Sådan stresstester man nye bilmodeller
Europa er et ret besværligt marked, vejrmæssigt set. Biler skal kunne operere i bjergegne med tynd luft i Alperne, snestorme i Skandinavien og tungt regnvejr. Men også i stærk sol, hvor air conditionanlægget gerne skal kunne matche en stærk eftermiddagssol en vindstile dag nær middelhavet. Det kræver mildt sagt en del rejseaktivitet at få testet under så forskellige forhold – og hvad nu hvis vejrguderne ikke vil diske op med en snestorm, når man nu står der med en helt ny prototype og en masse testudstyr?
Ford gad ikke slås med Thor mere og har derfor bygget en komplet vejrfabrik ved Köln i Tyskland, så de kan teste bilerne under alle forhold og når det passer med kalenderen. Uden risiko for nysgerrige tilskuere, som kan tage billeder af de kommende bilmodeller.
Fords miljøtestcenter, i folkemunde kaldet ”Weather Factory”, sætter alverdens typer af vejr under samme tag, for at teste nye biler – fra den kompakte Ford Fiesta til den tunge 2-tons Ford Transit – under de mest krævende vejrforhold, blot ved et tryk på en knap.
Luftlag, der svarer til toppen af Mont Blanc, vindhastigheder på op til 250 km/t, sne, blændende solskin og tung regn er blandt de vejrforhold, Ford kan skabe i miljøtestcenteret.
Med et areal, der ikke er større end en fodboldbane, formår ingeniørerne at tage Fords modeller på en ekstrem rejse gennem mange forskellige klimaer fra hele verden.
”Vi udsætter Fords modeller for forskellige simuleringstests, for at være helt sikre på, at Fords biler kan klare det klima, kunderne bor i,” fortæller Joe Bakaj, Vice President, Product Development i Ford Europa.
Efter en investering på 520 millioner kr. er testcenteret det første i verden, der har en vindtunnel til biler, der kan simulere en højde på 5.200 meter – der svarer til højden på Mount Everests ’North Base Camp’. Testcenteret kan også nedkøle to rum til -40°C, varme dem op til 55°C og generere en luftfugtighed på 95 procent. Ekstremerne gør, at Fords ’John Andrews Product Development Centre’ i Köln i Tyskland er både det koldeste, varmeste og mest fugtige sted i Europa.
Alle Fords modeller skal testes i testcenteret, der har plads til op til ti forskellige modeller samtidig, fordelt på tre vindtunneller, hvoraf en kan simulere tynde luftlag og fire temperatur-kontrollerede rum, hvoraf et kan simulere luftfugtighed.
– ”Wind Tunnel 1” er sat op til at simulere varme og kulde. 28 projektører med 4.000-watts pærer simulerer solens kraftige stråler, så ingeniører kan teste hvor hurtigt en kabine kan nedkøles gennem klimaanlægget. Vindtunnellen kan også være med til at bedømme kabinestøj ved forskellige hastigheder, temperaturer og luftfugtigheder.
– ”Wind Tunnel 2” er også sat op til at simulere varme og kulde. Ingeniørerne kan her skabe sne og regn for at finde ud af hvilke effekt forholdene har på sigtbarhed, motorstart og for at finde ud af, hvor lang tid det tager at opvarme kabinen med klimaanlægget mm.
– ”Wind Tunnel 3” er sat op til at teste forskellige luftlag. Her kan ingeniørerne teste hastigheder på op til 120 km/t ved højder på op til 5.200 meter. Ved høje højder tester ingeniørerne hvordan bilen starter ved kolde temperaturer og sørger for, at bilens væsker ikke ødelægger slangerne under højt tryk. Dette tjekkes fordi mere end halvdelen af Fords biler, der sælges på verdensplan, sælges i områder med veje over 1.000 meter over vandoverfladen.
”Testcenteret er en vigtig investering for Ford Europa, for at vi fremadrettet kan udvikle mere og mere sikre biler på vores globale marked,” fortæller Joe Bakaj.