Kritik af ny fartkontrol på Storebælt - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Kritik af ny fartkontrol på Storebælt

Både FDM og Rådet For Sikker Trafik mener, at det ville være bedre, hvis politiet selv stod for fartkontrollen på Storebælt.
CO
12/02-2024 kl. 10:48
Anslået læsetid: 4 Minutter

Er det egentlig ret og rimeligt og god skik, når dele af politiets arbejde uddelegeres til underentreprenører?
Den praksis viser sig nu i en særlig forbindelse at vække kritik.

Fra i år overvåges køretøjerne på Storebælt af kameraer, som bruges til en udmåling af gennemsnitshastigheden.
Et tiltag som efterhånden har været længe undervejs, angiveligt fordi det af ressourcemæssige årsager ikke var muligt at integrere data fra videokameraerne med politiets it-systemer.

Læs eventuelt også om problemerne med det nye tiltag i artiklen Ingen fartbøder på Storebælt med nye kameraer, før du læser om det seneste nye våben mod fartsyndere på Storebælt.

Uagtet der altså nu tilsyneladende er kommet lidt mere styr på teknikken, så er det dog ikke udelukkende politiet, der står for den nye type fartkontrol på Storebælt, da en stor del af opgaven er uddelegeret til en privat aktør.

Selv om Sund & Bælt efter eget udsagn absolut ikke har noget ønske om at drive fartkontrol med måling af køretøjernes gennemsnitshastighed – såkaldt strækningskontrol – på Storebæltsbroen, så er det ikke desto mindre det statsejede holdingselskab, som indtil videre står for opgaven med at filme fartsyndere.

Det gør de ifølge DR’s artikel Automatisk fartkontrol på Storebæltsbroen møder kritik efter aftale med Transportministeriet, indtil politiet får mulighed for selv at håndhæve hastighedsgrænserne på broen.
Men det er ikke alle, som er udelt begejstrede for, at det er Sund & Bælt der indtil videre står for den praktiske opgave med at udføre fartkontrollen, og efterfølgende sender oplysningerne videre til politiet.

Blandt kritikerne ses blandt andet FDM, som i Storebæltsbroen indfører ny type fartkontrol kalder det en uskik, at det er Sund & Bælt selv og ikke politiet, som står for fartkontrollen.

I DR’s artikel er chefkonsulent hos FDM Dennis Lange citeret for, at man med en privat aktør ikke har samme retsgarantier for, at målingen er korrekt, at udstyret er kalibreret, og at tingene foregår som de skal.
Han henviser derudover til, at det i Danmark og de fleste andre retsstater er politiet og ikke private virksomheder, som står for fartkontrollen,
Det mener han ifølge DR’s artikel ikke er den rigtige måde at gøre det på.

I samme artikel er Mogens Kjærgaard Møller fra Rådet For Sikker Trafik også citeret for, at det var bedre, hvis det var politiet selv, der udførte kontrollen.
Men der er tilsyneladende ikke noget juridisk galt med den nye praksis.

Det forlyder nemlig i samme artikel fra juraprofessor ved Syddansk Universitet, Frederik Waage, at der ikke er noget strafferetligt problem i, at politiet uddelegerer opgaven, så længe politiet kan stå inde for kvaliteten.
Men uagtet der angiveligt ikke er noget juridisk problem i den nye fartkontrol på Storebælt, så vækker den nye praksis på Storebælt altså ikke desto mindre kritik fra flere sider.

Det bliver interessant at følge, om der rent faktisk vil blive udskrevet fartbøder via Storebælt’s nye strækningskontrol, om fartkontrollen på et tidspunkt vitterligt helt overtages af politiet, om strækningskontrol senere tilføjes andre vejstrækninger i kongeriget, og om disse så også vil kunne håndteres af eksterne aktører.

MagaCin har igen i dag uden held via telefonopkald forsøgt at nå Kommunikationschef Sund & Bælt Lene Gebauer Thomsen.
Vi kunne nemlig godt tænke os at høre hendes vurdering af, hvornår politiet kan tænkes selv at være i stand til at løfte opgaven.

Og det kunne ligeledes være interessant at få et lidt bedre indblik i, hvor ofte udstyret kalibreres, hvem der står for kalibreringen, hvor mange køretøjer systemet kan håndtere samtidigt, om det er operativt i alle slags vejrlig og om natten, samt hvilke type køretøjers nummerplader der registreres.

Flere sager baseret på oplysningerne fra Sund&Bælt skulle angiveligt allerede være overdraget til politiet, og det bliver interessant at se udfaldet.

Er du interesseret i at vide mere om politiets eget imponerende højteknologisk udstyr til registrering af fartsyndere, så er det måske værd at slå et sving forbi artiklen, der er linket til nedenfor.

Bliv abonnent og få ubegrænset adgang til alle nyheder, tests, videoer og fordele på DK’s hurtigste MC-medie

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start