqai koster til sammenligning 239.000 kr. Den velkørende Seat Arona er også prismæssigt mere attraktiv. Citroen C3 Aircross går den helt modsatte vej og prioriterer velvære i kabinen over skarpe køreegenskaber.
Konklusion
VW T-Roc er en lækker bil, hvis man dømmer ud fra køreegenskaber alene. Når benzinforbrug og den billige plastickabine kommer med i overvejelserne, er billedet knap så entydigt og man må gøre op med sig selv hvad der er vigtigst i bilejerskabet.
Heldigvis kommer der en opdateret version til efteråret, som måske tager nogle af børnesygdommene væk.