Test: Funky Citroën C4 Cactus lugter lidt af lounge
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Test: Funky lounge-stemning på fire hjul

Luftpuderne på siden må være blevet flyttet til affjedringen. Citroen C4 Cactus lader dig ignorere fartbump og ujævnheder
24/11-2018 kl. 06:35
Anslået læsetid: 5 Minutter

Der findes et helt særligt sted i helvede til de der ikke er modtagelige for Citroëns charme. For man skal eddergodyleme være en vrissen type for ikke at blive lidt glad i låget, når man stiger ind i en Cactus. For der er masser af utraditionelle designløsninger. Det er lidt som når håndtaskedesign møder bilinteriørdesign – på den gode måde forstås. Bløde og behagelige materialer med stil, sammensat på måder man sjældent ser i biler.

Supermaskulint, nej det ved gud det ikke er. Men utraditionelt og behageligt, ja. Sæderne er som en blanding af sofa- og caféstole – for Citroën har forstået den ellers meget åbenlyse sandhed, at hvis man godt kan lide at opholde sig i en bil, er chancen for at prøveturen ender i et køb så meget des større. Derfor er dele af testbeskrivelsen også skrevet i en Cactus – for man sidder bedre i en Cactus end på arbejdspladsens kontorstol.

Iagttager man bilen udefra, stikker den ikke så meget ud som første generation af Cactus, der med sine karakteristiske luftpuder (Airbumps) på siden skilte vandene. Mange elskede dem, men flere var af modsat observans, og af hensyn til salget er de derfor blevet visuelt voldsomt neddroslet. Synd og skam, for Cactus adskiller sig nu mindre fra sine konkurrenter end tidligere. Visuelt fremstår Cactus også lavere nu, da tagbøjlen er væk, men designet er stadig rundt og venligt – nogle vil måske endda sige funky.

Komfort

Som bemærket indledningsvist er sæderne behageligt bløde og udsynet til instrumentskærm og skærmen i midten ok. De fleste funktioner er flyttet til skærmen, så resten af instrumentbrættet er simpelt og kun med få knapper. Men midterarmlænet er flyttet så langt tilbage, at det ikke virker specielt brugbart – og kun hvis man ikke skal bruge armen til at skifte gear eller holde rat med. Så her falder komforten lidt igennem.

Modsat en del af konkurrenterne i crossoverklassen, er der ikke de bedste kår for voksne bagsædepassagerer, højdemæssigt set. Hovedet går imod loftet og forsæderne skal være kørt ret langt frem for ikke at ramme knæene. Med blødt polstrede sæder er det mindre ubehageligt, men måske forsædepassagerer kan mærke benbevægelserne gennem det bløde sæde.

Bagsædepassagerer har desuden heller ikke mulighed for at rulle vinduerne ned – de sidder fast i små hasper, som man somme tider ser på de billige mikrobiler. Ikke en helt ok løsning i en bil 245.000 kr, som testbilen i dens udstyrsniveau koster.

Køreegenskaber

Når man siger ”køreegenskaber” i Cactus, er det værd at være opmærksom på, at prioriteten er på komfort, over sportlige køreegenskaber. Derfor krænger bilen voldsomt i sving, men til gengæld lægger man ikke meget mærke til vejens ujævnheder. Overraskende lidt, faktisk – og selv deciderede vejbump svæver man næsten umærkeligt henover, med hvad Citroën kalder deres ”Progressive hydrauliske affjedring”. Det er med andre ord mere bilen til Prinsessen på Ærten, end Brian nede fra grillen.

Motor og transmission

Testbilen er udstyret med en PureTech trecylindret benzinmotor med 110 hk og sekstrins automatgear. Det lyder og virker ved bykørsel, som om bilen hele tiden er i et lidt for højt gear – og accelerationen er også derefter. Men ved tryk på en ”S”-knap (står formentlig for Sport), springer automatgearet oftest et gear ned og motoren opleves væsentlig friskere. Faktisk ret frisk for en 110 hk motor, og accelerationsevnen er bestemt godkendt i S-programmet. Men automatgearet er ikke lynhurtigt og ved sportslig kørsel fungerer det bedre med manuelle skift. Derved opnås også ved motorvejsfart nogle gode accelerationer, som man ikke forventer af den ellers gemytlige Cactus' væsen – med en 110 hk motor.

Kabine og informationssystem

Som i mange modeller fra PSA-koncernen, styres temperatur- og klimaanlægget via touchskærmen. Og selvom det ser fint ud, betyder det stadig at man skal fjerne blikket fra vejen under kørsel for at justere, hvilket ikke er hensigtsmæssigt. Et par fysiske knapper ville være at foretrække. Og når vi er ved informationsdisplayet, er det heller ikke det hurtigste af slagsen, hvilket er uheldigt hvis det bliver betjent under kørsel – og det bliver den slags systemer erfaringsmæssigt.

 

Det dybe bagagerum rummer flotte 358 L, og 1170 L hvis bagsæderne er lagt ned. Læssekanten er høj, men ikke mere end man nemt kan leve med det.

Alternativer

Feltet af SUV'ske crossovers er fyldt af nye konkurrenter – ingen bilproducent tør undlade at have et kandidat i netop dette storsælgende segment. Kia Stonic er en af de mere velkørende, ligesom Ford Fiesta Active eller Seat Arona som blev Årets Bil 2018. Renault Captur, Peugeot 2008, Hyundai Kona eller Suzuki Vitara er også muligheder.

Konklusion

Citroënkritikere siger, at Citroën er valget, når man er helt ligeglad med biler. Intet kunne være mere forkert. Citroën er valget, når komfort og et anderledes design har høj prioritet. Og set ud fra de parametre klarer Cactus'en sig godt – hvis man sidder på forsæderne. Bilen har høj lækkerhedsværdi og gode materialer i kabinen. Til gengæld må man tage til takke med billige vinduer bagtil og et middelmådigt informationssystem.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start