Her vil Rådet for Sikker Trafik ha' fartkontrol
Det går hurtigt mellem Danmark og Sverige. Mange trafikanters speederfod eller -hånd er en tand for effektiv, viser tal fra Købenshavns Politi, som har målt hastigheder på Øresundsforbindelsen.
I en periode på cirka to måneder (10. juli – 18. september) har politiet målt 11.000 trafikanter, der kørte med over 125 km/t. på strækningen. De fleste blev taget på Peberholm, hvor man må køre 110 km/t., men en del bilister blev også målt i tunnelen, hvor hastighedsgrænsen er 90 km/t. Den højeste målte hastighed i tunnelen var på 203 km/t. og på Peberholm hele 209 km/t.
“Vi gør meget for, at det skal være sikkert at køre over Øresundsbroen, men vi oplever desværre, at nogle bilister ikke respekterer hastighedsbegrænsningerne på forbindelsen, og det medfører farlige situationer for både dem selv og andre. Vi har haft flere ulykker på grund af høj fart, og fra brugerundersøgelser ved vi, at mange af vores faste pendlere er utrygge over de bilister, der drøner afsted uden hensyn til andre trafikanter”, siger Ulla V. Eilersen, Sikkerhedschef ved Øresundsbro Konsortiet.
Hvis der sker en ulykke i tunnelen, kan det blive mere alvorligt end ved ulykker på en åben vejstrækning. Køretøjer kan ramme tunnelvæggene og andre køretøjer, og i værste fald kan der udvikles brand, der i en tunnel kan have meget alvorlige konsekvenser. Desuden er adgangsforholdene for redningskøretøjer vanskeligere på hele Øresundsforbindelsen i forhold til en ulykke, der sker på en vej i åbent land.
Politiet er bekymret
Hos Københavns Politi er der bekymring over, at så mange trafikanter vælger at køre med meget høje hastigheder på strækningen. Politiet har flere gange gennemført fartkontrol i blandt andet i Øresundstunnelen, men på grund af de trange pladsforhold kan betjentene kun foretage fartkontrol få steder i den fire kilometer lange tunnel.
“De mange målinger er primært gennemført på Peberholmen, hvor hastighedsgrænsen er 110 km/t, men der er også gennemført fartmålinger i tunnelen, hvor vi blandt andet har målt hastigheder på op til 203 km/t. Nogle bilister kører, som var de på en racerbane uden hensyn til den øvrige trafik, og de er åbenbart ligeglade med den risiko, deres meget høje hastighed udgør for dem selv og andre”, siger Steen Søder, politiinspektør ved København Politis færdselsafdeling, men understreger at politiet ikke ønsker at blande sig i den politiske beslutning om, hvorvidt der på strækningen bør indføres strækningskontrol.
Forslag om fartkontrol
Rådet for Sikker Trafik og Øresundsbro Konsortiet vil til gengæld gerne foreslå et konkret middel til at sænke hastigheden over, og under, Øresund. De vil gerne have Strækningskontrol, som er en mere avanceret form for fartkontrol.
Med strækningskontrol vil bilernes nummerplader blive scannet, når man kører ind på strækningen, og scannet igen når man kører ud, hvorefter man kan beregne gennemsnitshastigheden. Dvs. at man ikke uden konsekvens kan køre vanvittigt stærkt og bremse ned lige før en fartkontrol og derefter øge farten igen.
Øresundsbroen har gennem flere år søgt om lov til at indføre strækningskontrol i Øresundstunnelen, men har endnu ikke fået tilladelse til det.