Her er finalisterne til Årets Bil 2019
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Og finalisterne er….

Det brogede felt af kandidatbiler til Årets Bil 2019 er indskrænket til fem finalister: Peugeot 508, Hyundai Kona Electric, Jaguar I-Pace, Ford Focus og Kia Ceed
10/10-2018 kl. 13:08
Anslået læsetid: 2 Minutter

En elbil, en elbil i premiumklassen, en nydesignet firmabilsflyder, og to ærkekonkurrenter i Golfklassen er videre i finalen til Årets Bil 2019.

Om resultatet skyldes regeringens nylige udmelding om udfasning af diesel- og benzinbiler i 2030 er tvivlsomt, men ikke mindre end to elbiler er i år i finalefeltet til titlen som Årets Bil 2019. Det har helt sikkert også spillet ind, at de to elbiler har en (i hvert fald teoretisk) rækkevidde over 400 km.

Samtidig er de to fornuftige Golflklassebiler Ford Focus og Kia Ceed blevet voldsomt opgraderede, med særlig fokus på køreegenskaber. Kombineret med en fornuftig pris, er det ikke en overraskelse at se dem begge i finalefeltet.

Den ligeledes opdaterede Peugeot 508 er en vanvittig lækker bil – både at skue og at køre. Men også interiøret er designet utraditionelt, underspillet og interessant. Den eneste anke er det meget lille rat, men det er en tilvænnings- eller ekstraudstyrssag. Startprisen på lige under 300.000 kr gør den også til en interessant kandidat i firmabilsklassen. Testversionen var fyldt til randen med luksus- og ekstraudstyr og bød på en kabine i læder og træ og store skærme. Det er nytænkende og vi ser frem til at teste bilen igennem længere tid, for at få et bedre indtryk.

Hyundai Kona Electric er interessant af flere årsager. Det er en høj crossover, som er populært i tiden. Den er eldrevet og har en rækkevidde op til 482 km, hvilket også gør den anvendelig til langturskørsel. Standardudstyrsniveauet er højt og med en startpris på 270.000 kr bør den være interessant for en stor del borgere.

Jaguar I-Pace er udviklet med og af Jaguars team af køreegenskabsnørder, så det er en elbil der udmærker sig ved sportslig kørsel. Vi ved det, for vi tog den med en tur på Jyllandsringen og vejene deromkring og brændte en masse strøm af. Den kører som en drøm og tager kun 4,8 sek, om at accelerere fra 0-100 km/t. Men mere interessant er det, at den også tager svingene som en drøm (for en høj bil) og har et særdeles veldesignet indre med behagelige sæder og trendy instrumentbræt med masser af skærme.

Ford Focus' død var blevet spået af mange motorjournalister, i og med at Fiestaen er vokset anseeligt i størrelse. Men med den seneste version, virker Focus voldsomt re-vitaliseret. Køreegenskaberne er inspirerende, samtidig med at pris og indretning matcher godt med Focus som en familiebil. Visuelt er den også blevet en skarpere at se til – med mere kant.

Med Kia Ceed er det overraskende meget samme historie. Og med fokus på køreegenskaber, kommer den sikkert til at konkurrere hårdt med Ford Focus. MagaCin har allerede testet den nye Ceed. og det kan du læse om her.

 

Finalen, hvor Årets Bil 2019 kåres, bliver den 23. Januar i København.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start