Fordi man kan – og ikke så meget andet
Den legendariske Nürburgring i Tyskland, der i folkemunde også går under navnet ‘Det grønne helvede’, er et must-drive for folk med benzin i blodet verden over. Selv for erfarne førere er den svær at bide skeer med.
“Nordsløjfen er – hvis ikke den mest – en af de mest ikoniske racerbaner i verden, og jeg har været forelsket i det grønne helvedes fare og folkeminde, lige siden jeg kan huske. Jeg besøgte den omsider i 2013, og det var dér, jeg lovede mig selv, at jeg en skønne dag ville vende tilbage for at drifte den i dens helhed.”
Men er det overhovedet muligt udelukkende at drifte sig gennem hele den 20,8 kilometer lange strækning?
Det er nøjagtig, hvad cand.drift Vaughn Gittin Jr. har gjort bag rattet på sin 900 hk, drift-specialiserede og Ford Performance 5,0 Aluminator XS-drevne Ford Mustang RTR, der som den første bil nogensinde har opnået en sådan bedrift*.
“At drifte hele Nürburgring rundt repræsenterer for mig den ultimative udfordring: Det er noget, som mange har betvivlet kunne lade sig gøre – om bil og fører kunne komme helskindet igennem. Noget inde i mig måtte simpelthen angribe det for at finde svaret,” uddyber Vaughn Gittin Jr.
For drift-specialisten handlede det hele om at få “en god oplevelse, ikke en god omgang”. Alligevel ramte han hastigheder i omegnen af 240 km/t, brændte tre sæt dæk af og pressede sjette gear til det yderste i svingenes sidelæns indgangsvinkler.
“Da vi holdt ind til første dækskift, var jeg helt oppe at køre. Jeg snappede efter vejret, hvilket jeg ikke har været ude for bag rattet, siden jeg var en rookie i Formula Drift. Man mærker det ikke i videoen, men jeg skræmte mig selv flere gange.”
Hvis du selv overvejer at gøre handlingen efter, må vi skuffe dig. Det er nemlig forbudt:
Drifting er forbudt på Nordsløjfen. Mens visse førere har driftet enkelte sektioner af racerbanen – herunder to, der udførte drift-demonstrationer under et løb – er dette første komplette drift-omgang af banen nogensinde.