Triumph TF 250-X endelig afsløret
Som nævnt i tidligere artikler er det omkring to år siden Triumph meldte ud, at de i nærmeste fremtid havde planer om at satse stort på MX og Enduro. Men det var også nogenlunde det vi hørte, for siden da har producenten holdt kortene ret tæt til kroppen, og kun for nyligt afsløret deres knoldhopper drypvis.
Et drypperi som du kan finde skriverier om i nyhedsarkivet via linket ovenfor, og som senest mundede ud i en ret så spændende video, hvori danske Mikkel Haarup kunne afsløre, at han skal køre MX2 World Championship som en del af Monster Energy Triumph Racing MX2 team.
Men selvom det efterhånden faktisk er blevet til en del videoer fra englænderne, så har de ikke rigtig afsløret noget omkring modellens tekniske specifikationer. Hverken hvor stor motoren er, hvilke affjedringskomponenter der bruges, hvem har leveret bremser og meget mere.
Altså ikke før nu!
Tættere på Triumph TF 250-X
Nedenfor finder du den senest uploadede video, hvor vi endelig får mulighed for at se modellen helt tæt på. Men inden vi kommer så langt, så lad os lige vende et par af de længe ventede tekniske specifikationer.
Motoren, som spiller ud fra fire takter, har en slagvolumen på helt nøjagtigt 249,95 kubik, og melder klar til kamp med en boring/slaglængde på 78mm/52,3mm.
Denne er som tidligere nævnt hængt op i et nyudviklet stel, hvorpå vi naturligvis også finder affjedringen monteret. Og her er i forreste ende tale om en ret så beefy KYB enhed, med en diameter på ikke mindre end 48mm, hvor der bagude er en 3-vejs piggybag dæmper fra samme producent at finde.
Til ingens overraskelse kan vi informere om, at Brembo har fået æren af at levere bremsekomponenter, hvor der forrest er installeret en dobbeltstemplet 24mm kaliber, som napper om en 260mm skive, og bagerst en 26mm enkeltstemplet, som bider i en 220mm bremseskive.
I videoen, som vi kommer til om et øjeblik, praler Triumph med, at modellen her er det perfekte kompromis mellem vægt, håndterbarhed og performance, hvorfor den angiveligt kan blive bedste venner med professionelle såvel som amatører.
Og da ovenstående fortæller en smule om to af de punkter, så lad os hoppe videre til højde og drøjde…
Hvis man ligger et målebånd ud på jorden og parkerer ovenpå det vil man kunne se, at der er lige nøjagtig 1492 millimeter mellem de to aksler på dette køretøj. Men vender du enten målebånd eller maskine på den anden led vil tallet lyde 960, for det er så mange millimeter der er op på nakken af Triumphs nye bæst.
Lægger du 31 centimeter oveni det har du den totale højde (uden spejle) som lyder 1270mm, og lader man igen målebåndet falde til en horisontal position kan det slutteligt måles, at den totale bredde måler 836mm.
Tager man alt der ligger indenfor disse mål og kører det op på en badevægt vil denne skrive 104 kilogram, hvis altså du inden da har husket at fylde alle væsker på maskineriet.
Tid til endnu en video
I stedet for at gå helt amok med beskrivelser i teksten her, så vil det være nemmere for alle parter, hvis du blot klikker afspil på videoen nedenfor. For her har Triumph nemlig listet alle de fede features op fra 2 minutter og 40 sekunder til 4 minutter og 30 sekunder, og her behøver du ikke engang at tænde for lyden for at finde ud af, at modellen knoldhopperen har maget mere at byde på end ovenstående…
Som eksempelvis aluminiumsstempel, titanium ventiler, motordæksler af magnesium, en performance tuned resonator på det 40mm tykke forrør – der i øvrigt er en del af et fuldt udstødningssystem i titanium – 44mm spjældhus fra Dellorto, værktøjsfri betjening af luftfilterkassen, håndsvejset aluminiumsstel, en hydro-formet bagsvinger, D.I.D Dirtstar fælge, carbon styr, Traction Coltron, Wheelie Control, Holeshot funktion, Quick Shift mellem 2. og 5. gear, ti køremodes med dertil hørende app, og selvfølgelig elstart.
Men er som sagt bedre at du selv danne dig et overblik i videoen nedenfor. Og bid også gerne mærke i, at der ikke blot er tale om en ny maskine, men også et komplet lineup af udstyr og nem adgang til reservedele via en online portal.