Test: Høj bil, middelmådig karakter
”Så er der nok noget andet du er god til”, kan man lidt nedladende sige, når børn præsenterer utilgivelig grimme børnetegninger. Tankerne var lidt det samme mens jeg testede Ford Ecosport – den måtte da for hulen imponere på en eller anden måde. Men det var som om det udeblev. Kemien passede ikke rigtigt i denne uges biltest.
Ford Ecosport er endnu et indspark i den bugnende klasse af crossovers. Men den er modsat sine konkurrenter ikke en ny model; den er blevet bygget i Brasilien siden 2003. I 2012 kom der en ny version og i 2014 kom den til Europa. Lave salgstal fik Ford til at tilpasse den yderligere til europæisk smag og Ford troede så meget på projektet, at man begyndte at fremstille Ecosport til det europæiske marked i Rumænien, frem for Indiske Chennai, hvor fra bilerne tidligere var hentet. Den nuværende version blev præsenteret i 2016.
Køreegenskaber
Ved ren beskuelse kan man næsten gætte hvor der er udfordringer til køreegenskaberne. Ford'en er høj og smal – og den er forholdvist hårdt affjedret. Så bilen føles ikke for tillidsvækkende i skarpe sving med fart på. Derfor er der heller ikke en bil man skal købe for skarpe køreegenskaber, for det har den ikke. Ved motorvejsfart bliver bilen ustabil ved sidevind og man mærker tydeligt de stærke vindpust. En tur over Storebælt blev en tand mere interessant end vi havde forventet.
Gør den så slet ikke noget godt? Jo, styringen er ikke blød og anonym, som servostyring kan være. Man har en god føling med vejen. Og i byen giver den høje bil i sagens natur et godt udkigspunkt over trafikken – hvilket er et af de store trækplastre ved crossovergenren. Så ved ren bykørsel udfører den jobbet ok – uden dog at excellere – og dens smalhed gør den let at køre på mindre gader med megen trafik. Parkering er også let, med bakkamera og det forholdsvis gode udsyn.
Motor og transmission
Testbilen var udstyret med Fords 1.0 EcoBoost motor med 140 hk og seks manuelle gear. 1.0 EcoBoost-motoren er vi normalt glade for og har rost i den ydelsesmæssigt mindre 125 hk, som gør det godt i eksempelvis Fiesta. Men den høje bil og dermed høje vindmodstand æder en stor del af effekten og det virkede som en væsentlig mindre motor vi kørte med. Der skal en del omdrejninger til, før der kommer effekt nok til at foretage overhalinger på motorvejen. Hvilket naturligvis har en afsmitning på brændstofforbruget og man ender med forbrugstal som væsentligt større og stærkere SUV'er kan matche.
Ved byhastigheder er effekten mere acceptabel, om end man aldrig får en følelse af overskud i trafikken.
Komfort og kabine
Sæderne foran er gennemsnitlige og er højdejusterbare. Men de kan ikke justeres tilpas meget ned, og en fører på 1.90 med sædet justeret helt ned, har stadig hovedet placeret så højt, at loftet føles tæt på og solskærmen aldrig rigtig får en vinkel, hvor den for alvor er brugbar.
Sidder man bagi som voksen, sidder man med klemte knæ. Der er meget lidt plads at gøre godt med.
Informationsdisplayet er let at have med at gøre. Det er samme brugerflade som sidder i Fiesta og det interagerer godt med Android Auto. Men selve placeringen af skærmen virker som om den primært tilgodeser bagsædepassagerer. Den sidder langt bagude på instrumentbrættet og er ikke vendt mod føreren af bilen, så man skal kigge langt væk fra kørselsretningen for at betjene den. Det er bestemt ikke optimalt. Lyden fra B&O højtalerne er til gengæld lækker, hvilket man så kan dulme irritationen lidt med.
Et andet område hvor Ecosport adskiller sig fra de andre crossovers på markedet, er bagklappen. Den sidder fast på hængsler i venstre side og lukker ikke op, opad, som man normalt forventer. Døren føles træg og vil være bøvlet at skubbe i, med et barn på den ene arm og 356 liters bagagerummet fyldt til bristepunktet med indkøbsposer. Ikke den mest brugervenlige løsning, men det skulle ifølge rygterne være fra dengang ur-Ecosporten var en terrængående bil på det brasilianske marked – og der skulle sidde et reservehjul bagpå. Det kræver stærke hængsler, som man har beholdt til den europæiske udgave.
Alternativer
Alternativer er der masser af. Bedre køreegenskaber fås i Seat Arona, Kia Stonic, VW T-Roc og Nissan Qashqai. Og bedre komfort og udnyttelse af pladsen finder man i Citroen C3 Aircross og Hyundai Kona. Ecosports startpris ligger et stykke over de fleste konkurrenters, så konkurrencen er hård.
Konklusion
Ja, kemien passede ikke rigtigt for undertegnede og Ecosports stævnemøde. Det eneste område hvor jeg decideret synes bilen gjorde det godt, var i byens smalle gader. Let at parkere, men svær at holde af ved landevejs- og motorvejshastigheder. Og med nogle designvalg, som nærmer sig virker uhensigtsmæssige.